شماره ۱۶۴۱ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
10 نکته از مجمع پرحاشیه فوتبال
در روزی که علی کفاشیان بعد از 11‌سال از فوتبال رفت، بقیه بازنشسته‌ها صندلی‌شان را سفت چسبیدند و تاج وعده داد پول‌های هدایتی را برگرداند؛ ابهام‌های مالی هم هنوز وجود دارد و از همه جالب‌تر اینکه مشخص شد کی‌روش برای بخشی از پول‌هایی که گرفته، رسید به فدراسیون نداده

شهروند| مجمع عمومی سالیانه فدراسیون فوتبال بالاخره برگزار شد و برخلاف پیش‌بینی‌ها تکلیف مدیران بازنشسته روشن نشد. خبرنگاران برای پوشش اخبار و اتفاقات جلسه با مشکلاتی اساسی به خاطر قطع مکرر تصاویر و صدا در زمان‌های حساس روبه‌رو بودند و بسیاری از مسائل مهم را از دست دادند. مجمع دیروز نکات عجیب و قابل توجهی نیز داشت که در ادامه به ده مورد از آنها اشاره شده است.
 سازمان لیگ موسسه می‌شود: طبق اساسنامه نایب‌رئیس دوم فدراسیون همزمان ریاست کمیته مسابقات را برعهده دارد. تمامی مسابقات رسمی هم زیرنظر کمیته مسابقات که اعضا و دپارتمان جداگانه باید داشته باشد، انجام می‌شود. منتهی در فوتبال ایران عنوان رسمی و قانونی کمیته مسابقات حذف شده و همه چیز در اختیار سازمان لیگ فوتبال ایران قرار گرفته است، اما دیروز هم در گزارش حسابرس فدراسیون حقیقتی عجیب برای اهالی فوتبال فاش شد. در این گزارش به صراحت اعلام شد:  «علیرغم مالکیت کامل فدراسیون در موسسه برتر، تاکنون انتقال رسمی مالکیت این موسسه به فدراسیون فوتبال صورت نگرفته است.»
 اختلافات اساسی بودجه: توضیحات خزانه‌دار فدراسیون درباره مغایرت برخی مفاد صورت‌های مالی مربوط به بودجه نشان داد که در‌ سال آینده اختلافاتی اساسی بین فدراسیون و وزارت ورزش وجود خواهد داشت. خزانه‌دار در بخش مهمی از صحبت‌هایش درباره کمک‌های وزارت ورزش گفت: «با توجه به کمکی که از سوی وزارت ورزش صورت گرفت، این رقم درآمدها و دریافتی‌ها افزایش پیدا کرده است. ما بیشتر از رقمی که در صورت‌های مالی است، دریافت کرده‌ایم.» پس از این صحبت‌ها و اشاره‌شدن به کمکی که از سوی وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: «شما بودجه ‌سال 98 را گرفته‌اید!» تاج هم بلافاصله گفت: «خیر! این پول‌ها کمک دولت بوده است. با این صحبت‌ها و با توجه به اختلافاتی که بین سلطانی‌فر و تاج وجود دارد،‌ بدون‌ شک در مناسبات مالی فدراسیونی که ادعای استقلال کاری دارد، با وزارت ورزش شاهد چالشی بزرگ خواهیم بود.»
 کمک‌های عجیب به فدراسیون: در گزارش مالی درآمدها و هزینه‌های فدراسیون فوتبال نکات جالب توجهی برای اهالی فوتبال روشن شد. طبق گزارش صورت‌های مالی، مدیران فدراسیون پیش‌بینی کرده‌اند 74‌میلیارد تومان کمک‌های وزارت ورزش، فیفا و AFC باشد و حدود 23‌میلیارد تومان هم درآمدهای تبلیغاتی‌شان باشد. سلیمانی خزانه‌دار فدراسیون در این رابطه گفت: «بازهم کمک‌هایی وجود دارد که 12‌میلیارد تومان وزارت ورزش و 46‌میلیارد تومان هم از سوی فیفا کمک‌هایی بوده که انجام شده است. 46‌میلیارد تومان همان پاداش جام‌جهانی است که در ذیل توضیحاتی که گفتیم، این کمک‌ها دریافت شد. کمک‌های دریافتی از کنفدراسیون فوتبال آسیا حدود 5میلیارد تومان، کمیته ملی المپیک 300‌میلیون تومان و سامانه هواداری 10‌میلیارد تومان بوده است. مباحث هزینه ما به ریز مشخص است که تیتروار و موارد مهم را بیان می‌کنم؛  برگزاری مسابقات، حق‌الزحمه مربیان و داوران، فعالیت‌های بین‌المللی، برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌های پژوهشی، خرید خودرو، خرید اساس و تجهیزات سرمایه‌ای.»
