شماره ۱۶۵۱ | ۱۳۹۸ شنبه ۳ فروردين
صفحه را ببند
شمال ایران در محاصره سیل
امدادرسانی هلال احمر به 40 هزار نفر از متاثرین سیلاب در مناطق مختلف گلستان سخنگوى وزارت كشور از اختصاص ٢٠ ميليارد تومان جهت مديريت بحران اوليه به ٤ استان سيل زده خبر داد

سیلاب بی‌سابقه شمال کشور بعد از استان مازندران، دیروز استان گلستان را نیز درگیر خود ساخت و برخی از شهرها همچون گنبد کاووس و آق‌قلا دچار آبگرفتگی شدند به طوری که در برخی از نواحی تا 2 متر می‌رسید. گزارش‌های رسیده از مناطق سیل‌زده گلستان نشان می‌دهد که علی‌رغم حجم بالای سیلاب دستگاه‌های امداد‌رسان به صورت شبانه روزی در حال کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و تخلیه برخی روستا‌های درگیر هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به وقوع سیل در شهرستان آق‌قلا طی شب گذشته گفت: اکنون بیش از ۱۰ روستا در این شهرستان زیر آب هستند و عملیات امدادرسانی و اسکان موقت در حال جریان است.
مجتبی جمالی (مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان)، درباره آخرین وضعیت سیل در استان گلستان گفت: اکنون بیشترین مشکل را در شهرستان آق‌قلا داریم که دیروز دچار سیل‌گرفتگی شد.مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان اضافه کرد: بیش از ۱۰ روستا در این شهرستان دچار سیل‌گرفتگی شده‌اند و اکنون بحث اسکان موقت و امدادرسانی به سیل‌زدگان در جریان است.وی با اشاره به اینکه اکنون در سایر مناطق استان گلستان هم دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: اما مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر شهرستان آق‌قلا و روستاهای سیل‌زده آن است. همچنین خطر سیل شهرستان گمیشان را هم تهدید می‌کند.مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان افزود: تا الان گزارشی از تلفات جانی در اثر سیل نداشته‌ایم. البته در اثر رانش زمین دو مورد تلفات جانی داشتیم که مربوط به روزهای قبل می‌شود.
فرماندار شهرستان آق قلا نیز گفت: در حال حاضر 12 روستای این شهرستان در حاشیه گرگانرود و اطراف آن در آب محصور هستند.
امانگلدی ضمیر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: 9 روستای آق قلا در آب محصور هستند و برخی کاملا از هر طرف محصورند که برای امدادرسانی به آنها نیاز به هلیکوپتر داریم که به منطقه اعزام شده است. وی از مردم خواست به نکات ایمنی که توسط مدیریت بحران شهرستان و استان اعلام می شود، توجه کنند.فرماندار آق قلا خاطرنشان کرد: در روزهای آینده مشکلات مرتفع خواهد شد.
دستور تخلیه سمین‌ شهر و 20 روستای گمیشان در حاشیه گرگانرود
امیرشیر توماج در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: دو روز گذشته دستور تخلیه روستاهای چارقلی، توماجلر چارقلی، گامشلی، دهنه، خواجه نفس، قرنپه و قره کیله داده شد اما با توجه به حجم ورودی آب که تا دو برابر یا بیشتر از حجم موجود خواهد بود، از تمامی مردم این 20 روستا و شهر سیمین شهر خواستیم که خانه های خود را تخلیه کنند.وی افزود: نقاط امنی در شهرستان بندر ترکمن و هم شهرستان گمیشان برای اسکان مردم در نظر گرفته شد.
فرماندار شهرستان گمیشان تاکید کرد: برای جلوگیری از ورود آب به مناطق مسکونی، کانال های انحرافی ایجاد شد تا بخشی از آب به سمت دشت هدایت شود.
امداد‌رسانی ادامه دارد
دکتر محمدعلی هروی، رئیس جمعیت هلال احمر گلستان نیز  با اشاره به آخرین آمار امدادرسانی شده در سیل و کولاک گلستان اظهار کرد: از تاریخ ۲۶ اسفندماه سال ۹۷ تا ظهر دوم فرودین ۹۸ به 40 هزار و 253 حادثه دیده سیل در گلستان امدادرسانی شد که از این تعداد ۶ هزار و 257 نفر اسکان موقت داده شده اند.وی با بیان اینکه ۱۰ شهر گلستان دچار حادثه سیلاب شده اند، افزود: یک هزار و 551 نیروی عملیاتی در قالب ۳۰۷ تیم عملیات امداد و نجات در گلستان را برعهده داشتند.دکتر هروی گفت: در این ایام از 10 هزار و 363 خانه تخلیه آب انجام شد و 289 خودرو هم رهاسازی شده اند.وی افزود: ۴۴ آمبولانس، ۱۰ خودروی نجات تیپ یک و دو، ۲۰۶ دستگاه خودروی کمکدار دار، پنج دستگاه قایق نجات، ۱۴۵ موتور پمپ لجن کش و پنج فروند هلی کوپتر از جمله تجهیزات به کارگیری شده در این عملیات هاست.هروی گفت: تاکنون ۶ هزار و 535 بسته مواد غذایی بین حادثه دیدگان توزیع شده است.مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان اظهار کرد: تاکنون 11 هزار و ۵۰۶ بطری آب معدنی، شش هزار و 482 قوطی کنسروجات، 23 هزار و 340 قرص نان، ۲۰۰ کیلوگرم برنج، سه هزار و600 تخته پتو، ۶۱ بطری روغن، 2هزار و 49 تخته موکت بین سیل زدگان توزیع شده است.هروی اظهار کرد: امدادرسانی در مناطق سیل زده همچنان ادامه دارد.
مازندران همچنان درگیر تبعات سیل
در حالی حدود شش روز از باران شدید و وقوع سیلاب آخر زمستان 97 در 12 شهرستان مازندران می گذرد که با وجود بسیج همگانی امکانات برای کمک به سیلزدگان همچنان آثار مخرب این حادثه کم سابقه در سه دهه اخیر بر چهره برخی شهرها و روستاهای این استان سنگینی می‌کند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران از امدادرسانی این جمعیت به حدود ۱۰ هزار نفر از متاثرین از سیلاب اخیر در مناطق مختلف استان خبرداد. دکتر مجتبی اکبری با اشاره به اینکه تیمهای امدادونجات این جمعیت از ساعات اولیه وقوع سیلاب در مناطق مختلف استان به کمک مردم شتافتند گفت: تا کنون نیروهای هلال احمر مازندران موفق شدند به حدود ۱۰ هزار نفر از آسیب دیدگان سیلاب خدمات امدادی لازم را ارائه کنند.
دکتر اکبری با اشاره به  توزیع بسته های غذایی و سایر  ملزومات زیستی در میان آسیب دیدگان از سیلاب در مناطق مختلف ۱۲ شهرستان مازندران گفت: تا کنون به حدود ده هزار نفر متشکل از دو هزار و ۴۱۵ خانوار امدادرسانی شد که در همین راستا افزون بر ۱۹هزار قرص نان، ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلو برنج، دو هزار  و ۵۶۰ تخته پتو،  دو هزار و ۴۶۰ بطری روغن،۹۲۰ تخته موکت، دو هزار بسته غذایی، ۷ هزار باکس آب معدنی و ۱۳۰۰ قوطی کنسرو، ۱۸۰ کیلو خرما و دهها بسته بهداشتی و شوینده در بین آسیب دیدگان از سیلاب توزیع شد.


تعداد بازدید :  381