شماره ۱۶۴۳ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
بیانیه خانم باجی درخصوص پلنگ و پونه

شهرام شهیدی طنزنویس

همیشه در شبگردی‌هایمان سعی کرده‌ایم به مهمترین مسائل روز بپردازیم. (این هم از چپ‌وچیل بودن ما است که در شبگردی به مسائل روز می‌پردازیم)  برای امروز هم دنبال مهمترین اخبار و اتفاق‌ها بودیم. شما فکر می‌کنید مهمترین اتفاق روزهای اخیر چه بوده؟ موضوع اختلاس‌های کلان در کشور و سفرهای کانادایی؟ نه. این ماجراها هنوز برایتان عادی نشده؟ شما چقدر پیله هستید. این موضوع که دیگر یک امر روتین است. بعضی‌ها هم می‌گویند نوسان قیمت ارز و سکه لابد خبر اصلی این روزهای شماست. نچ. چون از قدیم گفته‌اند جز راست نباید گفت و هر راست نشاید گفت، بنابراین مجبوریم از حرف‌زدن در مورد ارز هم اجتناب کنیم. آمدن مدیر اینستکس به تهران خبر مهمی است؟ نچ. سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا و ایران به  مهریه می‌ماند. کی داده؟ کی گرفته؟
لیگ قهرمانان آسیا هم آن قدرها اهمیت ندارد که تیتر یکِ من خانم باجی شود. حتما می‌گویید چه پرچانه! خب یک کلمه بگو می‌خواهید در شبگردی به کی و چی بپردازید خیالمان را راحت کنید. عرض می‌کنم خدمتتان که موضوع مهم امروز ما حیات‌وحش است. درواقع همان پلنگ تیزدندانی که شاعر ترحم بر او را مصادف دانسته با ستمکاری بر گوسفندان. ما همیشه گوسفندپروری کرده و به گوسفندان اهمیت داده‌ایم -که البته کار بدی هم نیست– اما این روزها اتفاقا مسیر بحث شاعر عوض شده و گوسفندان در امنیت قرار گرفته‌اند و همان پلنگ تیزدندان مورد اشاره -که انگار دندان‌هایش را کشیده‌اند و ایمپلنت هم جواب نداده- مورد آماج شکارچیان و رانندگان بی‌احتیاط و دام صیادان قرار گرفته. حالا شما خودتان کلاهتان را قاضی کنید و بالاغیرتا بی‌حب و بغض به پرسشنامه زیر پاسخ دهید:   
پلنگ صورتی معروف‌تر است و بیشتر لایک دارد یا پلنگ ایرانی؟
پلنگ صورتی خودش راضی است که از پلنگ ایرانی محبوب‌تر باشد؟
پلنگ با کدام کلمه هم قافیه‌تر است:   الف)فشنگ  ب)قشنگ؟
حیات‌وحش را آدم ببرد توی موزه بهتر است یا موزه را ببرد توی حیات‌وحش؟
چرا پلنگ‌ها فرار مغزها نمی‌کنند؟ الف) دل رفتن ندارند؟ ب) پای رفتن ندارند؟ پ) شرایط مهاجرت سخت شده؟ ت) شرایط اخذ ویزا سخت‌تر شده؟
ث) اگر مغز داشتند که این شکارچی‌های سودجو را می‌خوردند، سیر می‌شدند و زنده می‌ماندند.
وقتی دیگر پلنگی باقی نمانده چرا انتظار داریم نقش پلنگ ایرانی دوباره روی پیراهن تیم‌ملی فوتبال بنشیند؟
شکار را آدم معمولا کجای دلش می‌گذارد؟ وقتی گذاشت روی دلش،  درد هم می‌گیرد؟ با نعنا و پونه دل‌درد آدم حل می‌شود؟ مار واقعا از پونه بدش می‌آید؟
رابطه پلنگ و شکارچی مثل:  الف) مار است و پونه ب) نویسنده است و مخاطب.


تعداد بازدید :  195