شماره ۱۶۴۳ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
پس از هفته‌ها اعتراض رئیس‌جمهوری در مقابل مردم کوتاه آمد
بوتفلیقه از کاندیداتوری انصراف داد

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری هشتادودو ساله الجزایر پس از ۲۰ سال ریاست‌جمهوری در پی اعتراضات سراسری در این کشور از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو انصراف داد. او ضمن اعلام انصراف از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، سخنانی خطاب به مردم الجزایر ایراد کرد. او از تأسیس‌جمهوری جدید سخن گفت که آن را باید به دست نسل‌های تازه سپرد.
گفته می‌شود تاریخ برگزاری انتخابات به تعویق افتاده است؛ انتخابات قرار بوده است در ۱۸ آوریل برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری آلمان، بوتفلیقه با اعلام انصراف خود خطاب به مردم الجزایر گفت: «من روند اعتراضات را پیگیری کرده‌ام و انگیزه بسیاری از شهروندان را درک می‌کنم که چنین بیانی را برای خود برگزیده‌اند.»
عبدالعزیز بوتفلیقه پس از یک مدت بستری طولانی در بیمارستانی در سوییس روز یکشنبه، ۱۹ اسفند به الجزایر بازگشت. او از زمان سکته مغزی در سال ۲۰۱۳ قادر به حرکت نیست و بر صندلی چرخدار می‌نشیند.
بوتفلیقه با اعلام انصراف خود از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری افزود که باید جمهوری جدیدی با نظامی جدید تأسیس شود: «این‌ جمهوری جدید با یک نظام جدید باید به دست نسل‌های تازه زنان و مردان الجزایری سپرده شود.»
پیش از اعلام انصراف بوتفلیقه، بیش از ۱۰۰۰ تن از قضات الجزایر با انتشار بیانیه‌ای ضربه‌ای جدی بر این رئيس‌جمهوری هشتادودو ساله وارد آوردند. این قضات در بیانیه‌ خود تصریح کرده‌اند: «ما قصد خود را برای پرهیز از نظارت بر روند انتخابات اعلام می‌کنیم؛ انتخاباتی که علیه خواست مردم، تنها منبع قدرت بر پا می‌شود.»
طی هفته‌های گذشته کشور الجزایر شاهد اعتراضات گسترده علیه پنجمین دور ریاست‌جمهوری برای عبدالعزیز بوتفلیقه بود.
بوتفلیقه به مدت ۲۰ سال کاندیدای مطلوب نظامیان الجزایر بوده است. در دوره‌های پیشین انتخابات تمام کاندیداهای رقیب از صحنه رقابت کناره‌گیری کرده بودند. او در سال ۱۹۹۹ قرار بود کشور را پس از گذراندن یک دهه سیاه از جنگ داخلی با اسلامگرایان نجات دهد و یکپارچگی کشور را احیا کند.

 


تعداد بازدید :  329