شماره ۱۶۴۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند
صفحه را ببند
9+7 چهره ویژه ورزش ایران در‌ سال 97

عادل فردوسی‌پور؛ حذف در وقت اضافه

آتشی که از اواسط‌ سال 97 روشن شده بود، پایان خوشی برای مجری محبوب سیما نداشت؛ عادل فردوسی‌پور فقط چند روز بعد از مصاحبه آتشین خود بعد از دریافت جایزه مردمی جشنواره جام‌جم و چند روز قبل از تحویل‌ سال نو با مصاحبه معاون سیما برای ایجاد تغییرات در برنامه نود مواجه شد و خودش را تقریبا از آنتن شبکه سه و برنامه پربیننده تلویزیون حذف‌شده دید؛ فردوسی‌پور که در‌ سال 97 بیستمین‌ سال فعالیت برنامه مردمی و جذابش را روی آنتن شبکه سه برد، شاید اول ‌سال هرگز تصور نمی‌کرد که چالش‌هایش با مدیر جدید و جوان شبکه سوم سیما به پایان دوران فعالیتش منجر شود. او در این خصوص تلاش زیادی کرد، حتی زمانی که برنامه‌اش دو هفته پخش نشد هم با بیان این‌که اختلافات سلیقه در خانواده حل می‌شود، برای بقای برنامه‌ای که مردم دوستش دارند، دست از کوشش نکشید، اما سرانجام این تلاش‌ها فایده‌ای نداشت و پروژه کنار رفتنش حال مراحل پایانی خود را طی می‌کند. عادل یکی از چهره‌های اصلی‌ سال 97 بود که حالا همه در انتظار دانستن سرنوشتش هستند.

کارلوس کی‌روش؛ وداع با دست خالی

دل کندن از کارلوس کی‌روش برای خیلی از طرفداران فوتبال سخت بود؛ مردی که رکورد ماندن روی نیمکت تیم‌ملی ایران در طول تاریخ را زد و بیش از 7‌سال هدایت این تیم را برعهده داشت، بعد از ناکامی در جام ملت‌های آسیا چاره‌ای جز ترک ایران نداشت. سرمربی پرتغالی که آخرین سنگرش برای ماندن روی نیمکت تیم‌ملی صعود به فینال جام ملت‌ها بود، چند روز قبل از دیدار کذایی با ژاپن و شکست 3 بر صفر ایران درگیری عجیبی با وزیر ورزش پیدا کرد و همین موضوع تقریبا کارش را با فوتبال ایران تمام کرده بود. با این حال، کی‌روش در‌ سال 97 چالش‌های مهمی را پشت سر گذاشت. عملکرد فوق‌العاده تیم تحت رهبری او در جام‌جهانی مقابل اسپانیا، پرتغال و مراکش همه را به وجد آورد و حالا نگرانی اصلی آینده تیم‌ملی بدون کی‌روش است. این مربی پرآوازه اگرچه رفتارش موردپسند نبود، اما در طول هفت‌سال خدمات ارزنده‌ای به فوتبال ایران ارایه کرد و بی‌تردید نمی‌شود از کنار این مسائل عبور کرد. کی‌روش اما بالاخره در اواخر دی‌ماه چاره‌ای جز ترک ایران نداشت. او خیلی زود سرمربی کلمبیا شد و حالا که اخبارش در این کشور مخابره می‌شود، بعضی اوقات برای مرد خوش‌تیپ فوتبال دلمان تنگ می‌شود.

بهرام شفیع

تریبون ورزش رفت

شاید خیلی‌ها نمی‌توانستند تلویزیون ایران را بدون بهرام شفیع تصور کنند؛ اما اجل جواب این مرد دوست‌داشتنی ورزش را نداد. مجری باسابقه‌ای که حدود 40‌سال در تلویزیون ایران برنامه ورزش و مردم را روی آنتن برد و خاطرات زیادی از او باقی مانده در اواسط ‌سال 97 از بین‌مان رفت و دیگر شاهد جملات به‌یادماندنی‌اش روی آنتن زنده نیستیم. درگذشت این مرد ارزشمند، گزارشگری ورزش و مردم را چند ماهی تعطیل کرد و بعد با اجرای پیمان یوسفی دوباره روی آنتن برد. همچنین فدراسیون‌ هاکی نیز مدتی بدون رئیس اداره و بعد از چند ماه رئیس جدیدش انتخاب شد.

علیرضا فغانی
 برایش اسپند دود کنید

به قول عزیزی می‌گفت فغانی حالا از همه اعضای فوتبال ایران بزرگتر شده؛ بیراه هم نمی‌گفت. به‌هرحال قضاوت در تورنمنت‌های مهم و بالارفتن تا رده‌بندی جام‌جهانی درحالی‌که خیلی‌ها عقیده داشتند لیاقتش سوت‌زدن در فینال بوده، از او یک چهره ویژه در داوری جهان ساخته است. حالا در فیفا و‌ ای‌اف‌سی روی فغانی حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. البته او در ایران چندان محبوب نیست. هرقدر در جهان مورد تمجید واقع شده، در داخل کشور کم برایش حاشیه درست نکردند. از درگیری با مربیان فوتبال به خاطر قضاوت‌هایش گرفته تا شایعاتی که درباره مهاجرتش و برخی موضوعات دیگر برایش درست کردند، او را کمی هم در ‌سال 97 دلسرد کرد.

