شماره ۱۶۶۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۸ فروردين
صفحه را ببند
فرش قرمز برلین برای باراک اوباما

باراک اوباما در مسافرت به آلمان با صدراعظم آنگلا مرکل و دیگر مقامات ملاقات کرد. استقبال بسیار گرم از رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تنها به خاطر محبوبیت او در آلمان نیست، بلکه شاید نوعی دهن‌کجی باشد به جانشین او در کاخ سفید. باراک اوباما بعدازظهر جمعه با آنگلا مرکل دیداری دوستانه داشت. آن دو در دفتر صدراعظم در برلین یک‌ساعت‌ونیم به گفت‌وگویی صمیمانه نشستند که رسانه‌های جمعی به آن راه نداشتند.
گفته می‌شود که دو سیاستمدار بیش از هر چیز درباره وضع کنونی مناسبات میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده گفت‌وگو کرده‌اند. این روابط با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید تا حد زیادی آسیب دیده است. سیاست «اول آمریکا» که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا اعلام شده، گاه به معنای نادیده‌گرفتن منافع ملت‌های دیگر تعبیر می‌شود. در هشت‌سالی که باراک اوباما ریاست‌جمهوری آمریکا را به عهده داشت، روابط دیپلماتیک استواری میان دوکشور برقرار شد. در همین دوران میان مرکل و اوباما نیز دوستی اعتمادآمیزی شکل گرفت.
اوباما در کلن در «نشست رهبری جهانی» حضور یافت و در برابر بیش از ۱۴‌هزار نفر سخنرانی کرد. اوباما در سخنرانی خود از سیاست کنونی ایالات متحده که به حفظ محیط‌زیست توجه چندانی ندارد، انتقاد کرد. او از دونالد ترامپ نام نبرد، اما آشکار بود که هدف انتقادات او چه کسی است. سیاستمدار ۵۷ساله حزب دموکرات بر ضرورت پایبندی به اصل حقیقت تأکید کرد و گفت: «دموکراسی با احترام به عقاید گوناگون تعریف می‌شود، اما وقتی حقیقت نادیده گرفته شود، دیگر دموکراسی کاربردی ندارد.»


تعداد بازدید :  141