شماره ۱۶۴۲ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
حضور ریاست قوه قضائیه در توییتر، گمانه‌زنی‌ها درباره رفع فیلتر این فضا را افزایش داده است
یک گام به جلو؟

روز گذشته در حالی مراسم معارفه سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه برگزار شد که حضور او در توییتر بیش از پیش مورد توجه کاربران این فضا قرار داشت. توییتر که مدت‌هاست صحبت از رفع فیلتر آن مطرح است، همچنان محلی است برای حضور ریاست قوه قضائیه و این مورد امیدواری‌های بسیاری را به کاربران داده تا شاید فیلترینگ این فضا برداشته شود و سیاست‌های موجود در این‌باره تغییر یابد.
 محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در توییتی با اشاره به این امر نوشت: «وقتی رئیس محترم جدید #قوه_قضائیه - جناب آقای #رئیسی - هم عضو #توییتر است و هم صفحه #اینستاگرام دارد، معنایش این است که از این پس عاشقان #فیلترینگ این دو رسانه نمی‌توانند از مدیران ارشد دستگاه قضائی باشند و این یعنی یک گام به جلو.»از سوی دیگر، پس از آن‌که رهبرمعظم  انقلاب طی حکمی سید ابراهیم رئیسی را به‌عنوان رئیس جدید قوه قضائیه منصوب کردند، حساب شخصی او در توییتر، عنوان ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی را در کنار تولیت آستان قدس رضوی قرار داد و از سوی دیگر توییت‌های او همچنان ادامه داشت که نشان می‌داد او همچنان در توییتر حاضر است. او در توییتی در روزهای اخیر نوشته است: «آن‌چه در حکم مقام معظم رهبری آمده منشور کاری همه همکاران بنده در دستگاه قضائی در این دوره است. مردم در اجرای عدالت همچنان نگرانند و خواست و مطالبه مردم آن است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند» یا در توییتی دیگر نوشت: «هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم الا این‌که وظیفه پیشگیری در وقوع جرم را دارد. همه باید ساز و کارهای دیگری را تعریف کنیم. این قضیه کمک جدی مجلس را می‌طلبد. پیشنهادات اصلاحی داریم و آن را تقدیم خواهیم کرد.» از جمله دیگر مواردی که می‌توان آن را به‌عنوان نشانه‌ای از بهبود وضع در این حوزه دانست، صحبت‌های جواد جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستانی کشور است که در تازه‌ترین اظهاراتش چارچوب قانونی فعالیت‌کردن در بسترهای فیلترشده را جرم ندانسته و گفته است: «در قانون صرفا پخش و فروش فیلترشکن جرم تعریف شده، اما ذکر این نکته ضروری است که یک چیزی جرم است و یک چیزی هم التزام. باید در نظر گرفت که هر فرد به‌عنوان مقام یک نظام باید به قوانین کشور التزام داشته باشد. این بحث فرهنگی، عقیدتی است و قبح قانون را می‌شکند وگرنه خلافی که جرم تعریف شده باشد، رخ
 نداده است.» او با تأکید بر این‌که اگر قانون ایراد دارد باید اول قانون را درست کرد، گفت: «اگر هم در قانونگذاری به یک نقطه نظر ثابت نمی‌رسیم باید وارد گفتمان شویم تا ببینیم مشکل کار از کجاست.» استفاده از ابزار گفتمان اتفاق جدیدی در این عرصه است تا شاید بتواند نگرش‌ها به مقوله فیلترینگ توییتر را تغییر دهد و درنهایت آن را از میان بردارد.


تعداد بازدید :  270