شماره ۱۶۴۲ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
چین، پروازهای بویینگ 737 را متوقف کرد

مقامات هواپیمایی چین پس از سقوط یکی از هواپیماهای بویینگ 737‌ در اتیوپی دستور دادند به‌طور موقت همه پروازهای بویینگ 737 متوقف شوند.
اداره هواپیمایی چین اعلام کرده است که این تصمیم به این دلیل گرفته شده که خطرات امنیتی را به صفر برسانند، چراکه این دومین هواپیمایی است که به دلایل مشابه سقوط می‌کند. پیشتر در 29 اکتبر نیز یکی دیگر از هواپیماهای چین در سواحل اندونزی سقوط کرد و همه مسافران و خدمه جان باختند.
این اداره اعلام کرده که این تصمیم را پس از مشورت با اداره هواپیمایی فدرال آمریکا گرفته است.
در میان 157 مسافر کشته‌شده، هشت شهروند چینی نیز حضور داشتند. این هواپیما زمان کوتاهی پس از بلندشدن از فرودگاه آدیس‌آبابا در اتیوپی سقوط کرد. هیچ‌کس از این حادثه جان سالم به در نبرده است.
این حادثه می‌تواند باعث ایجاد سوالاتی در مورد امنیت هواپیماهای بویینگ 737 بشود؛ چراکه این هواپیما نو بوده و هوا نیز کاملا صاف بوده است. ظاهرا مشکلی پیش آمده بود که خلبان و کمک‌خلبان تصمیم به بازگشت به فرودگاه را می‌گیرند، اما نمی‌توانند فرود بیایند.
شرایط سقوط این هواپیما بسیار شبیه شرایط سقوط بویینگ737 در اکتبر است. در آن حادثه نیز هواپیما پس از مدت کوتاهی بعد از بلند شدن از روی باند، سقوط کرد و 189 مسافر آن جان خود را از دست دادند. با این حال، اما برخی از کارشناسان ایمنی در مورد ارتباط میان این دو حادثه ابراز تردید کرده‌اند.
ویلیام والدوک، استاد ایمنی پرواز در دانشگاه اِمری-ریدل می‌گوید که این سوءظن به این دلیل به وجود آمده که هواپیماهای هر دو حادثه یک مدل بوده و به یک شکل سقوط کرده‌اند. او می‌گوید:   «محققان معتقد به ارتباط و تشابه میان این دو حادثه نیستند.»
آقای والدوک گفته است که شرکت بویینگ باید به سیستم ایمنی خود نگاهی دوباره بیندازد. با این حال، او گفته که هنوز خیلی زود است و برای بازبینی و آنالیز جعبه سیاه هواپیما برای یافتن دلیل سقوط این هواپیما در اتیوپی به زمان بیشتری نیاز است. آلن دیل، یکی از محققان سابق امنیت حمل‌ونقل هوایی گفته است که تشابهاتی میان این حادثه با سقوط هواپیما در ماه اکتبر دیده می‌شود. در هر دو حادثه پس از مدت کوتاهی بعد از تیک‌آف، مشکلی به وجود می‌آید که گزارش‌ها می‌گویند در هر دو حادثه مشکل ایجادشده مربوط به سرعت عمودی هواپیما در زمان اوج گرفتن بوده است.  با این حال، البته احتمالات دیگری هم می‌تواند وجود داشته باشد. آلن دیل می‌گوید ممکن است مشکلی در موتور هواپیما به وجود آمده باشد یا خطای خلبان، مشکل وزن یا برخورد پرنده‌ای با موتور هواپیما باعث این حادثه شده باشد. او گفته است که باید محققان بقایای هواپیما را مورد بررسی قرار دهند، تا بتوانند با اطمینان دلیل این حادثه را بیابند. در مقابل، ‌هارو رانتر، مدیرعامل شرکت هوایی اتیوپی ایرلاینز به خبرنگاران گفته است که در بررسی اولیه بقایای هواپیما به مشکل خاصی برنخورده‌اند. او گفته است: «بنابراین دشوار است که دلیل سقوط را بیان کنیم.» او می‌گوید: «امیدوارم مردم و خبرنگاران پیش از قضاوت زودهنگام در مورد دلایل سقوط هواپیما آن ‌هم براساس اطلاعات و واقعیت‌های اندکی که در دست است، صبر کنند تا نتیجه تحقیقات کامل شود.» نمایندگان شرکت بویینگ در ابتدا واکنشی نسبت به این حادثه نشان ندادند. این کمپانی پس از ساعاتی در توییتر نوشت: «از شنیدن خبر سقوط هواپیمای 737 اتیوپی ایرلاینز و کشته شدن مسافران و خدمه پرواز شدیدا متاثر شدیم.» یک شرکت آمریکایی واقع در شیکاگو گفته است که تیم تحقیقاتی خود را برای کمک به محققان اتیوپیایی و آمریکایی به محل سقوط هواپیما خواهد فرستاد، تا به روند بررسی دلایل سقوط کمک کنند.


تعداد بازدید :  437