شماره ۱۶۵۱ | ۱۳۹۸ شنبه ۳ فروردين
صفحه را ببند
سیل ، نیروهای امدادی و نحوه کمک مردم

با ورود حجم بی سابقه سیلاب ناشی از هدایت آب های بالادستی و همچنین سرریز شدن آب سدهای شرق گلستان، منطقه آق قلا به محاصره سیلاب درآمده و وضعیت آنجا اضطراری است. حجم بی سابقه سیلاب وارد شده به این مناطق، خارج از کنترل است و ماشین آلات سنگین مانند لودر و بولدوزر قادر به فعالیت در این شرایط نیستند. عملیات امداد و تخلیه و اسکان سیل زدگان توسط نیروهای هلال احمر با قوت در حال انجام است.دکتر پیوندی از همه مدیران و امدادگران خواسته تا تمام توان و قدرت انسانی، امدادی و لجستیکی خود را برای یاری شهرهای درگیر سیل و مسیرهای پرحادثه به کار گیرند.
نحوه برخورد مردم و رسانه ها با حوادث گاه بصورت هیجانی بروز پیدا کرده و همین امر باعث بروز مشکلاتی در ارایه خدمات امدادی به هم میهنان سیبل زده می شود. خبرهایی مبنی بر اینکه «آذوقه روستاهای گرفتار در سیل رو به اتمام است؛ مردم روستاهای استان گلستان به کمک احتیاج دارند و به گفته برخی دهیاران روستاهای گرفتار، آذوقه اهالی رو به اتمام است و هرچند هلال‌احمر تلاش می‌کند که آذوقه برساند اما کافی نیست، اخباری است که در برخی شبکه‌ها منتشر شده است.»
این در حالی است که رئیس جمعیت هلال احمر از مردم درخواست کرده است که به مناطق سیل‌زده نروند چرا که تجهیزات و اقلام اضطراری به حد کفایت در منطقه وجود دارد. به گفته او حضور هموطنان ممکن است در روند امدادرسانی خلل ایجاد کند. او از مردم خواست که بعد از گذشت شرایط بحرانی برای جبران خسارات به مناطق سیل زده کمک کنند.
البته برخی از اقدامات صورت گرفته مردمی در خور ستایش و تقدیر است از جمله اقدام مردم ثلاث باباجانی. آنان در حالی که هنوز از آسیب های زلزله کرمانشاه رهایی نیافته اند، ستادی را برای جمع آوری هدایا به مردم سیل زده گلستان تشکیل داده اند که نشان از روحیه جمعی و درک بالای مردم خوب کشورمان دارد. یا حضور سردار آزمون در میان هموطنان و کمک رسانی به ایشان امری تحسین برانگیز است.
علاوه بر کمک‌های مالی برای خسارت‌های ناشی از سیل که با کد دستوری #112*780*  قابل انجام است، اطلاع رسانی و رعایت نکات ایمنی اولین کمکی است که همه هموطنان با توجه به اینکه هفته پربارشی را در پیش رو داریم و احتمال تشدید خطرات سیل و بروز آن می رود می توانند انجام دهند. اطلاعاتی از این دست:  باید به خاطر داشت سیل کم عمق و پرشتاب نیروی بیش از حد تصوری را ایجاد می‌کند و خطرناک‌ترین کار در این زمان انجام رانندگی و یا شنا کردن در جریان تند سیلاب است. در چنین مواقعی افراد باید تنها از محل هایی که سطح آب پایین‌تر از زانوی افراد است عبور و به سرعت مناطق کم ارتفاع را ترک کرده و به سمت ارتفاعات بروند. چنانچه افراد مجبور به ترک خانه هستند باید پیش از ترک خانه شیرهای اصلی گاز، آب و برق را قطع کنند.
 زمانی که افراد در خودروی خود در میان سیلاب گیر افتاده‌اند و چنانچه خودرو روشن نمی‌شود و سطح آب در حال بالا آمدن است بهتر است تلاش بیهوده به منظور روشن کردن خودرو و یا هل دادن آن را کنار گذاشته و به سرعت خودرو را ترک کرده و به محل‌های مرتفع بروند. ارتفاع 15 تا 30 سانتیمتری آب به راحتی می‌تواند به کف خودرو رسیده و کنترل خودرو را مختل نماید.
افراد از خودروها و نیز درختان در مسیر سیلاب به عنوان نقاط امن استفاده نکنند. افراد به هنگام سیل باید به شدت مراقب مارها باشند، زیرا سیلاب مارها را از لانه‌هاشان بیرون می‌کشد که البته وقوع چنین مواردی بیشتر در حاشیه رودخانه و در نقاط خارج از شهر مشاهده می‌شود. افراد در زمان بروز سیل، آتش‌سوزی‌های کوچک احتمالی ناشی از آسیب خطوط برق را خاموش کرده و مانع گسترش آن شوند و به سرعت نیروهای امدادی را در جریان بگذارند.


تعداد بازدید :  168