شماره ۱۶۵۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ فروردين
صفحه را ببند
مشارکت جویی داوطلبانه مردم یگانه ترین راه نجات

در اینکه هلالی ها همیشه در آماده باشند هیچ شکی نیست. در طول سال کمترین ایامی را پیدا می کنید که از مخاطره و حادثه خبری نباشد. هنوز زمستان به اتمام نرسیده و امدادرسانی های در جاده و کوه و آسیبهای برف و باران سپری نشده که امداد نوروزی آغاز می شود. حضور در تمام جاده ها و گردشگاهها و شهرها و مبادی ورودی و خروجی آنها و در مرز و آب و... از جمله ضرورتهای نوروز است. یعنی اینچنین حضوری است که اطمینان مردم را در پی دارد. حضوری نه تنها در عرصه امداد و نجات که در حوزه سلامت و فرهنگسازی و حتی اوقات خوش کودکان.
امسال اما تلاشهای هلال احمر دو چندان بود. همتی مضاعف رتا می طلبید تا در کنار همراهی با مردم در سراسر کشور، به چهار استان سیل زده هم امدادرسانی شود. تمام نیروها و امکانات و قوای هلال احمر به میدان آمدند تا کمترین آسیبی متوجه مردم خوب کشورمان نشود. حضور پر  رنگ هلال در کنار سایر نیروهای امدادی و کمکی و استفاده از تجربیالات تخلیه اضطراری و اسکان موقت و توزیع مایحتاج از راه زمین و هوا از جمله کارکردهای مثبت هلال احمر در کاهش مخاطرات سیل اخیر بود. نیروهای امدادی به‌همراه تجهیزات سنگین و نیمه سنگین از طریق زمینی و هوایی و قایق‌ها مشغول امدادرسانی شدند و تا رسیدن به نتیجه مطلوب در حال فعالیتند.
شاید خوبی جریان فعالیت هلال احمر پرهیز از حاشیه ها و صراحت در اطلاع رسانی باشد. آنجا که باید کار انجام شود، همه مشغول کارند و آنجا که باید اطلاع رسانی شود، خبرها از کانال صحیح خود و با صراحت انتقال پیدا می کنند. اگر نیازی به حضور مردم نیست و حضورشان دست و پاگیر نیروهای امدادی می شود، اطلاع رسانی می شود و اگذ بناست کمک نقدی بابت خسارات زلزله صورت پذیرد ، حساب مالی شقفاف در اختیار مردم قرار می گیرد. شاید عکس العمل برخی از سلبریتی ها و شخصیتهای معروف در چندذ روز گذشته موید همین مطلب است. هلال آنقدرها مورد وثوق و اعتماد قرار دارد که همه پیشنهاد یک مسیر را می دهند؛ کمک از کانال هلال احمر.
شاید برگه زرین دیگر هلالی ها در بحث مواجهه با مخاطراتی از قبیل سیل و زلزله ، بازگشایی پرونده آموزش رخ به رخ و فرهنگسازی و اطلاع رسانی از طرق کلاسها و گروههای آموزشی مجازی و استفاده از رسانه های دیداری و شنیداری باشد. آنگونه که هر ساله بر میزان اطلاعات خانواده ها و آموزش های ضروری ایشان افزوده می گردد و این خود بعنوان یک کار ریشه ای در پیشگیری از بلایا و ایجاد ضریب ایمنی بیشتر برای مردم می تواند مثمر ثمر باشد.
اما همه اینها از یک زاویه دید است. ضرورت تعامل سایر نهادها با شیوه ای اینچنینی که دیگر در آن آزمون و خطا راهی ندارد و بهترین شیوه فعالیت امدادی است می تواند یک گام مهم در تحول نحوه برخورد با بحران داشته باشد. آنچه هلال را تا کنون متمایز از سایر نهادها و تشکلات کرده است، امر داوطلبانه و حضور خودخواسته مردم، متخصصین، جوانان و هنرمندان در عرصه های مختلف فعالیت هلال احمر بوده است. به نظر مشارکت جویی داوطلبانه مردم در هر امری، یگانه ترین راه خلاص و نجات است.


تعداد بازدید :  126