شماره ۱۶۵۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ فروردين
صفحه را ببند
۵ بالگرد هلال احمر از اولین ساعات دیروز چندین تن اقلام اضطراری را بین شهرها و روستاهای سیل زده توزیع کردند
امدادرسانی از زمین و آسمان

سیل گلستان با تمام دشواری ها و سختی هایی که برای مردم داشت، با همت نیروهای امداد و حضور همه جانبه مسئولین و توجه و کمک خود مردم ، از شرایط بحرانی گذر کرد. آنچنان که به گفته وزیر کشور که در منطقه گلستان حضور دارد؛ خطر سیل در گلستان کاملا رفع شده است و مردم نباید به شایعات توجه کنند.
با این حال کارشناسان از فروکش کردن سیل در شهرهای مختلف استان گلستان خبر می‌دهند، اما همچنان تاکید می‌کنند شهرها و روستاهای سیل‌زده با مشکل آب‌گرفتگی روبه‌رو هستند؛ همزمان سازمان هواشناسی هشدار داده‌ است که برخی از مناطق غرب و جنوب غربی کشور با خطر یخ‌زدگی و جاری‌شدن سیل روبه رو هستند.
طی روزهای گذشته شرایط ویژه سیل‌زدگان سبب شد تا بسیاری از مسئولان در شهرها و مناطق گرفتار سیلاب و آب‌گرفتگی حضور یافته و در تقویت روند امدادرسانی و کمک به مردم گام‌های جدی تری برداشته شود. دیروز وزیر نیرو و اسحاق جهانگیری، به منظور بازدید از مناطق سیل زده استان‌های گلستان و مازندران وارد گرگان شدند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، به همراه فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، از جمله مقام های دولتی بودند که د با دستور مستقیم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، عازم استان گلستان شده اند.
به گفته رحمانی فضلی حجم سیلاب بسیار بالاست؛ بارندگی در این منطقه در سه روز، بیش از 60 درصد سالانه بوده و رودخانه موجود کشش عبور این مقدار آب را نداشته است.52 روستا مشکل برق داشته اند که تا کنون مشکل ۵۰ روستا حل شده است. همچنین حدود 60 روستا مشکل آب داشته اند که مشکل بیش از 40 روستا برطرف شده است به گفته وزیر کشوراولویت اصلی به حداقل رساندن خسارت‌های جانی بوده و اولویت دیگر خارج کردن آب از منطقه است که در این راستا پمپ‌های قوی به کار گرفته شده و لایروبی رودخانه در پایین دست آغاز شده است.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در سفر به استان مازندران از برخی مناطق سیل‌زده این استان دیدار و تاکید کرد که مردم سیل زده گلستان نگران دریافت خدمات نباشند. به گفته لاریجانی  قوای مجریه و مقننه با استفاده از همه ظرفیت ها به کمک سیلزدگان استان گلستان خواهند آمد و مردم نباید نگران دریافت خدمات باشند.
بسیج کلیه نیروهای امدادی
در راستای کمک رسانی به سیل زدگان ارتش ، سپاه و بسیج در کنار سایر نهادهای امدادی از جمله هلال احمر حضور یافته و روند امدادرسانی با قوت در حال انجام است.با آنکه ارسال بسته های امدادی توسط بالگرد هلال احمر  صورت پذیرفته اما برای توزیع همچنان مشکل کمبود قایق وجود دارد.رئیس جمعیت هلال احمر نیز در بازدید از مناطق سیل زده استان گلستان، از کمبود قایق در این مناطق خبر داد.؛ به گفته دکتر علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر که به همراه حجت الاسلام و المسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در آق قلا حضور پیدا کرده بود امدادرسانی به سیل زدگان در حال انجام و مواد غذایی و سایر اقلام بین آنها توزیع شده است. اما به دلیل گستردگی سیل در چهار نقطه همچنان کمبود امکانات مانند قایق وجود دارد.همچنین دبیرکل جمعیت هلال احمر ضمن بازدید از مناطق گمیشان و سیمین شهر و بررسی نحوه امدادرسانی در این مناطق، گفت: در حال حاضر نیروهای امدادی به‌همراه تجهیزات سنگین و نیمه سنگین از طریق زمینی و هوایی و قایق‌ها مشغول امدادرسانی هستند و امیدواریم طی امشب و فردا وضعیت به روال عادی برگردد.
در همین راستا معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه اسکان اضطراری و توزیع اقلام مورد نیاز امدادی میان سیل زدگان از طریق هلال احمر استان گلستان انجام شده، از برگزاری جلسات هماهنگی برای تنظیم طرح عملیاتی منطقه از جمله شهر آق قلا و روستاهای اطراف آن و روستاهای گمیشان و همچنین انتقال اقلام امدادی مورد نیاز به آق قلا بر این اساس خبر داد.


تعداد بازدید :  315