شماره ۱۶۴۲ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
سه دهکی که حذف می‌شوند، کدام‌اند؟
سرنوشت یارانه شما چه می‌شود؟

از همان سال اولی که محمود احمدی‌نژاد بنای پرداخت یارانه نقدی را در ایران گذاشت، صحبت از حذف یارانه گروهی از طبقات درآمدی بالا مطرح بود؛ اما هیچ دولتی نتوانست عده‌ای را از فهرست یارانه‌بگیرها حذف کند حتی در یک برهه‌ای کار به جایی رسید که از مردم خواسته شد خودشان در صورتی که به دریافت یارانه نیاز ندارند، از گرفتن آن انصراف بدهند اما طبیعتا به چنین درخواستی روی خوش نشان داده نشد. حالا خبر می‌رسد که مجلس تکلیف ماجرا را روشن کرده و حذف یارانه سه دهک بالا را عملا به قانون تبدیل کرده است و جالب اینکه مرده‌هایی که هنوز یارانه می‌گیرند هم در همین دسته بندی قرار گرفته‌اند. این خبر را رحیم زارع، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، داده و گفته: «افرادی که حقوق بالای ۵ میلیونی می‌گیرند و هنوز یارانه دریافت می‌کنند، افرادی که فوت شده‌اند و هنوز یارانه دریافت می‌کنند جزو سه دهک
خواهند بود.»
او ادامه داد: «بودجه امسال نسبت به سال قبل تفاوت‌هایی داشت. هدفمندی، بهزیستی، افزایش وام های ازدواج، بیمه سلامت، یارانه کالاهای اساسی، سقف افزایش حقوق کارمندان تا 400 هزار تومان به اضافه 10 درصد، افزایش اشتغال، اولویت افزایش حقوق بازنشستگان کمتر از 2.5 میلیون تومان، سقف مالیاتی حقوق کارمندان دولت، افزایش یارانه خرید گندم، آب و برق مدارس، تسهیلات مددجویان و معافیت از پرداخت آب‌ و برق و گاز برای یک‌بار، افزایش اشتغال برای کمیته امداد و بهزیستی، اصلاح ایرادات شورای نگهبان از بودجه، حق بیمه رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری و هزینه بیمه تکمیلی جانبازان، میزان افزایش شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات دولتی و مواردی از این قبیل از جمله مواردی بود که در بودجه امسال لحاظ شده است.»
زارع درباره اینکه چطور قرار است این سه دهک شناسایی شوند، گفت: «سه دهک بالای جامعه با توجه به حساب بانکی و اموالی که به نامشان ثبت شده است، شناسایی می‌شوند.» طبق گفته زارع قرار است صرفه‌جویی حاصل از حذف سه دهک بالای جامعه در حمایت از اشتغال، تولید، خرید تضمینی گندم، بهداشت و سلامت هزینه شود؛ البته هنوز نماینده‌ها روشن نکرده‌اند که دقیقا سهم هر حوزه از محل این صرفه‌جویی
 چقدر است.
مرخصی بیشتر برای زنان
یکی دیگر از خبرهایی که دیروز از مجلس بیرون آمد و سروصدای زیادی هم به پا کرد، مربوط به افزایش سه ماهه مرخصی زایمان بود. خبر این تصمیم را نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس داد و گفت: «در جلسه امروز (دوشنبه) مواد ۲۰ تا ۲۵ طرح جمعیت و تعالی خانواده بررسی شد و به جز مواد ۲۱ و ۲۲ طرح سایر مواد به تصویب رسید. بر اساس ماده ۲۴ طرح زنان بارداری که بیمه درمانی ندارند، طی مدت بارداری و سه سال بعد از آن تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند. کودکان زیر سه سال آنان توسط دولت تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند. طبق ماده ۲۵ طرح مذکور، دولت مکلف است سبد تغذیه رایگان ماهانه را به تشخیص وزارت بهداشت برای مادران باردار و فرزندان زیر سه سال برای چهار دهک پایین درآمدی اختصاص دهد. اعضای کمیسیون در مصوبه‌ای دیگر تصویب کردند مادران باردار مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ بخش‌های غیردولتی و مشمولان قانون کار ۹ ماه تمام از مرخصی زایمان برخوردار شوند. همچنین این مادران از حقوق و فوق‌العاده‌های ثابت برخوردار می‌شوند و در صورت درخواست مادر، دو ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده است.» گویا تصمیم دیگری که در مورد اشتغال زنان گرفته شده این است که مادران مشغول به تحصیل دارای فرزند بتوانند از دو سال مرخصی استفاده کنند که باید دید مجلس با تصویب این قوانین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای آنها را تامین می‎کند یا مانند بعضی طرح‌ها با مقاومت نهاد اجراکننده مواجه می‌شود؛ آن هم در شرایطی که صندوق‌های بیمه‌ با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی درونی مواجه هستند.
چهارچوبی برای صداوسیما
یک روز بعد از اینکه تعدادی از نماینده‌های مجلس خواهان انجام تحقیق و تفحص درباره بعضی از فعالیت‌های صدا و سیما شدند، عده دیگری از نمایندگان تصمیم گرفتند چهارچوبی برای فعالیت انتخاباتی رسانه ملی تدوین کنند. البته خود صداوسیما هم قبلا پروتکل‌هایی برای نحوه پخش تبلیغات نامزدها داشت اما به نظر می‌رسد نماینده‌ها خواسته‌اند با قانونی‌کردن ماجرا جلوی اجرای سلیقه‌ای پروتکل را بگیرند.


تعداد بازدید :  301