شماره ۱۶۶۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۸ فروردين
صفحه را ببند
مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای جمعیت هلال‌ احمر از ارسال کمک‌های غیر نقدی از خارج و مشکلاتی که برای رسیدن کمک‌های نقدی وجود دارد، می‌گوید
تمام کانال‌های مالی را بسته‌اند

سیل حالا ابعادش آن‌قدر گسترده است و ویرانگری‌اش آن‌قدر زیاد که نمی‌توان تنها به کمک‌های داخلی فکر کرد و نیاز است تا کمک‌های بین‌المللی هم با جدیت و استمرار به کشور برسند؛ در این میان اما تحریم‌ها همچنان گریبان‌گیرند، آن‌چنانکه راه ارسال کمک‌های نقدی همچنان بسته. چنانکه محمدجواد ظریف در جدیدترین واکنشش به این اتفاق و در صفحه توییترش نوشت: «بر اساس اظهارات رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر ایران نمی‌تواند هیچ‌گونه منابع مالی را به دلیل تحریم‌های غیر قانونی آمریکا دریافت کند». او همچنین سخنان همتای آمریکایی‌اش، مایک پمپئو درباره اعلام آمادگی واشینگتن برای ارسال کمک‌های مالی به سیل‌زدگان از طریق صلیب سرخ و انتقال آن به هلال احمر ایران را «خبر جعلی» خواند. در این میان اما کارلوس مارتین لوئیز، سخنگوی کمیسیون اروپا در بخش کمک‌های بشردوستانه اعلام کرده که «به‌ این‌ ترتیب ما از طریق کانال‌های مالی سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی و نه از طریق انتقال مالی با دولت‌ها کمک‌ها را اهدا می‌کنیم و در مورد ایران هم این نکته رعایت خواهد شد.» اما این خبر هم به گفته منصوره باقری، مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای جمعیت هلال ‌احمر صحت ندارد. او به «شهروند» می‌گوید که متاسفانه هنوز راهکاری برای دریافت کمک‌های نقدی وجود ندارد.
  خانم باقری تاکنون چه کمک‌هایی و از چه کشورهایی به ایران رسیده است؟
در حال حاضر کمک‌هایی که ارسال شده از صلیب سرخ آلمان بوده که شامل اقلام بهداشتی و قایق‌های نجات در سیلاب است. همچنین صلیب‌سرخ کویت هم هواپیمایی نظامی با 40 تن مواد غذایی و بهداشتی ارسال کرده و تیم‌هایی از کشور کویت به ایران آمده‌اند تا با هزینه خودشان سایر اقلام مورد نیاز را از ایران خریداری کنند و البته کشورهای دیگری هم اقلام بهداشتی و غذایی ارسال کرده‌اند. از سوی دیگر و بر اساس درخواست ما قرار است تا 500 هزار فرانک سوییس هم از صندوق پاسخگویی اضطراری فدراسیون بین‌المللی صلیب‌ سرخ به ما اختصاص داده شود.
  در حال حاضر وضعیت ارسال پول‌های نقد به چه صورت است؛ از سویی آمریکا و کشورهای دیگر می‌گویند مشکلی وجود ندارد و از سوی دیگر آقای ظریف همچنان می‌گویند امکان پرداخت نقدی وجود ندارد. چه راهکاری باید برای حل این مشکل اندیشید؟
متاسفانه هنوز راهکاری وجود ندارد مگر این‌که حساب‌ها باز شود؛ حساب‌های ارزی جمعیت هلال احمر در بانک‌های مختلف وجود دارد که این بانک‌ها تحریم‌اند و در نتیجه حساب‌های ارزی ما هم عملا از کار افتاده‌اند و ما تاکنون امکان دریافت وجوه نقدی را نداشته‌ایم.
  نحوه توزیع اقلام به چه شکل است؟
ما اقلام دارویی را تحویل معاونت درمان و توانبخشی می‌دهیم و  اقلام امدادی را هم به سازمان امدادونجات می‌سپاریم؛ درنهایت این سازمان‌ها وظیفه توزیع را برعهده دارند و هر کدام بنا بر وظیفه و تقسیم کاری که دارند، وارد عمل می‌شوند.
  در حال حاضر نیروی امدادی هم از خارج کشور به ایران آمده است؟
تا این لحظه ارسال نیرو رسمی نداشته‌ایم؛ هر چند استمداد اضطراری از صلیب‌ سرخ جهانی داشتیم و در انتظاریم تا تیم‌های ارزیابی به کشور بیایند.


تعداد بازدید :  370