شماره ۱۶۴۶ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان مؤسسات اعتباری چه گذشت؟
متهمان بیکار کلاهبرداری‌های کلان!

روز گذشته دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان موسسات اعتباری البرز ایرانیان، ولیعصر، فردوسی و آرمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد. در جلسه اول بخشی از کیفرخواست قرائت شده بود و روز گذشته هم بخش دیگری از کیفرخواست در دادگاه خوانده شد که نکات قابل تأملی داشت. این پرونده ۳۵۳ جلد دارد و سرمایه‌گذاران در آن ۹۱ هزار نفر هستند که تاکنون بیش از ۶ هزار نفر از شکات به دادسرا مراجعه کرده و دادخواست ارایه داده‌اند. در ادامه بخشی از نکات کیفرخواست را انتخاب کرده‌ایم:
 نماینده دادستان مشخصات متهمان را به این شرح اعلام کرد:
1. امیرحسین آزاد، بیکار، باسواد، فاقد سابقه کیفری 2. حسن قریانی، باسواد، فاقد سابقه کیفری 3. مهدی بهرامی حسن‌آبادی، بیکار، متأهل، باسواد، فاقد سابقه کیفری.
 با توجه به سابقه کار بانکی در سطح کلان، هدایت کار ابتدا بر عهده متهم حسن قریانی بوده است اما پس از مدتی امیرحسین آزاد سوار بر کار شده و موجبات اختلاف بین دو متهم دیگر را سبب می‌شود.
 از تیر ۹۱ تا آذر ۹۶، گردش کار مالی البرز ایرانیان ۴۳هزار میلیارد تومان و از اردیبهشت ۹۴ تا اسفند ۹۶، گردش کار مالی شرکت تعاونی ولیعصر ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.
 تعهد باقیمانده البرز ایرانیان تا روز دستگیری متهمان ۱۴۰۰ میلیارد تومان و شرکت تعاونی ولیعصر ۲۵۹ میلیارد تومان بود. بانک مرکزی از طریق بانک تجارت ۷۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری ایجاد کرد که ۶۳۰ میلیارد توسط بانک تجارت پرداخت شد و ۱۶ هزارو۲۰۰ نفر از سپرده‌گذاران البرز ایرانیان تسویه شدند.
 از طریق بانک کشاورزی نیز برای شرکت تعاونی ولیعصر ۱۳۰ میلیارد خط اعتباری ایجاد شده است که ۱۳۵ میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده و در واقع بیشتر از آن مقداری که گرفته، هزینه کرده و ۱۵هزارو۳۵۶ نفر را تسویه کرده است.
 گردش مالی البرز ایرانیان از تاریخ ۹۱ تا ۹۶، ۹۹ هزار سپرده منتقل شده است. مبلغ بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال بابت ۱۳۲ هزار حساب بازشده گزارش شده است. در طول این مدت سپرده‌گذاران ۶۶ هزار میلیارد ریال به صندوق موسسه واریز کردند. مردم در این مدت به صورت نقدی و واریز بانکی به موسسه مبالغی را واریز کردند.
 در بسیاری از موارد قراردادهای خرید و فروش املاک و اموال توسط مدیران مالی تنظیم نمی‌شده است که این بهترین روش برای انجام پولشویی است. از طرفی متهم امیرحسین آزاد با ارتباطی که داشته وظیفه اعمال نفوذ در مقامات را داشته است. امیرحسین آزاد با جعل امضای روح‌الله رحمانی‌زاده به کلاهبرداری و خیانت در امانت اقدام کرده است و با توجه به اشراف و نفوذی که داشته این اقدامات را انجام داده است. همچنین حسن قریانی با جعل امضای آقای حاتمی‌نژاد و استفاده از سند مجعول و جعل مهر موسسه البرز، فردوسی و آرمان و با توجه به سابقه کار بانکی در سطح کلان هدایت این اقدامات مجرمانه را به عهده داشته است.
 نصب تابلوهای موسسات بدون داشتن سمت مدیریتی، طراحی سربرگ و مهر موسسات، صدور اوراق ضمانتنامه‌های جعلی، حیف‌و‌میل کردن اموال به صورت شخصی از طریق خرید خودروهای لوکس و سفر خارجی و تحصیل مال نامشروع بخشی از اتهامات متهمان این پرونده است که با توجه به شکایت بانک مرکزی و سپرده‌گذاران و مطابق قانون مجازات اسلامی درخواست صدور حکم می‌شود.
 تعداد افرادی که تسهیلات گرفتند ۲۲۰ نفرند که بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌‌اند.
در پایان جلسه نماینده دادستان اعلام کرد: «نظر به این‌که تعدادی از افراد تسهیلاتی یا با سود کمتر از ۴درصد و یا بدون سود با ارتباطاتی که با متهمان داشتند، دریافت کردند لذا تا یک ماه فرصت دارند به دادسرای پولی و بانکی مراجعه و در خصوص پرداخت اقدام کنند؛ در غیر این صورت علیه آنها اعلام جرم خواهد شد.» 


تعداد بازدید :  305