شماره ۱۶۴۹ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ فروردين
صفحه را ببند
از وقوع سیل در 27 استان تا حادثه برای هواپیمای فوکر 100
سال 97 پایانی پرماجرا داشت

در فاصله دو روز مانده تا پایان ‌سال 97 و آغاز ‌سال 98 خبرهای هشداردهنده‌ای درباره سوانح منتشر شده است. ظاهرا‌ سال98 قرار است همراه با هشدار تحویل شود. در سال‌جاری جشن چهارشنبه‌سوری به فاصله یک روز از تحویل‌ سال نو برگزار شد که همین امر موجب شد سوانح کام برخی را تلخ کند. هر چند به قول برخی مسئولان حوادث چهارشنبه‌سوری امسال تا 50‌درصد کاهش داشته است، اما به نظر می‌رسد آمار مصدومیت 1071 نفر در سراسر کشور و جان باختن دو نفر و نقص عضو 10 نفر برای یک جشن، آن‌هم در آستانه عید نوروز به اندازه کافی کام را تلخ می‌کند!
از سوی دیگر در آستانه‌ سال نو، ناپایداری هوا و وقوع سیل و برف و کولاک در 27 استان کشور موجب بروز حوادثی شد.  مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر با اشاره به این موضوع گفته است به بیش از ۲۰‌هزار نفر در ۲۶۲ شهر و روستا و محور کوهستانی طی سه روز گذشته به دلیل ناپایداری هوا و وقوع سیل و برف امدادرسانی شده و ۳۵۰۰ نفر اسکان اضطراری یافته‌اند.
رئیس سازمان امدادونجات  با اشاره به مصدومیت بیش از ۵۵ نفر به دلیل سیل و آبگرفتگی تشریح کرد: «در این مدت دو نفر جان خود را از دست داده‌اند، همچنین یک نفر در منطقه مه‌ولات مفقود شده که تلاش برای جست‌وجو و نجات او ادامه دارد.» سلیمی گفت: «بیش از ۱۲۰۰ خودروی گرفتار در برف رهاسازی و ۴۵۳ واحد مسکونی از آب تخلیه شده است.» او همچنین بیان کرد: «تعداد زیادی پتو، چادر، موکت، نایلون و بسته‌های غذایی میان حادثه‌دیدگان توزیع شده و امدادرسانی در مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و سیستان‌وبلوچستان ادامه دارد.»
متاسفانه حوادث جاده‌ای ناشی از سفرهای نوروزی همچنان قربانی می‌گیرد. سردار حمیدی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: «حدود‌ هزار و ۶۰۰ نفر در این حوادث مصدوم شدند.» وی همچنین از جان باختن 76 نفر در حوادث جاده‌ای سه روز گذشته در سراسر کشور خبر داد که این خود آغازی تلخ برای تعطیلات و سفرهای نوروزی است.
 اما در حادثه‌ای دیگر یک فروند هواپیمای فوکر هما به علت بازنشدن ارابه فرود مجبور شد بدون چرخ فرود آید که در نتیجه این حادثه، این هواپیما دچار حریق شد. البته بنا بر اعلام مقامات همه مسافران این هواپیما صحیح و سالم از هواپیما خارج شدند. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان این‌که این حریق به علت باز نشدن چرخ‌های هواپیما و فرود ناایمن آن ایجاد شده بود، گفت: «با تلاش آتش‌نشانان حریق خاموش شد و مسافران این هواپیمای مسافربری به سلامت و بدون مصدومیت از هواپیما خارج شدند.»
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی نیز گفت: «همه ۲۲بزرگسال و دو نوزاد مسافر فوکر هما که به دلیل مشکل در ارابه فرود، بدون چرخ در باند مهرآباد فرود آمد، سالم هستند.» هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تا پیش از این دو فروند فوکر ۱۰۰ در اختیار داشت که با بروز سانحه برای فوکر دلتا گلف (EP-IDG)  یک فروند از نوع هواپیما در ناوگان هما باقی مانده است.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دراین‌باره به تسنیم گفت: «چرخ‌های عقب هواپیمای فوکر ۱۰۰ پرواز قشم ــ تهران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در زمان فرود باز نشده که خوشبختانه با مهارت خلبان هواپیما در فرودگاه مهرآباد به زمین نشسته است.»


تعداد بازدید :  341