شماره ۱۶۴۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند
صفحه را ببند
چه فیلم‌هایی روی پرده هستند؟
بفرمایید سینما!

بیشتر کارگردانان و تهیه‌کنندگان برای اکران فیلم‌های‌شان در تعطیلات نوروز سرودست می‌شکنند؛ برای نمایش در روزهایی که به ‌باور تمام سینماگران بهترین زمان اکران است و در آن ایام تماشاگران بیش از تمام اوقات دیگر ‌سال به سینما می‌روند. بگذریم از این‌که فیلم‌های به ‌نمایش درآمده در این ایام نیز اغلب واجد ویژگی‌هایی هستند که از همان ابتدا اجماعی عمومی روی احتمال پرفروش‌شدن‌شان وجود دارد...
امسال هم به ‌سیاق چند ‌سال اخیر به ‌نظر می‌رسد فیلم‌های اکران نوروزی جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های‌ سال خواهند بود. فیلم‌هایی که تقریبا همه‌شان جزو فیلم‌های جنجالی و پرسروصدای ماه‌های اخیر هستند و حتی آنهایی هم که در جشنواره فجر به نمایش درنیامده‌اند، امکان فراوانی برای جنجال‌آفرینی و جلب توجه مخاطبان دارند.
نکته مهم اکران نوروزی امسال ترکیب هوشمندانه فیلم‌های روی پرده است. دو فیلم کمدی بالقوه پرفروش، یک فیلم اجتماعی تلخ و پرسروصدا، یک فیلم تاریخی درباره یکی از اساطیر تاریخ معاصر این مرز و بوم و البته یک فیلم کودک که می‌توانند هر کسی را وسوسه کنند در بعدازظهری خلوت از خانه بیرون زده و گیشه‌های سینماها را داغ و داغ‌تر کنند...

رحمان 1400
سال‌های اخیر داستان بدین‌گونه بوده که وقتی نام منوچهر‌ هادی در فیلمی می‌آید، می‌توان انتظار داشت که با فیلمی پرفروش و جنجالی مواجه خواهیم بود. من سالوادور نیستم، آینه بغل و البته سریال نمایش خانگی عاشقانه نام منوچهر ‌هادی را در عرصه سینمای بفروش تبدیل به یک برند کرده‌اند و به ‌نظر می‌رسد رحمان 1400 هم  از این قاعده مستثنی نباشد. فیلمی پرسروصدا که گفته می‌شود خیز بلندی برای جابه‌جایی ریالی رقم پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران برداشته است. فیلم جدید منوچهر ‌هادی خیلی چیزها دارد که خیال همه را درباره پرفروش بودنش راحت کند. علاوه بر نام خود‌ هادی؛ این‌که تهیه‌کننده و پخش‌کننده این فیلم علی سرتیپی است، یعنی که فیلم اکران خوبی خواهد داشت. نام بازیگرانی چون مهران مدیری، محمدرضا گلزار، ساره بیات، سعید آقاخانی، بهرام افشاری و یکتا ناصر هم عامل دیگری است برای تضمین فروش بالای این فیلم. مگر این‌که اتفاق عجیبی رخ دهد که بعید است!

زندانی‌ها
چند ‌سال پیش مسعود ده‌نمکی هم موقعیت امروز منوچهر‌ هادی را داشت و درواقع تضمینی بود برای فروش. در آن سال‌ها یعنی تا قبل از رسوایی 2، تمام فیلم‌های ده‌نمکی پرفروش بودند. حالا گفته می‌شود این کارگردان امیدوار است زندانی‌ها دوباره او را به آن روزها بازگرداند. یک کمدی از نوعی که ده‌نمکی با آن شناخته شده؛ بی‌تردید در روزهای نوروز که مردم کمتر به حساسیت‌های فرهنگی و هنری‌شان بها می‌دهند، پتانسیل بالایی برای فروش دارد. زندانی‌ها داستان دانشجوی جوانی را روایت می‌کند که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش، روی زندانی‌های زندان قصر تحقیق کند تا به تاثیر معنویات بر آنها پی ببرد.‌ هاشمی، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، برزو ارجمند و بهاره افشاری، بازیگران این محصول اوج، با این‌که چندان بفروش نیستند، اما آن‌قدری هوادار دارند که بتوانند کاری کنند زندانی‌ها گلیمش را از آب بیرون بکشد.

