شماره ۱۶۴۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
گسترش اقدام محصل سوئدی علیه تغییرات اقلیمی
اعتراضات دانش‌آموزی جهانی شد

هزاران دانش‌آموز در سراسر جهان با تعطیل‌کردن کلاس‌های درس در اعتراضاتی علیه پدیده تغییرات اقلیمی و در حمایت از محیط‌زیست شرکت کردند. هند، کره‌جنوبی، استرالیا و فرانسه ازجمله کشورهایی هستند که دانش‌آموزان آنها در این اعتراضات شرکت کردند. انتظار می‌رود دانش‌آموزان حدود یکصد کشور جهان در این اقدام اعتراضی شرکت کنند. شمار زیادی از دانش‌آموزان در دهلی و کلکته در این اعتراضات شرکت کردند.
این دانش‌آموزان خواستار آن هستند تا رهبران جهان به خاطر نسل آینده، اقدامی در مورد پدیده تغییرات اقلیمی انجام دهند. گرتا تانبرگ، دانش‌آموز سوئدی نخستین بار دست به اقدام اعتراضی علیه پدیده تغییرات اقلیمی زد. این حرکت نشأت گرفته از اقدام گرتا تانبرگ، دانش‌آموز سوئدی است که هر هفته در بیرون ساختمان پارلمان سوئد دست به اعتراض می‌زند. فعالیت‌های مستمر این دانش‌آموز سوئدی باعث شده او نامزد جایزه صلح نوبل شود.
شماری از وزرا در کشورهای مختلف نگرانی خود را از تعطیلی مدارس توسط دانش‌آموزان ابراز کرده‌اند. علاوه بر این نزدیک به ۱۲‌هزار پژوهشگر از کشورهای آلمان، اتریش و سوییس از تظاهرات دانش‌آموزان آلمان و دیگر کشورهای جهان برای حفاظت بیشتر از محیط‌زیست حمایت می‌کنند. اکهارت فون هیرش‌ هاوزن، پزشک و نویسنده آلمانی، سه‌شنبه ۱۲ مارس در نشستی مطبوعاتی در برلین گفت که بحران اقلیمی بزرگترین خطر برای سلامتی بشر است. او گفت وظیفه پزشکان این است که از زندگی حفاظت کنند و به مردم بگویند چه چیزی سلامتی آنان را به خطر می‌اندازد.
از جمله امضاکنندگان بیانیه پژوهشگران و دانشمندان سه کشور آلمانی‌زبان و چند پژوهشگر معروف در عرصه‌های تغییرات اقلیمی و هواشناسی هستند. فولکر کواشنینگ، از مدرسه عالی علوم فنی و اقتصادی، در نشست مطبوعاتی برلین گفت: «ما کارشناسان می‌گوییم که حق با نسل جوان است.»  اشاره کواشنینگ به سخنان کریستیان لیندنر، رئیس حزب دموکرات‌های آزاد آلمان بود که در این رابطه نوشته است، از کودکان و نوجوانان نمی‌توان انتظار داشت ارتباط میان اجزایی را که موجب بحران اقلیمی شده‌اند، بفهمند. او گفته بود که این کار کارشناسان است.


تعداد بازدید :  173