شماره ۱۶۴۳ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
باور کنید «خرید» یک تفریح نیست!

زینب شرع‌الاسلام| روز‌هاي پیش از عيد، روزهای خرید است. حال‌وهواي عيد و شور و شوق اين روز‌هاي اسفند ماه گاهي باعث مي‌شود وقت و هزینه زيادي را صرف خريد كالاهايي كنيم كه چندان هم بهشان نياز نداريم. اين پنج راهکار به شما كمك مي‌كند كه  از مصرف‌گرایی دوري كنيد و خريد شب عيد برايتان خوب و به‌صرفه باشد.

زندگيتان را با زندگي ديگران مقايسه نكنيد
مشكل از جايي شروع مي‌شود كه ما باطن زندگي خودمان را با ظاهر زندگي ديگران مقايسه مي‌كنيم. وقتي فردي را مي‌بينيم كه طبق آخرين مد روز لباس مي‌پوشد و زندگي مي‌كند و حس مي‌كنيم خوشبخت است و شروع مي‌كنيم ظاهر زندگيمان را شبيه زندگي او كنيم. اگر شما فکر می‌کنید با پیروی از آخرین روند در جامعه، خوشحال خواهید شد، اشتباه مي‌كنيد. بهترين راه برای رسیدن به احساس خوشحالي و رضایت اين است كه از مقایسه خودمان با دیگران دوری کنیم، به داشته‌هایمان توجه کنیم و در جهت رسیدن به اهداف و آرزوهایمان تلاش کنیم.

خلاقيت خودتان را به كار بگيريد
گاهي ميان وسايلي كه داريم، وسايلي هستند كه به درد استفاده اوليه خود نمي‌خورند، ولي مي‌توانند در جاي ديگري كاربرد داشته باشند. فقط  کافی است نگاهی دقیق‌تر به محیط اطراف بیندازیم و داشته‌هایمان را با فکری جدید و نو بررسی کنیم و با قدرت خلاقيت درونمان وسايل به ظاهر غيرقابل استفاده و كهنه را به وسايل جديد، با كاربردي نو تبديل كنيم. براي مثال پارچه‌ها، وسايل چوبي، کاغذ و روزنامه‌ها، ظروف پلاستیکی و بطری‌ها و خلاصه هر چيزي كه بدون استفاده باقی‌مانده مي‌تواند یک منبع عالی براي توليد وسايل كاربردي جديد باشد .

نگذاريد تبليغات شما را هدايت كند
تاثیر تبلیغات شگفت‌انگيز است، شرکت‌ها تبليغ محصول خود را با احساس شادي و لذت همراه کرده و تلاش مي‌كنند با تبليغات ما را متقاعد كنند که اگر از محصولات یا خدمات آنها استفاده كنيم، شاد‌تر و موفق‌تر خواهيم شد. کساني که زياد تحت‌تاثير تبليغات قرار مي‌گيرند، دچار زیاد‌خواهی شده و هیچگاه احساس رضایت نمی‌کند. اين باور كه داشتن يك كالای خاص مي‌تواند باعث خوشبختي و حالِ خوب ما شود، اشتباه است  و تنها باعث مي‌شود نتوانيم از داشته‌هايمان لذت ببريم. آگاه باشيد كه به سادگی تحت‌تاثير تبلیغات قرار نگيريد.

قبل از خريد اين دو سوال را از خودتان بپرسيد
قبل از خريد هر محصولي چند دقيقه تامل كنيد و به اين دو سوال پاسخ دهيد؛ يك اين‌كه واقعا به آن كالا نیاز دارید؟ دو  اين‌كه چرا به آن كالا نياز داريد؟ سپس خوب فكر و بررسي كنيد كه آيا محصول مورد نظر، نياز شما را برطرف مي‌كند و اگر پاسختان مثبت است، در آن صورت براي خريد آن اقدام كنيد. توجه داشته باشيد كه دلیلتان براي خرید يك كالا صرفا دوست داشتن آن يا پيروي از مد نباشد. چيز‌هايي را بخريد كه واقعا به آنها نياز داريد، حواستان باشد كه تبليغات باعث نشوند احساس نياز كاذبي نسبت به يك محصول در شما ايجاد شود.

احساسات‌تان را بيان كنيد
 روانشناسان طى پژوهش‌هايي كه روى احساس خوشحالي و عوامل موثر بر آن انجام داده‌اند، به اين نتيجه رسيده‌اند كه وسايل و اموال افراد در بيشترين حالت تنها ١٥‌درصد روى احساس خوشبختى‌شان تاثير دارند! درنتيجه احساس خوشحالي که در مصرف‌گرایی یافت می‌شود، احساسي كوتاه‌مدت است. نوشتن ليست خوشحالي علاوه بر اين‌كه به ما كمك مي‌كند خودمان را بیشتر بشناسيم و بدانيم چه چیزهایی واقعا باعث خوشحالی ما مي‌شود، كمك مي‌كند هر وقت لازم شد سراغ اين ليست برويم و حالمان را خوب کنیم و از حس‌های منفی دور شويم.


تعداد بازدید :  199