تختی
یکی از پرسروصداترین فیلم‌های جشنواره که البته در داوری چندان هم مورد توجه قرار نگرفت، امیدواری زیادی برای موفقیت در اکران نوروزی دارد. فیلمی درباره یکی از اساطیر نیم قرن اخیر ایران، غلامرضا تختی که تنها و تنها با اتکا به نامش خیلی‌ها را می‌تواند به سینماها بکشاند. بهرام توکلی، کارگردان تختی که پارسال با فیلم تنگه ابوقریب موفقیت نیم‌بندی به‌دست آورد، وقتی اوایل ‌سال 97، در اتفاقی عجیب قصد کرد فیلم تختی را بسازد، خیلی‌ها این قصد را به موفقیت تقریبا تضمین‌شده این فیلم مربوط دانستند. دیدگاهی که تا چندی دیگر مشخص خواهد شد روی اصول و مخاطب‌شناسی هوشمندانه‌ای استوار بوده است.در تختی  ماهور الوند، حمیدرضا آذرنگ، پریوش نظریه و ستاره پسیانی بازی می‌کنند. بازیگرانی معتبر و محترم که البته هیچ‌کدام به اندازه نام فیلم قادر به جلب کنجکاوی مخاطب نیستند.

آهوی پیشونی‌ سفید 3
فیلم کودکانه اکران نوروز امسال سومین قسمت از فیلمی سریالی است که دو قسمت اول آن به موفقیت‌های اقتصادی خوبی رسیده. گفته می‌شود سیدجواد ‌هاشمی در این فیلم که آن را بهار امسال در سکوت کامل خبری جلوی دوربین برده، در قیاس با دو فیلم قبلی حجم ویژوال افکت سنگین‌تر و حرفه‌ای‌تر و تصاویری به‌یادماندنی‌تر را به تماشاگران ارایه خواهد داد. در این فیلم که  برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخته شده، پژمان بازغی، لیلا اوتادی، ترلان پروانه، امین زندگانی، محمدرضا شریفی‌نیا، هومن حاجی‌عبداللهی، نادر سلیمانی و سیدجواد‌ هاشمی بازی کرده‌اند.


متری شش‌و‌نیم
دومین ساخته سعید روستایی که پیش از نمایش جشنواره‌ای‌اش گفته می‌شد خاطرات ابد و یک روز را از یادها خواهد زدود، نه‌تنها این اتفاق رخ نداد که از آن نیز بالاتر، گفته می‌شود متری شیش‌ونیم یکی از بهترین‌های سینمای اجتماعی ایران در سال‌های اخیر است.متری شیش‌ونیم مثل فیلم اول روستایی از پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار، به‌عنوان بازیگران نقش‌های اصلی بهره برده. فیلمی درباره اعتیاد که از همان آغاز به‌واسطه تهیه‌کنندگی پیمان معادی و مخالفت شورای صنفی نمایش با جنجال آغاز کرد و در ادمه هم این جنجال‌ها را ادامه داد. آخرین اتفاقی که از این فیلم به یاد داریم، گلایه‌های پلیس از سازندگان این فیلم بود که آنها را به بی‌اخلاقی متهم کرده بود. تاخیر چند روزه در آغاز اکران این فیلم نیز حاشیه دیگری بود که بالاخره به خیر گذشت، البته اگر واقعا به خیر گذشته باشد... این پروانه به نام «سیدجمال ساداتیان» صادر شد. یکی از حاشیه‌های پیش از تولید این فیلم سینمایی این بود که ابتدا قرار بود «شهاب حسینی» عهده‌دار یکی از نقش‌های اصلی فیلم باشد که این موضوع منتفی شد.

ژن خوک
جدیدترین فیلم سعید سهیلی گفته می‌شود که بازگشتی است به دوران فیلمسازی اجتماعی این کارگردان، یعنی به روزهای قبل از گشت ارشاد و چارچنگولی؛ به روزهایی که سهیلی انتقادات و اعتراضات تند و تیزش را در قالب فیلم‌هایی خشمگین روی پرده می‌فرستاد. گفته می‌شود سهیلی در ژن خوک داستانی بشدت تاثیرگذار درباره آقازاده‌ها روایت می‌کند.‌ هادی حجازی‌فر، سینا مهراد، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، مهسا آبیز، الناز حبیبی و جمشید هاشم‌پور بازیگران این فیلم هستند؛ اما از اینها اسمی‌تر محسن چاوشی است که تیتراژ این فیلم را خوانده و بی‌شک یکی از جذابیت‌های عمده این فیلم خواهد بود.


تعداد بازدید :  173