شماره ۱۶۴۳ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
زادروز نابخشوده!

«به خاطر گلی که وارد دروازه خودمان کردی، از تو متشکریم»، و آنگاه صدای شلیک گلوله بود که فضا را پر کرد! دوم جولای 1994 میلادی و درحالی‌ که هنوز دو هفته به پایان جام‌جهانی فوتبال در ایالات متحده آمریکا باقی مانده بود، خبری مثل بمب ترکید و پانزدهمین دوره بازی‌های جام‌جهانی را تحت‌تأثیر خود قرار دارد. خبر این بود: «آندرس اسکوبار مدافع تیم‌ملی فوتبال کلمبیا در پی حذف این تیم از رقابت‌های جام‌جهانی و بعد از بازگشت به کشورش هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. اخبار تکمیلی حکایت از آن داشت که قتل اسکوبار اقدامی تنبیهی از سوی عضو یکی از کارتل‌های موادمخدر و در پاسخ به اشتباه او در زدن گل به خودی طی بازی با آمریکا بوده است! قتل اسکوبار به خودی خود برای تحت‌تأثیر قراردادن جام‌جهانی کافی بود، اما دلیل این اقدام یعنی زدن گل به خودی که اتفاقی عادی در زمین فوتبال به شمار می‌رود، بیش ازپیش بر بار تراژیک ماجرا افزود.»
مدعی جدی قهرمانی جام‌جهانی 1994
52‌سال پیش در چنین روزی، برابر 13 مارس 1967 میلادی، آندرس اسکوبار، بازیکن تیم اتلتیکو ناسیونال کلمبیا و تیم‌ملی فوتبال این کشور در شهر مدلین به دنیا آمد. او 27‌سال بعد در اوج دوران حرفه‌ای جان خود را بر سر اتفاقات معمول و عادی حرفه‌اش گذاشت. 17 ژوئن 1994 جام‌جهانی آمریکا با دیدار دو تیم آلمان (قهرمان دور قبل) و بولیوی آغاز شد. در این دوره از مسابقات جام‌جهانی، تیم‌ملی فوتبال کلمبیا یکی از مدعیان قهرمانی به شمار می‌آمد. این تیم در مسابقات مقدماتی و انتخابی جام‌جهانی از خود چهره‌ای سهمگین به نمایش گذاشته اما باخت در نخستین بازی و مقابل تیم قدرتمند رومانی کاخ آرزوهای کلمبیایی‌ها را بر سرشان خراب کرد. حالا دیگر تنها امید برای صعود در بردن تیم نه‌چندان قدرتمند آمریکا تبلور یافته بود، اما...
2 باخت و حذف از جام‌جهانی 1994
حتی خوشبین‌ترین طرفدار تیم‌ملی فوتبال آمریکا هم گمان نمی‌کرد این تیم موفق شود کلمبیا را با وجود ستاره‌هایی چون والدراما و آسپریلا شکست دهد اما وقتی در دقیقه 35 بازی آندرس اسکوبار برای دفع یک توپ در محوطه جریمه خودی تکل رفت و به اشتباه توپ را وارد دروازه تیم‌ملی کشورش کرد، کلمبیایی‌ها فهمیدند که در این جام قرار نیست اتفاق خوبی برایشان بیفتد. کلمبیا این بازی را با نتیجه 2 بر یک واگذار کرد و برد 2 بر صفر مقابل تیم‌ملی سوییس هم باعث نشد که پرامیدترین تیم‌ملی فوتبال کلمبیا در قرن بیستم از جام‌جهانی 1994 حذف نشود. تیم به خانه برگشت و 6روز بعد آندرس اسکوبار برای آن گلی که به اشتباه  وارد دروازه خودی کرد، کشته شد. از شاهدان عینی نقل شده است که قاتل پس از شلیک هر گلوله با صدای بلند فریاد می‌زده است «گل»، تا به ترتیب دوم جولای 1994 به زشت‌ترین روز تاریخ فوتبال جهان تبدیل شود.


تعداد بازدید :  320