شماره ۱۶۵۰ | ۱۳۹۸ جمعه ۲ فروردين
صفحه را ببند
فرهنگ‌سازی جوانان در یک طرح نوروزی

تغییر رفتار ترافیکی مردم ما جز با فرهنگ‌سازی و استعانت و یاری خودشان میسر نیست. شاید در چارچوب فرهنگ ایمنی و سلامت و ارتقای سطح زندگی مردم خوب‌مان و کاهش آلام دردمندان باید تلاشی روزافزون و مضاعف توسط تمامی دست‌اندرکاران، متولیان، رسانه‌ها و نهادهای مردمی صورت پذیرد.
دیروز خبر رسید که ظرف ۷۲ ساعت، ۷۷ نفر در تصادفات جاده‌ای ایران جان باختند. بر اساس آمار، حدود 70درصد از سوانح رانندگی به دلیل خطای انسانی رخ می‌دهد که می‌توان با ایجاد توجه در میان مردم این آمار را کاهش داد. درحال حاضر با توجه به سفرهای نوروزی و کاهش تنها 3‌درصدی آن نسبت به‌ سال گذشته، تردد در جاده‌ها به اوج خود رسیده است و این مسأله احتمال افزایش تصادفات رانندگی را به همراه دارد. طرح «بهرفت» که به منظور بهبود رفتار ترافیکی در سراسر کشور درحال اجراشدن است، قصد دارد خطرات وقوع سوانح رانندگی را برای خانواده‌ها حساسیت‌زایی کند.
در طرح بهرفت جوانان هلال‌احمری حرکت بزرگی انجام داده‌ و با گوشزدکردن عوامل تصادفات، مردم را حساس کردند، همچنین ابعاد کار تا جایی پیش رفته که اقشار مختلف جامعه و مسئولان با این طرح همراه شده‌اند. نمونه عالی آن دیروز با پیوستن رئیس‌جمهوری به این طرح اتفاق افتاد. پیوستن افراد تصمیم‌ساز، سیاسیون، هنرمندان، ورزشکاران و نخبگان جامعه به این طرح حاکی از تشخیص ضرورت و همراهی با این فعالیت فرهنگ‌ساز است.
جمعیت هلال‌احمر در ایام نوروز فعالیت‌های زیادی را انجام می‌دهد و امدادگران و نجاتگران نیز در تمام مسیرها حضور دارند تا در راستای کمک و نجات مردم اقدام کنند، اما رفتار جوانان در طرح بهرفت، تاثیرات بلندمدتی از خود به جا خواهد گذاشت. طرح «بهرفت» با هدف طراحی الگویی علمی برای کاهش تصادفات تدوین شده است، تا با توجه به ساختار کانونی سازمان جوانان، افراد را آموزش داده و شاهد تغییر رفتارهای آنان باشیم. این طرح سعی دارد از طریق ارتقای
 آگاهی و نگرش مردم، از خود آنان کمک بگیرد و این آگاهی را به دیگر افراد جامعه منتقل کند، تا سرانجام شاهد تغییر رفتار ترافیکی باشیم.
در میثاق‌نامه طرح «بهرفت» آمده است:  
قول می‌دهم؛
سرعت مجاز را رعایت کنم.
سبقت بی‌جا نگیرم.
کمربند ایمنی را ببندم.
در هنگام رانندگی از تلفن‌همراه استفاده نکنم.
موقع خواب‌آلودگی توقف و استراحت کنم؛ حتی اگر فاصله اندک تا مقصد باقی مانده باشد.
دیرتر می‌رسم، اما خانواده‌ای را عزادار نمی‌کنم.
 چنین است که برای کاهش مخاطرات و پیشگیری از حوادث تلخ جاده‌ای تعهد می‌دهیم و برای خاتمه خوش تعطیلات بهترین ایام ‌سال با جوانان هلال‌احمر در تلاش همگانی برای بهبود رفتارهای ترافیکی با این طرح همراه می‌شویم.


تعداد بازدید :  185