شماره ۱۶۴۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند
صفحه را ببند
چهار رویداد پر سروصدا حوزه روحانیت در ‌سال 97
از افشاگری‌های‌ صدرالساداتی تا خلع ‌لباس سیدحسن ‌آقا‌میری

شهروند| ‌ سال 97 با اتفاقات خوب و تلخش به پایان رسید؛ سالی که  در عرصه‌های مختلف همراه شد با اتفاقات خوش‌ و تلخ بسیار؛  اتفاقات بسیاری که در عرصه‌های مختلف ورزش، هنر و سیاست و... رخ داد. صفحه سبک زندگی معنوی هم در این ‌سال سعی کرد تا به ارایه اخبار مختلف در حوزه  روحانیت و سبک زندگی اسلامی بپردازد. یکی از مهمترین اتفاقات در سال ‌97 در حوزه روحانیت بهره‌گیری روحانیت جوان از فضای ‌مجازی به ‌عنوان چهره فرهنگی و ‌اجتماعی  بوده است. تغییرات در میان ائمه‌جمعه سراسر کشور و جوان‌ترشدن این نهاد فرهنگی و اجتماعی، دیگر خبر مهم‌ سال 97 به شمار می‌آید. «شهروند» به بهانه روزهای پایانی‌ سال چهار اتفاق در عرصه روحانیت را در فضای مجازی مرور کرده است.

صدرالساداتی و ماجرای ده ونک
یکی از چهر‌ه‌های روحانی پرسروصدا در ‌سال 97 سیدمهدی صدرالساداتی طلبه خبرساز و جنجالی فضای مجازی است، درحالی‌که هنوز کاربران در صفحات فضای ‌مجازی با ماجرای عروسی پسرسفیر و عکس بازنشرشده توسط صدرالساداتی درگیر بودند، این طلبه ‌جوان یک ماجرا ی تازه دیگر را پیگیر می‌شود:   «ماجرای آقازاده ‌شاعر مسلکِ وزیر سابق.» صدرالساداتی یک روز نسبت به تجمل‌گرایی فرزند چند چهره سیاسی و ‌اجتماعی در صفحات شخصی خود واکنش نشان می‌دهد و  روز دیگر هم لباسانش را دعوت به مناظره می‌کند. بی‌پرده و بدون‌ واهمه از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب حرف می‌زند. کار صدرالساداتی در‌ سال 97 حتی به بازداشت نیز می‌رسد، او که در ماجرای ده ونک بازداشت شد، دوشنبه شب، ۲۸ آبان، پس از دو روز و یک شب بازداشت آزاد می‌شود.

خطبه‌هایی که توییت شدند
از دیگر اقدامات قابل توجه ائمه جمعه می‌توان به خطبه‌های پرطرفدار ائمه‌جمعه در نقاط مختلف کشور اشاره کرد. خطبه‌های اجتماعی و فرهنگی که حتی در فضای مجازی نیز توسط کاربران بازنشر پیدا کرد، به‌طور مثال  امام جمعه‌ بیله سوار در‌سال 97  قاطعانه علیه ازدواج‌ کودکان حرف می‌زند و از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی انتقاد می‌کند. اگر شما هم از کاربران فعال فضای‌ مجازی‌ باشید، حتما ‌سال 97حرف‌ها و عکس‌هایش را با هشتگ امام‌_جمعه_ متفاوت_ بیله‌سوار دیده‌اید. عکس‌های روحانی‌ای که لباس مبدل می‌پوشد و به بازرسی وضع گمرک می‌رود، با جوان‌ترها قرار استخر می‌گذارد و در یک ساندویچی میهمانشان می‌کند. اگرچه با توجه به ماهیت سیاسی-عبادی نمازجمعه خبرسازشدن اظهارنظرها و رفتارهای سیاسی یک امام‌جمعه در بین مردم اتفاق عجیب‌وغریبی نیست، اما در‌ سال97 خطبه اجتماعی با واکنش و همراهی کاربران مجازی روبه‌رو شد.

تغییرات در نماز جمعه تهران پس از سال‌ها
یکی دیگر از اتفاقاتی که در ‌سال‌جاری توجهات بسیاری را به خود جلب کرد، انتصاب روحانیون جوان به‌عنوان ائمه جمعه در شهرهای مختلف کشور بوده است.  انتصاب حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری به امامت جمعه تهران از سوی رهبرمعظم انقلاب بود. نخستین خطبه‌ای که حاج‌علی‌ اکبری در کسوت خطیب جمعه تهران خواند، حواشی بسیاری داشت که ازجمله مهمترین آنها می‌توان به حذف نرده حائل میان مردم و مسئولان در مصلای تهران پس از سال‌ها اشاره کرد. از مدت‌ها پیش بود که جدایی میان صفوف نمازگزاران در نماز جمعه بسیاری را دلخور و ناراحت کرده بود. در ‌سال 97  «حجت‌الاسلام محمد علی آل‌هاشم» نسبت به برداشتن نرده‌های جداکننده صف مسئولان از صفوف مردم اقدام کرد و این کار بسیار مورد تحسین افکار عمومی قرار گرفت.

سیدحسن آقامیری، روحانی پرطرفدار یا سلبریتی اینستاگرام
خلع لباس شدن حسن آقا میری، یکی دیگر از اتفاقاتی بود که با واکنش‌های بسیاری همراه شد. روحانی جوانی که به «روحانی تلگرامی» نیز معروف بود. سیدحسن آقامیری یکی از روحانیون معروف چند‌ سال اخیر به‌ویژه در میان جوانان است و از تمام ظرفیت‌های رسانه‌های موبایلی امروز برای به اشتراک گذاشتن سخنرانی‌هایش استفاده می‌کند. صفحه اینستاگرام او بیش از یک‌‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دنبال‌کننده دارد. منبرهای او معمولا به صورت زنده از صفحه‌اش پخش می‌شود و کلیپ‌هایی نیز توسط دوستداران او از سخنرانی‌هایش منتشر می‌شود که معمولا بازدیدکننده‌های قابل توجهی دارد. در ‌سال 97 سیدحسن آقامیری با شکایت دادستان ویژه روحانیت تهران و به حکم قاضی شعبه دوم دادگاه کیفری به خلع لباس دایم محکوم شده است. به گفته آقامیری او به دو‌سال حبس نیز محکوم شده که البته اجرای آن به مدت ۵‌سال تعلیق شده است.


تعداد بازدید :  312