شماره ۱۶۶۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۸ فروردين
صفحه را ببند
روایت کمک‌رسانی جمعیت هلال‌احمر به گلستان در روزهای غافلگیری سیل
یک‌هزار و 638 نیروی امدادی در خدمت سیل‌زدگان گلستان
حضور 131 پزشک و پرستار و ۱۴ کارشناس بهداشت در مناطق سیل‌زده گلستان

شهروند | در روزهای بحرانی و طاقت‌فرسا پس از وقوع سیل در استان گلستان، جمعیت هلال‌احمر در کنار مردم سیل‌زده حضور داشته و اقدامات وسیعی برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان در این استان صورت گرفته است.
 فتحی، معاون عملیات سازمان امدادونجات به خدمات ارایه‌شده از تاریخ 25 اسفند 97 تا 16 فروردین 98 به سیل‌زدگان گلستان اشاره و خاطرنشان می‌کند: «در این زمینه در ۱۲۴ شهر، روستا و محورهای کوهستانی ۱۰ شهرستان گرگان، بندر ترکمن، آزادشهر، آق‌قلا، گنبد کاووس، بندر گز، علی‌آباد، کلاله، کردکوی و مینودشت به بیش از ۵۸‌هزار هموطن امدادرسانی شد. همچنین به ۱۵‌هزار و ۹۰۷ تن اسکان اضطراری داده شد و بیش از ۵۸‌هزار بسته غذایی میان آسیب‌دیدگان توزیع شد و ۳۲ مصدوم به بیمارستان منتقل شدند. از دیگر اقدامات امدادگران تخلیه سیلاب از 10‌هزار و 255 واحد مسکونی بوده است.»
عملکرد و خدمات امداد هوایی
با توجه به محاصره برخی روستاها با آب و تخریب راه‌های ارتباطی، یکی از نکات برجسته عملیات امدادی در گلستان،  استفاده از ۶ فروند بالگرد امدادی به منظور ایجاد راه دسترسی هوایی برای انتقال بیش از ۲۷۳‌هزار کیلوگرم اقلام غذایی و زیستی در ۲۲۹ ساعت پرواز بالگردهای جمعیت، سپاه و ارتش بوده؛ همچنین با ایجاد اردوگاه‌هایی در مناطق مختلف شهرستان آق‌قلا و گرگان، بخش عمده‌ای از آسیب‌دیدگان در این اماکن، اسکان اضطراری داده شدند و برای تغذیه نیز با هماهنگی خیرین ۱۲۱‌هزار و ۹۹۱ پرس غذای گرم توزیع شد. وی با اشاره به عملکرد و خدمات امداد هوایی هلال‌احمر در گلستان بیان می‌کند: «در این زمینه نیز تیم امداد هوایی هلال‌احمر  در ۴۰۰ سورتی ۱۹۹:  ۳۵ ساعت پرواز انجام داد و یک‌هزار و ۶۳۸ نیروی امدادی و ۲۴۵‌هزار کیلوگرم بار را جابه‌جا کرد و امداد هوایی سپاه و ارتش نیز در ۵۱ سورتی ۲۹:  ۵۵ ساعت پرواز انجام داد و ۱۷۰ نیرو و ۲۸‌هزار و ۱۰۰ کیلوگرم بار را جابه‌جا کرده است.
وضعیت توزیع اقلام زیستی و غذایی
آمار‌ها حاکی از توزیع گسترده و متنوع اقلام زیستی و غذایی در استان گلستان است. بر این اساس، ۳‌هزار و ۴۲۴ دستگاه چادر، ۲۳‌هزار و ۷۵۳ تخته پتو، ۱۰‌هزار و ۳۲۶ تخته موکت، ۵۹‌هزار و ۹۵۱ بسته غذایی، ۵۳‌هزار و ۸۵۹ قوطی کنسرو، ۸۰‌هزار و ۸۶۴ قرص نان، ۱۶۲‌هزار و ۶۱۳ بطری آب معدنی، ۲‌هزار و ۴۴۹ کیلوگرم برنج، ۴۱۷ کیلوگرم قند و شکر، ۳‌هزار و ۱۹۵ بسته بیسکویت، ۸‌هزار و ۸۷۷ کیلوگرم نایلون، یک‌هزار و ۲۷۲ شعله والور و فانوس، ۲‌هزار و ۴۱۹ ست بهداشتی و ۱۰ ست ظروف میان سیل‌زدگان استان توزیع شد.
خدمات تیم‌های بهداشت روان و جوانان
روز دوم فروردین با افزایش دامنه آبگرفتگی در استان گلستان روزانه بیش از ۲۴۰ امدادگر و نجاتگر در قالب ۵۰ تیم عملیاتی  با ۶۰ دستگاه خودروی امدادی و آمبولانس در حال فعالیت و امدادرسانی بودند و با همکاری سازمان‌های دیگر و مردم محلی روزانه ۳۳ فروند قایق در حال توزیع اقلام غذایی و امدادی میان آسیب‌دیدگان هستند. به‌علاوه، تیم‌های بهداشت و درمان هلال‌احمر شامل ۱۳۱ پزشک و پرستار و ۱۴ کارشناس بهداشت به ۲‌هزار و ۴۲۱ تن خدمات پزشکی، ۳۹۲ تن خدمات بهداشت روان، ۴‌هزار و ۵۰۳ تن خدمات پرستاری، ۲۵۳ تن خدمات بهداشت محیط، ۹۹ تن خدمات مامایی و ۲۴۹ تن خدمات بهداشت تغذیه ارایه کردند و خدمات تیم‌های حوزه جوانان شامل ارایه خدمات هنری، فرهنگی، مشارکت در بسته‌بندی اقلام اهدایی از سوی ۴۴ تیم شامل ۲۶۱ تن ارایه شد و ۷‌هزار و ۵۸۲ تن از خدمات تیم‌های سحر بهره‌مند شدند. در حوزه جوانان نیز اقدامات در جهت بهبود حال سیل‌زدگان انجام شد. 44 تیم متشکل از 261 نفر از اعضای جوانان در فعالیت‌های  هنری، فرهنگی و مشارکت در بسته‌بندی اقلام اهدایی مشارکت داشته‌اند. همچنین 7582 نفر از خدمات تیم‌های سحر
 بهره برده‌اند.


تعداد بازدید :  87