شماره ۱۶۶۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۸ فروردين
صفحه را ببند
باز هم یک بازیگر طنز در نقش یک روحانی
چطور رحمت «حاج‌آقا افشه» شد؟
واکنش‌های انتقادی و مثبت نسبت به کاراکتر‌ حاج‌آقا افشه در سریال «نون‌خ»

شهروند| هومن حاجی عبداللهی بازیگر نقش رحمت در مجموعه‌ سریال‌های پایتخت که در ابتدا قرار بود به عنوان میهمان در یکی، دو فصل‌ از این سریال ایفای نقش کند به قدری نقشش را شیرین بازی کرد که به یکی از بازیگران اصلی مجموعه بدل شد. او در مجموعه‌های بعدی پایتخت نیز به عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی ایفا نقش کرد؛ اما این بازیگر طنز در نوروز 98  با یک چهره  متفاوت در قاب تلویزیون حاضر شد. «حاج‌آقا افشه» در سریال نون خ شخصیتی است که در سه عرصه داوری فوتبال، وکالت و تبلیغ دین فعالیت دارد. حضور یک بازیگر طنز در نقش یک روحانی در قاب تلویزیون با انتقادات مثبت و منفی بسیاری در فضای مجازی روبه‌رو شد.
شخصیت «حاج‌آقا افشه» چقدر به روحانیت واقعی نزدیک است؟
کاربری با نام داوود در توییتر در دفاع از نقش حاج‌آقا افشه نوشت: «این‌که شما از بازیگران نقش‌های طنز مانند جواد عزتی، هومن برق‌نورد و هومن حاجی‌عبداللهی در نقش روحانی استفاده کنید، جز این نیست که بیننده احساس نزدیکی و قرابت بیشتری با نقش کند.» الیاس ملکی یکی دیگر از فعالان فضای مجازی در پست توییتری خود این گزاره را مطرح می‌کند که چرا کارگردان‌ها نقش روحانی را می‌دهند به بازیگری که در ذهن بسیاری از مردم با نقش‌های طنز مشهور شده است. محمدجواد عطایی کاربری دیگر با بیان این‌که این سریال‌ها بیانگر زندگی واقعی روحانیت نیست، این گلایه را مطرح کرده که چرا از کارشناسان دینی در این سریال‌ها بهره گرفته نمی‌شود.
حاج‌آقا افشه مورد تایید مردم
این پرسش‌ و گلایه‌ها البته تا حدودی با پاسخ عوامل تولیدکننده فیلم نون‌خ  همراه شد. هدی فرجی، تهیه‌کننده فیلم نون‌خ با اشاره به بازی هومن حاجی عبداللهی در نقش حجت‌الاسلام افشه در این فیلم اظهار داشت: «آقای آقاخانی برای انتخاب بازیگری که بتواند نقش روحانی را در فیلم نون‌خ به خوبی بازی کند، تلاش زیادی کرد و به افراد مختلفی فکر کرد ولی از همان ابتدای شروع انتخاب بازیگران به دلیل ویژگی‌های آقای هومن حاجی عبداللهی ایشان را برای ایفای این نقش بهترین گزینه دانستند و انتخاب کردند.» تهیه‌کننده فیلم نون‌خ خاطرنشان کرد: «بازی‌کردن در چنین نقشی را بازیگری باید بر عهده بگیرد که دارای تجربه و تعهد باشد و از سوی دیگر هم طبق فیلمنامه این روحانی به ‌نوعی نقشی شیرین در فیلم دارد که مردم باید با او ارتباط بگیرند و او را بپذیرند و با توجه به نظرسنجی‌ها ایشان توانسته‌اند در نقش «افشه» به خوبی با مردم ارتباط بگیرند و مردم هم به او علاقه‌مند شده‌اند.» فرجی افزود: «در دنیای واقعی هم چنین روحانیونی وجود دارند که در چند بعد فعالیت می‌کنند و حتی داور فوتبال هم هستند و این نقش نیز بر اساس دنیای واقعی در فیلم نون‌خ تعریف شده است و آقای حاجی عبداللهی توانستند این نقش را به خوبی ایفا کنند.»
سختی‌ها و محدودیت‌های نقش را نمی‌دانستم
هومن حاجی‌عبدالهی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس هم  درباره چالش‌هایی که او را با این نقش مواجه کرده است نیز بیان داشت: «چنین نقشی حساسیت‌ها و محدودیت‌های خاص خود را داشت. به هر حال نقش قشری از اجتماع را بازی می‌کردم که هم پوشش متفاوتی دارد و هم این‌که باید برای رسیدن به آن تحقیق‌های بسیاری انجام می‌دادم و طی آن با روحانیون و افرادی که با آنها در ارتباط بودند، صحبت کردم.» این بازیگر با اشاره به سختی‌های ایفای این نقش ادامه داد: «امیدوارم که مردم نیز با نقشم ارتباط خوبی برقرار کنند و من در این قالب موفق عمل کرده باشم. اوایل که چنین نقشی به من محول شد سختی‌ها و محدودیت‌های نقش را نمی‌دانستم و روز اولی که مقابل دوربین رفتم، کمی طول کشید تا متوجه شوم باید چه کار کنم، در لباسم چگونه ظاهر شوم، طرز صحبت‌کردنم چطور باشد و چگونه در این ظاهر عادی رفتار کنم.»

 


تعداد بازدید :  851