شماره ۱۶۴۳ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
زنان انتقام‌جو در کمپ آوارگان
همسران خارجی داعش در باغوز همچنان سخن از انتقام بر زبان می‌رانند

زنان داعشی که در کمپ‌های آوارگان در مناطق تحت کنترل نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه اسکان داده شده‌اند و تعداد آنها به هزاران نفر می‌رسد، در شرایطی که آخرین پناهگاه نیروهای شکست‌خورده داعش در منطقه‌ای کوچک در باغوز سوریه با چنگ و دندان می‌جنگند، گفته‌اند که انتقام خواهند گرفت. یکی از این زنان که صورتش با نقاب مخصوص زنان داعشی پوشانده شده و تنها یکی از زنان تندروی بدون ذره‌ای پشیمانی از پیوستن به داعش است، با لحنی ترسناک چنین به نیروهای کُرد هشدار می‌دهد: «ما انتقام خواهیم گرفت، تا زانوهایتان خون به پا خواهد شد. ما این‌جا را ترک کرده‌ایم، اما فتوحات جدیدی در آینده رخ خواهد داد.»
زنان خارجی داعش به دیگر زنان حاضر در کمپ آوارگان در نزدیکی باغوز حمله کرده و آنها را «کافر» می‌خوانند. یکی از زنان سوری در کمپ الهول می‌گوید: «آنها بر سر ما فریاد می‌زنند که به خاطر نشان دادن صورتمان کافر هستیم و سعی می‌کنند ما را کتک بزنند.» یکی از نگهبانان کمپ می‌گوید: «خارجی‌ها سنگ پرتاب می‌کنند. آنها به سوری‌ها و عراقی‌ها و به مقامات رسمی کمپ دشنام می‌دهند، حتی کودکان نیز تهدیدمان می‌کنند.»
این نگهبانان در مواردی برای پایان دادن به درگیری میان زنان داعشی حاضر در کمپ ناچار به شلیک هوایی  و در یک مورد دیگر نیز برای آرام‌کردن یک زن دیگر ناچار به استفاده از شوکر شده‌اند. بسیاری از زنانی که از باغوز فرار کرده‌اند، زنان داعشی خارجی هستند که هنوز از تفکر و دکترین مذهبی داعش دست برنداشته‌اند، به همین دلیل مقامات کمپ این بخش از زنان داعشی را از دیگران جدا کرده‌اند. برخی از این زنان، مبارزان زن کُرد را به دلیل نداشتن روسری و نقاب و پوشیدن لباس‌های مردانه کافر می‌خوانند و به آنها دشنام می‌دهند.
خروج غیرنظامیان از کمپ چادری محاصره‌شده در روستای باغوز از ماه دسامبر تاکنون تداوم داشته است. نیروهای دموکراتیک سوریه بر این باور بودند که خانواده‌های داعشی کمی در این منطقه باقی مانده باشند، اما اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که در برآوردهای خود اشتباه کرده‌اند و تعداد زنان و بچه‌های شست‌وشوی مغزی داده شده و تندروی داعشی بسیار بیشتر از آنی است که فکر می‌کردند. اخیرا بیش از 12هزار زن و کودک وارد کمپ تهیه‌شده برای غیرنظامیان داعشی در شمال سوریه شده‌اند. بسیاری از این زنان هنوز هم بر باورهای تندروانه و ایدئولوژیک خود اصرار دارند و به رسانه‌ها قول انتقامی سخت از دشمنان داعش را داده‌اند.
در یکی از مراکز ایست و بازرسی نیروهای دموکراتیک سوریه در نزدیکی این روستا، ۱۰ زن داعشی با نقاب و چادر سیاه و بلند در مقابل روزنامه‌نگاران ایستاده و انگشت اشاره خود را به سمت آسمان گرفته‌اند و فریاد می‌زنند: «خلافت اسلامی در این‌جا خواهد ماند.» این نوع اشاره، روش خاص داعش است. بسیاری از این زنان گفته‌اند که می‌خواهند فرزندانشان را براساس ایدئولوژی داعش تربیت کنند. یک زن ۶۰ ساله که به تازگی از باغوز خارج شده و اسم خود را فاش نمی‌کند، می‌گوید که داعش شکست نخواهد خورد و به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد، زیرا پسربچه‌هایی که توسط این گروه آموزش داده شده‌اند، برای نبرد در سال‌های آینده آمادگی دارند.
او می‌گوید: «خلافت پایان نخواهد یافت، زیرا در قلب و مغز نوزادان تازه متولد شده و کودکان، نهادینه شده است.» بسیاری از آنها به سمت کسانی که قصد فیلم و عکس گرفتن از آنان را دارند، سنگ پرتاب کردند، درحالی‌که یکی از آنها بر سر یک عکاس زن فریاد کشیده و او را هرزه می‌خواند. آن‌طرف‌تر مردی ریش‌دار که پایش زخمی شده، نیروهای ائتلاف را نفرین می‌کند که آخرین پناهگاه جهادی‌ها را بمباران کرده‌اند. او می‌گوید: «من تنها به خاطر این‌که مجروح شده بودم، خود را تسلیم کردم. من از همان اول با داعش بودم.»

 


تعداد بازدید :  347