شماره ۱۶۴۸ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند
صفحه را ببند
روحانی در حاشیه آخرین جلسه هیأت وزیران:
دولت در سال 97به فکر حل مشکلات کشور بود

شهروند| «سال سخت مردم» شرایطی که رئیس‌جمهوری از سال 97 کشور تبیین کردند. روحانی در حاشیه آخرین جلسه هیأت وزیران علاوه بر بیان آن‌چه که در سال ۹۷ در کشور گذشت، تبیین و تحلیل شرایط پیش رو در سال آینده را نیز با خبرنگاران در میان گذاشت؛ روحانی در آغاز سخنان خود توجه و تمرکز دولت بر مشکلات مردم را به طراحی پروژه‌های بزرگ در ابعاد مختلف معطوف کرد؛ مسأله‌ای که به گفته رئیس‌جمهوری از چشم مردم با تحریک و تبلیغات مخالفان داخلی دولت دور ماند. روحانی فراموش‌نکردن مثلث آمریکا، اسراییل و ارتجاع منطقه‌ای از سوی منتقدان داخلی را الزام‌آور خواند و بر این نکته تاکید کرد که شرایط موجود را که متأثر از این مثلث است، به صورت مطلق به دولت و مدیریت کشور محدود نکنند. رئیس دولت دوازدهم رعایت‌نکردن شرایط کشور از سوی صادرکنندگان، واردکنندگان و مغازه‌داران را به قوه قضائیه، تعزیرات و ستاد حمایت گوشزد کرد. در ادامه اهم سخنان رئیس‌جمهوری را می خوانید:
آمریکا و مسأله برجام
مشکل دیگر ما در سال ۹۷ دشمنان قسم‌خورده‌ای بودند که با همه توان آمدند تا جلوی پیشرفت کشور و زندگی عادی مردم را بگیرند. آمریکایی‌ها بدون هیچ دلیلی همچون معاهده‌های دیگر از برجام خارج شدند و به قول خود شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کردند. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که اگر تحریم‌ها و فشارها به ملت ایران را افزایش دهند، می‌توانند به ایران و تهران بازگردند و به مردم ما مسلط شوند اما دستیابی به این هدف امکان‌ناپذیر است و ملت ایران همان‌طور که از سال ۴۲ تا کنون ایستادگی کرده‌اند، ایستادگی خواهند کرد. مسیر و قله ما روشن بود و به برخی از این قله‌ها رسیدیم ولی راهزنان به ما حمله کردند و مسیر و نظم حرکت ما کمی متوقف و کار ما هم کمی سخت شد. آمریکا، صهیونیست و ارتجاع منطقه دست به دست هم دادند تا انتقام چهل ساله خود را از ما بگیرند. در زمینه ارز و قیمت کالاها برای ما مشکل درست کردند اما دولت خسته و ناامید نشد و دست روی دست نگذاشت و به طور مداوم به فکر حل مشکلات و نابسامانی‌های ارزی بود.
ارز متعادل استراتژی اقتصادی دولت
بخش‌های مختلف دولت به خصوص بانک مرکزی تلاش کرد و ما تا حدی توانستیم قیمت ارز را کنترل کنیم و در این زمینه یک مهار نسبی انجام شد. دشمن می‌خواست تورم ما روزانه بالا برود. آمریکا وقتی از برجام خارج شد، انتظار داشتند که ما هم خارج شویم و اروپا هم از آمریکا حمایت کند اما آنها به اهدافشان نرسیدند. ما حساب‌شده حرکت کردیم و اکنون مورد تحسین کشورهای دنیا هم هستیم. آمریکا فکر نمی‌کرد ما این‌گونه عمل کنیم. اروپا هم زیر بار حرف آمریکا نرفت. بخش حقوقی دولت و وزارت خارجه مسئول هستند لایحه شکواییه‌ای علیه کسانی که در آمریکا در طراحی و اجرای تحریم‌ها دخالت کرده‌اند، به عنوان جنایت علیه بشر تدوین کنند و در دادگاه صالحه در داخل کشور مطرح کنند و اگر دادگاه رأی داد، قدم‌های بعدی را دنبال کنیم. اقدام آمریکا نه علیه فناوری هسته‌ای بلکه علیه سلامت مردم، محیط زیست، مواد غذایی و داروی مردم بود.
اهتمام دولت در راستای تولید و اشتغال
تمام توان خود را برای اشتغال، تولید و تأمین کالاهای اساسی مردم به کار می‌گیریم. تا پایان سال حدود ۱۵ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی پرداخت کردیم. برای سال آینده ممکن است تغییراتی در شیوه تأمین کالاهای اساسی مردم ایجاد کنیم اما مسیر تأمین این کالاها را ادامه می‌دهیم. همچنین کمک‌های کالایی را ادامه خواهیم داد. برخی صادرکنندگان، واردکنندگان و مغازه‌داران شرایط کشور را مراعات نمی‌کنند. من از تعزیرات، ستاد حمایت و قوه قضائیه می‌خواهم بیش از پیش فعال باشند.
ضرورت عدم فراموشی مثلث آمریکا، اسراییل و ارتجاع منطقه‌ای
نباید دشمن اصلی و توطئه اصلی را فراموش کنیم بلکه باید هر چه لعنت داریم بر کسی بفرستیم که این شرایط را برای ما به وجود آورد؛ آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه‌ای این شرایط را برای ما به وجود آورده است. این در حالی است که برخی می‌گویند این مدیریت کشور است که باعث ایجاد چنین شرایطی شده است. در پاسخ به این افراد باید گفت که پروژه‌هایی که اخیرا افتتاح شده و همچنین پروژه‌های دیگر و اقداماتی که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود، نتیجه مدیریتی است که در کشور حاکم است.


تعداد بازدید :  123