شماره ۱۶۴۲ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
آسایش، رفاه، امنیت و برابری
بدترین کشورها برای زنان در سال ۲۰۱۹

کشور سوریه به‌عنوان بدترین کشور دنیا برای زنان در‌ سال ۲۰۱۹ شناخته شده است. این نتیجه گزارش جدید موسسه زنان، صلح و امنیتِ جورج تاون و همین‌طور موسسه تحقیقاتی صلح اسلو، براساس شاخص زنان، صلح و امنیت است. این شاخص، میزان آسایش و رفاه زنان براساس عواملی نظیر برابری، امنیت و درون گنجی را در ۱۵۳ کشور دنیا بررسی می‌کند. براساس این شاخص، کشورهای اسکاندیناوی در زمره بهترین کشورها برای زنان قرار دارند، اما در سوی دیگر این طیف، کشورهایی هستند که از نظر تاریخی وضع بی‌ثبات و ناپایداری داشته‌اند.
1- جمهوری عربی سوریه
کشور سوریه از ماه مارس ۲۰۱۱، درگیر جنگ و شرایطی شده است که آن را «بدترین فاجعه انسانی عصر ما» می‌دانند. تجاوز جنسی و شکنجه، سوء‌تغذیه و خشونت ناشی از تبعیض جنسیتی، واقعیت هر روزه این کشور هستند.
2- افغانستان
در کشور افغانستان، تنها ۳۷‌درصد از زنان سواد خواندن و نوشتن دارند و یک‌سوم از دختران افغانستانی پیش از رسیدن به ۱۸سالگی ازدواج می‌کنند و گاهی مجبور به ترک‌تحصیل می‌شوند.
3- یمن
حدود ۲/۶‌میلیون نفر جمعیت از زنان و دختران یمنی در معرض خطر خشونت‌های ناشی از تبعیض جنسیتی هستند، به‌گونه‌ای که ۵۲‌هزار نفر از زنان این کشور را خشونت جنسی، ازجمله تجاوز جنسی تهدید می‌کند.
4- پاکستان
خشونت علیه زنان و دختران یکی از نگرانی‌های جدی در کشورهای پاکستان به شما می‌رود. طبق گزارشات، جرایمی نظیر کودک‌همسری، تجاوزجنسی، قتل ناموسی، اسیدپاشی و خشونت خانگی، کماکان در این کشور متداول هستند.
5- جمهوری آفریقای مرکزی
جمهوری آفریقای مرکزی از ‌سال ۲۰۱۳ درگیر نزاع‌های مسلحانه خشونت‌آمیز بوده است و گزارشات منتشره از اعمال خشونت علیه زنان این کشور، ازجمله تجاوز جنسی حکایت دارد.


تعداد بازدید :  337