شماره ۱۶۴۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ فروردين
صفحه را ببند
رقبای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا:
اگر پیروز شویم، به برجام بازمی‌گردیم

حداقل پنج نفر از نامزد‌های انتخابات آمریکا طی هفته‌های گذشته به المانیتور گفته‌اند اگر ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بماند، آنها در صورت پیروزی در انتخابات بدون هیچ پیش‌شرطی به این توافق هسته‌ای باز می‌گردند. «برنی سندرز» سناتور مستقل ایالت ورمونت، «الیزابت وارن» سناتور دموکرات ایالت ماساچوست که هر دو در‌ سال ۲۰۱۵ با رأی خود از توافق هسته‌ای حمایت کردند و «کامالا هریس» سناتور دموکرات از ایالت کالیفرنیا نامزد‌هایی هستند که چنین وعده‌ای داده‌اند.
این مسأله درحالی مطرح شده که گروه‌های حامی توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند تا پیش از نخستین مناظره مقدماتی دموکرات‌ها در ماه ژوئن آینده با این نامزد‌ها ارتباط برقرار کنند. المانیتور خبردار شده است «اقدام امنیت ملی» که گروهی متشکل از مقام‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را گردهم‌آورده است، پیش‌نویس یادداشتی را برای همه نامزد‌های دموکرات ارسال و درباره بازگشت به برجام از آنها سوال کرده است.
«ند پرایس»، مدیر سیاست‌گذاری این گروه اظهار داشت: «پیامی که ما فرستاده‌ایم، روشن و ساده است. اگر ایران پایبند بماند، دولت بعدی آمریکا باید به توافق هسته‌ای بازگردد و از دیپلماسی اصولی برای مذاکره درخصوص دنباله توافق به منظور نگه داشتن برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب، در طولانی‌مدت استفاده کند.»
به نوشته المانیتور، این استدلال در میان دموکرات‌ها جذابیت پیدا کرده است. یک سخنگوی کامالا هریس گفت: «اگر آمریکا بتواند راستی‌آزمایی کند که ایران به ملزومات سختگیرانه مشروح در توافق پایبند است، هریس به توافق با ایران بازمی‌گردد.» آژانس «مدیریت اطلاعات ملی» آمریکا و «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» بار‌ها اعلام کرده‌اند که ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند است.
یک سخنگوی سناتور وارن هم گفت: «تا زمانی که ایران به پایبندی به مفاد توافق ادامه دهد، او (وارن) در مقام ریاست‌جمهوری به این توافق بازخواهد گشت.» یک مشاور سندرز نیز اظهار داشت: «سناتور سندرز در مقام رئیس‌جمهوری به برجام بازمی‌گردد و آماده گفت‌وگو با ایران در مورد طیفی از مسائل دیگر است. این همان کاری است که ترامپ باید به جایخروج از توافق هسته‌ای انجام می‌داد. بازگشت به برجام به معنای عمل‌کردن آمریکا به تعهداتش
 در توافق هسته‌ای است که شامل برداشتن تحریم‌ها می‌شود.»
۱۰ نامزد دموکرات دیگر ازجمله سناتور‌ها «ایمی کلوباکر» (از ایالت مینه‌سوتا)، «کرستن جیلیبرند» (نیویورک)، «تولسی گابارد» عضو مجلس نمایندگان از‌ هاوایی و «بتو اورورک» عضو سابق مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس به درخواست المانیتور برای اظهارنظر دراین‌باره پاسخ ندادند. هر چهار نفر در ‌سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای رأی مثبت دادند.


تعداد بازدید :  192