علی کفاشیان
بعد 11 سال...

علی کفاشیان بالاخره بعد از 11‌سال از فوتبال ایران رفت. درواقع او تنها قربانی اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در‌ سال97 بود و داشتن سن بالای 65‌سال باعث شد مدیران او را راضی کنند از سمت‌‌های خود استعفا دهد و او مجبور به انجام این کار شد. کفاشیان به خاطر بازنشستگی نه‌تنها از سرپرستی سازمان لیگ فوتسال ایران استعفا داد، بلکه از نایب رئیسی اول فدراسیون هم استعفا کرد و به این شکل تحت‌تاثیر فشارها دوران حضورش در فوتبال ایران برای همیشه به پایان رسید. پروژه حذف او از‌ سال90 کلید خورده بود، اما در ‌سال 97 به نتیجه رسید.

علیرضا بیرانوند؛

چطوری کرییییسس؟؟

چند ماهی می‌شود که هرجا صحبت از مرد‌سال فوتبال ایران است و برای این انتخاب نظرسنجی می‌گذارند، علیرضا بیرانوند با اختلاف نفر اول می‌شود. دو قهرمانی پیاپی با پرسپولیس با کمترین گل خورده‌، صعود ایران با تیم‌ملی به جام‌جهانی 2018 با تنها دو گل خورده و پس از آن درخشش خیره‌کننده در جام‌جهانی در بازی مقابل مراکش و اسپانیا و سپس عملکرد فوق‌العاده در بازی با پرتغال و مهار به‌یادماندنی پنالتی رونالدو تنها بخشی از افتخارات بیرانوند است. در لیگ قهرمانان آسیا هم با پرسپولیس درخشید و سیو استثنایی ضربه سر ژاوی در نیمه‌نهایی در بازی مقابل السد را هم که پرسپولیس را به فینال رساند، کسی فراموش نخواهد کرد. او فعلا با اختلاف بهترین دروازه‌بان ایران است.

برانکو ایوانکوویچ؛

من فینالیست آسیا هستم

برانکو با دوران پرافتخاری که برای پرسپولیس در سه‌سال گذشته رقم زد، به محبوب‌ترین چهره بین هواداران این تیم تبدیل شده است. در سه‌سال گذشته یک نایب قهرمانی لیگ و دو قهرمانی مقتدرانه در لیگ را ثبت کرد.
امسال هم پرسپولیس محروم از پنجره نقل و انتقالاتی را با کمترین امکانات و کمبود بازیکن به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند و در ایران هم تیمش مدعی کسب سومین قهرمانی پیاپی است و در مسابقات جام حذفی هم به نیمه نهایی صعود کرده است. او مثل سال‌های اخیر یکی از چهره‌های تاثیرگذار و مهم فوتبال  و ورزش ایران
بوده است.

علی کریمی
نخرید آقا، نخرید!

علی کریمی اگر ‌سال گذشته به خاطر افشاگری‌های تکان‌دهنده‌اش علیه فدراسیون فوتبال پرسروصدا‌ترین چهره‌های‌ سال بود،‌ امسال پست‌هایی که در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی‌اش در انتقاد به وضع اقتصادی کشور منتشر کرد، مورد توجه مردم قرار گرفت. او بارها انتقاداتی را هم درباره مسئولان مطرح کرد و کمپین جنجالی نخرید را در اعتراض به گرانی‌ها راه انداخت. او چندین مرتبه صدای اعتراض مردم نسبت به مشکلات معیشتی که با آن روبه‌رو هستند، شد. پس از کریمی وریا غفوری، مدافع ملی‌پوش استقلال هم چندبار در حمایت از مردم صحبت‌هایی را نسبت به مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور مطرح و حمایت مردم را جلب کرد. حاشیه‌های مربوط به اعتراض‌های کریمی و غفوری جزو مهمترین اتفاقات ‌سال بود.

شاهین ایزدیار
به عشق فلپس

تا قبل از برگزاری بازی‌های پاراآسیایی 2018 شاید کمتر کسی حتی نام شاهین ایزدیار را شنیده بود، اما این شناگر در جاکارتا اتفاقی تاریخی را برای ورزش ایران رقم زد. او طبق وعده‌ای که داده بود توانست 6 مدال طلا در این بازی‌ها کسب کند و به یک چهره ویژه در جاکارتا تبدیل شود. شاهین ایزدیار کمک بزرگی به کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی کرد تا برای نخستین بار ورزشکاران ایرانی رتبه سوم این رقابت‌ها را کسب کنند. حداقل در بخش ورزش معلولان می‌توان به صراحت گفت که در‌ سال97 شاهین ایزدیار یک چهره درخشان بوده است.