مالک ساختمان‌های سرخابی بازهم مشخص نشد:   مالکیت ساختمان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که در زمان ریاست محمد دادکان در فدراسیون برای آنها خریداری شد، باز هم سوژه جنجالی مجمع فدراسیون بود. دیروز هم بازرسی قانونی نسبت به عدم تعیین تکلیف مالکیت این دو ساختمان ایراد گرفت و اعضا مجبور شدند درباره آن تصمیم‌گیری کنند. در این رابطه حتی سازمان خصوصی‌سازی هم مکاتباتی با فدراسیون داشته و خواهان تعیین و تکلیف شده است. درنهایت هم قرار شد یک هیأت از فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و دو باشگاه تشکیل شود و به قیمت کارشناسی برسند. مهدی تاج هم تأکید کرد که پس از قیمت کارشناسی با هماهنگی وزارت ورزش، ساختمان‌ها به باشگاه‌ها واگذار می‌شود.
 خبری از انتخاب سرمربی تیم‌ملی نشد: مهدی تاج چندین‌بار در جلسه مجمع از استقلال کامل فدراسیون فوتبال در مدیریت و تصمیم‌گیری حرف زد که یکی از آنها درباره انتخاب سرمربی جدید تیم‌ملی بود. تاج به صراحت تأکید کرد: «فدراسیون فوتبال درباره سرمربی تیم‌ملی تصمیم خواهد گرفت و وزارت ورزش تصمیم‌گیرنده نیست».
 بازگرداندن پول‌های هدایتی: قوه‌قضائیه چندی قبل به صراحت اعلام کرد تمام فوتبالی‌هایی که از حسین هدایتی پول گرفته‌اند، باید این مبالغ را برگردانند، چون پول مردم و معلمان است. یکی از آنها فدراسیون فوتبال است و مهدی تاج در این رابطه اعلام کرد: «کمک حسین هدایتی به فدراسیون فوتبال در زمان ریاست کفاشیان اتفاق افتاد. فدراسیون منتظر نظر دادگاه و دادستان خواهد ماند تا درباره این پول که رقم آن هم چشمگیر نیست، تعیین تکلیف کند. این مبلغ برای ما قابل پرداخت است.»
 مدیران بازنشسته زورشان زیاد بود، ماندند!: اتفاق جالب توجه عدم اجرای قانون بازنشستگی در فوتبال ایران است. درنهایت هیچ نهادی نتوانست مدیران بازنشسته فدراسیون را مجبور به تمکین از قانون کند و تمام آنهایی که قرار بود در مجمع قطع همکاری خود را فدراسیون را اعلام کنند، بر سر پست خود باقی ماندند. البته بازنشسته‌ها تنها از سمت‌های اجرایی خود در فدراسیون فوتبال استعفا دادند. حیدر بهاروند نایب‌رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ و عبدالکاظم طالقانی عضو هیأت‌رئیسه و رئیس کمیته استان‌ها دو مدیری هستند که حاضر به استعفا نشدند.
 مازیار ناظمی  لو داد : مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش بایک افشاگری جالب درباره بازنشسته‌های فوتبال در توییتر خود نوشت: «دونفر گفتند حاضر نیستیم استعفا بدهیم و هر اتفاقی هم می‌خواهد بیفتد، بیفتد! او سپس از هشتگ خدمت یا منافع شخصی در توییت خود استفاده کرد. با این حال در فضای رسانه‌ای و جامعه فوتبال هم نسبت به بی‌توجهی فدراسیون به عدم اجرای درست قانون بازنشستگی که حتی در مجمع درباره آن حرف خاصی زده نشد، هم انتقاداتی صورت گرفت و قطعا در روزهای آینده با ورود قوه‌قضائیه به این پرونده شاهد جنجال‌های بزرگی خواهیم بود.»
 کفاشیان بعد از 11‌سال رفت: علی کفاشیان، نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال تنها کسی بود که از این مجموعه پس از 11‌سال جدا شد. او غایب بزرگ مجمع روز گذشته بود و مهدی تاج درباره استعفای کفاشیان هم گفت: «در اساسنامه فدراسیون آمده که 65‌سال محدودیت سنی اعضای هیأت‌رئیسه است و طبق همین اساسنامه ایشان رفتنی شدند. خود او هم مصاحبه کرده بود که قبل از عید می‌رود و این موضوع باید قبل از مجمع تعیین تکلیف می‌شد و باید جانشین او را در مجمع بعدی معرفی کنیم.» اما به نظر می‌رسد که توافقاتی در پشت پرده برای کناررفتن کفاشیان وجود داشته است؛ چراکه طبق اعلام تاج اعضای هیأت‌رئیسه هم از کفاشیان خواسته بودند استعفای خود را ارایه بدهد.
   فدراسیون فوتبال در مجمع عمومی توضیحاتی جنجالی درباره مالیات و دستمزد کارلوس کی روش ارایه داد که این انتظار وجود دارد درباره آن شفاف سازی کامل صورت بگیرد.  سلیمانی در این باره گفت: «کی روش بخشی از پول هایش را که گرفت، تاییدیه نداد زیرا می ترسید چنین کاری کند. پول کی روش از طریق سیستم بانکی و فیفا پرداخت شده است.با این حال تاییدیه کی روش هم باید باشد.» با این اتفاق هم در اسناد مالی فدراسیون ابهام و کسری مستندات وجود دارد و هم این مساله اگر کی روش برای دریافت حقوق خود ادعای جدیدی مطرح کند می تواند به ضرر فوتبال ایران تمام شود. به هر حال باید مشخص شود چرا چنین اتفاق مهمی رخ داده است.


تعداد بازدید :  161