شماره ۱۶۴۳ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
روز یادآوری مردان و زنان آزاده

محمدعلی شعاعی| روز ملی شهید و بزرگداشت شهدا (بیست‌ودوم اسفند) صرفا برای تازه‌کردن دیدار یا سرکشی به خانواده شهدا و زیارت مزار آنها نیست، بلکه فرصتی برای زنده‌کردن یک عهد دیرین میان مردم و نظام با تفکر انسان‌های آزاده است؛ کسانی که با درک تاریخی از موقعیت حساس کشور و نظام اسلامی مقابل یکی از ارتش‌های پیشرفته خاورمیانه قرار گرفتند و نتیجه مصاف سخت آنها این شد که ایران از آزمون دشوار حفظ استقلال و تمامیت ارضی خویش سربلند خارج شد و اولین‌بار در جنگ منظم با دشمن خارجی توانست ضمن دفع تجاوز یک دشمن خارجی، حمله او را به یک فتح تاریخی تبدیل کند.
مقاومت تاریخی جوانان ایرانی در این صحنه از نگاه استراتژیک بنیانگذار انقلاب الهام گرفت. در نگاه او مقوله جهاد و شهادت موثرترین روش خشکاندن چشمه تجاوز و حفظ سرزمین اسلامی است. با همین جهان‌بینی، امام خمینی(ره) پیروزی معجزه‌آسای انقلاب بهمن 57 را مدیون فرهنگ و روحیه شهادت‌طلبی جوانان مومن این دیار خواندند.
از امام خمینی(ره) به‌عنوان یکی از احیاکنندگان تئوری جهاد و شهادت در عصر امروز یاد شده است. او از روز تأسیس نظام جمهوری اسلامی تا زمان رحلتش در هر فرصتی این راهبرد را به کارگزاران کشور یادآوری و تأکید کردند که اساس و پایه قدرت این حکومت بر نیروی ایثار و از جان‌گذشتگی آن جوانان استوار است و تا زمانی که ایران اسلامی بر این عنصر «قدرت ملی و معنوی» تکیه کرده است، هیچ تهدید و دشمنی نمی‌تواند تزلزلی در تمامیت و موجودیت آن ایجاد کند.
کافی است مجموعه بیانات و دیدارهای امام راحل را در صحیفه نور تورق کنید. ترجیع‌بند همه سخنان ایشان یادآوری نقش تعیین‌کننده مقوله شهادت و جهاد در سه مرحله پیدایش، تکامل و ماندگاری انقلاب و نظام اسلامی است.
تردید نباید داشت که قشر جوان جامعه که اغلب برهه انقلاب و جنگ را تجربه نکرده‌اند، زمانی به آن تفکر و راهبرد روی خواهند آورد که آگاهی و شناخت ملموس و دقیق نسبت به سیره و حیات نسل از جان گذشته دوران هشت‌سال دفاع مقدس پیدا کنند .
خوشبختانه حسب آن‌چه در گزارش منابع معتبر آمده است، در فضای رسانه‌ای امروز اتفاقات درخور توجهی در مسیر این شناخت و امر مهم آگاه‌سازی نسل امروز نسبت به میراث گرانمایه شهدا رخ داده است. در این میان تحولات و ابزارهای دنیای فناوری نیز به یاری فعالان این عرصه آمده است.
شکی نیست که اگر تولیدات و آثار رسانه‌ای و هنری در این عرصه  از کیفیت و محتوای غنی برخوردار باشد، لاجرم مخاطبانش را از میان نسل جوان و کنجکاو امروز خواهد یافت. این نکته‌ای است که خوشبختانه بارها محققان و صاحب‌نظران عرصه مطالعات دفاعی بر آن تأکید کرده‌اند.
به هر روی، سلسله حوادث و تحولاتی که در پیرامون مرزهای ایران اسلامی در سال‌های اخیر رخ نموده، نخبگان جامعه را به این باور رسانده است که مقوله «قدرت معنوی» تکیه‌گاه اصلی امنیت و آرامش این سرزمین است. در ماجرای تلخ و ناگوار داعش و فتنه‌های ویرانگری که کشورهای اسلامی را فراگرفت، اثبات شد که سرزمین‌ها و ملت‌های مسلمان تنها در سایه وجود نیروی جوان باانگیزه و پرورش‌یافته در کوران تفکر جهاد و شهادت است که می‌توانند آینده خویش را تضمین کنند. در تجربه کشورهای پیرامون ما اثبات شد که قدرت نظامی به تنهایی ضامن و پاسخگوی حفظ امنیت کشور نیست، بلکه عنصر نیروی معنوی و ایدئولوژی نسل جوان حرف اول را می‌زند. به راستی اگر جانفشانی جوانان مومن و کارآزموده در لبنان، عراق و سوریه نبود، آیا جهان اسلام می‌توانست از دام جهنمی داعش گریبان خود را آزاد کند.
جنگ در سوریه و عراق دومین عرصه‌ای بود که کشور و مردم ایران را وامدار جوانان شهید کرد. بعد از این بود که رئیس شورای عالی امنیت ملی در اظهاراتی ایثارگران و شهدا را عنصر قدرت‌ساز در عصر امروز خواند و تصریح کرد که آنها در خط مقدم دفع شرارت دولت‌ها و جریان‌های سلطه‌جو هستند.
امسال روزهای بزرگداشت شهدا در شرایطی برگزار می‌شود که اردوی تکفیری‌ها در سایه جانفشانی جوانان جبهه مقاومت (از ایران تا لبنان و سوریه) برچیده شده است. جنبش حزب‌الله لبنان که در پیشانی این جنگ قرار داشت با صدای بلند اعلام می‌کند که از میراث فکری امام خمینی(ره) و سرداران شهید ایران الهام گرفته است.
در بسیاری از محافل علمی و اندیشکده‌ها بحث از قدرت نیروهای جهادی ایران در میان است و کم نیستند محققانی که پروژه خود را به ویژگی جوانان مجاهد و شهید ایران اختصاص داده‌اند.


تعداد بازدید :  333