حسن یزدانی؛ تعظیم دنیا به بچه جویبار

بدون شک در چند‌ سال اخیر برترین کشتی‌گیر ایرانی حسن یزدانی بوده و حتی نرسیدن او به مدال طلای مسابقات جهانی 2018 هم باعث نشد تا ذره‌ای از محبوبیت این نابغه جویباری کم شود. او که هنوز اول راه قرار دارد، در ‌سال 97 علاوه بر شکست‌دادن رقبای داخلی، در بازی‌های آسیایی 2018 به مدال طلا رسید. تنها لغزش یزدانی در مسابقات جهانی بود که در همان دور نخست مقابل دیوید تیلور آمریکایی شکست خورد و درنهایت هم به مدال برنز رسید. یزدانی پروژه ساخت یک ورزشگاه در جویبار را هم استارت زده تا به مردم شهرش
ادای دین کند.

 سهراب مرادی؛ طلا در مشتش است!

سال 97 برای سهراب مرادی پر از موفقیت و اتفاقات شیرین بود، به جز این یکی، دو ماه آخر که مصدومیت عجیبی سراغش آمد و او را از تخته وزنه‌برداری دور کرد. سهراب در بازی‌های آسیایی علاوه بر کسب مدال طلا، رکورد 19 ساله یک‌ضرب جهان را شکست. این پایان موفقیت‌های مرادی نبود و او در مسابقات جهانی هم مثل ‌سال گذشته به مدال طلا رسید و رکوردهای جدیدی را در وزن جدید خود ثبت کرد. حالا سهراب با معضل دیسک کمر مواجه شده و چند روز قبل به آلمان رفته تا بتواند مصدومیت خود را برطرف کند و به
ورزش بازگردد.

سعید ملایی؛ با انگیزه‌تر از همیشه

در روزهایی که همه علاقه‌مندان به رشته‌های رزمی از کسب مدال بین‌المللی در جودو قطع امید کرده بودند، ظهور تک‌ستاره‌ای به نام سعید ملایی همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد. این ستاره جودوی ایران در مسابقات جهانی 2018 بعد از 15‌سال یک بار دیگر ایران را به مدال طلا رساند.
او چند ماه قبل‌تر هم در بازی‌های آسیایی با ناداوری نقره گرفت. اتفاقی که کار ملایی را با ارزش‌تر جلوه می‌دهد، عدم‌رویارویی با نمایندگان رژیم صهیونیستی در چند مرحله از گرنداسلم بود که دست او را از مدال طلا کوتاه کرد، اما سعید با انگیزه‌تر از قبل به راهش ادامه داد.

 سارا خادم الشریعه؛ افتخار ورزش زنان

برخی تصور می‌کردند درخشش سارا خادم الشریعه در رشته شطرنج فقط در حد یک جرقه بوده و بعد از افت مقطعی او انتقادات زیادی را به این دختر جوان و خوش‌فکر وارد کردند. با این حال، خادم الشریعه ‌سال درخشانی را برای خود رقم زد.
او در مسابقات سریع و برق‌آسای جهان با این‌که رقبای قدرتمندی را پیش‌روی خود می‌دید، توانست در مجموع عنوان قهرمانی را کسب کند. خادم الشریعه که از نظر رنکینگ جزو 10 نفر برتر این مسابقات هم نبود، با خلق این شگفتی تعجب بزرگان دنیای شطرنج را برانگیخت.

رسول خادم؛ من تنها، شما همه

در روزهای پایانی‌ سال 96 بود که رسول خادم به بهانه‌هایی از سمت ریاست فدراسیون کشتی استعفا کرد. بعد از پایان نوروز 97 اهالی کشتی با اصرار او را به اتاق ریاست بازگرداندند، اما این پایان کار نبود. رسول خادم که خودش همزمان ریاست و سرمربیگری را برعهده داشت، برای دومین ‌سال متوالی یک ناکامی بزرگ را در مسابقات جهانی تجربه کرد. این اتفاق باعث شد تا سریال بیانیه‌های آتشین رسول خادم بعد از بازگشت از مجارستان به پایان برسد و او با استعفای دوم از کشتی برود. رسول که با وزارت ورزش اختلافات گسترده‌ای داشت، حتی یک‌سال از دوره مدیریت چهار ساله دوم خود را هم پشت سر نگذاشت.

امیر علی‌اکبری؛ غول از چراغ بیرون آمد

این شیر خشمگین ایرانی در قفس کاری کرده که حالا همه مردم ایران هر طور شده از طریق صفحات مجازی یا شبکه‌های خارجی مسابقات او را دنبال می‌کنند. امیر علی‌اکبری در‌ سال 97 حضور در سازمان ACB روسیه را تجربه کرد، درحالی‌که چند سالی در ژاپن به رشته MMA می‌پرداخت. این فایتر ایرانی در هیچ‌کدام از مبارزه‌هایی که امسال داشت، شکست نخورد و یکی پس از دیگری قدرت‌های برتر این رشته را در روسیه زمینگیر کرد. امیر علی‌اکبری حالا به یک چهره ترسناک برای غول‌های سنگین وزن دنیا تبدیل
شده است.

 


تعداد بازدید :  171