شماره ۱۶۶۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۸ فروردين
صفحه را ببند
وقتی یک آرتیست مد اجتماعی است
چرا کنسرت‌های «کیهان کلهر» تمدید می‌شود؟

نیره خادمی| همیشه وقتی کیهان کلهر کنسرت می‌گذارد، به فاصله کمتر از دوساعت بلیت‌هایش به فروش می‌رود و هر قدر که تمدید شود، باز افرادی موفق به خرید بلیت نمی‌شوند. حالا کیهان کلهر تصمیم به تمدید کنسرت آخر خود در تابستان گرفته است تا از ایجاد بازار سیاه بلیت‌ها با قیمت‌های فضایی جلوگیری شود.
اسفند ‌سال گذشته سایت فروش بلیت برای کنسرت «شهر خاموش» در روزهای 21 تا 23 فروردین و در دو سانس باز شد. وقتی بلیت‌ها در کمترین زمان به فروش رفت، کنسرت را تا 29 فروردین تمدید کردند. البته باز هم بلیت‌ها به سرعت تمام شد و به فاصله کمتر از یک‌ماه بازار سیاه بلیت‌ها به راه افتاد؛ به‌عنوان مثال در سایت دیوار بلیت این کنسرت به قیمت 450‌هزار تومان عرضه شده است. این اتفاق دیروز با واکنش صفحه رسمی کیهان کلهر همراه شد و آنها تمدید کنسرت را مطرح کردند: «موفق به تمدید کنسرت‌های فروردین‌ماه «شهر خاموش» شدیم و تاریخ اجراها تا روز یکشنبه اعلام خواهد شد. این سلسله اجراها در اوایل فصل تابستان در تهران و دیگر شهرها به روی صحنه خواهد رفت. از آن‌جا که رأی آقای کلهر همواره بر پایین نگه‌داشتن قیمت بلیت‌ها و ارتباط همیشگی با مخاطبان و پیگیران جدی موسیقی است، این کنسرت‌ها ادامه خواهد یافت، از این‌رو از شما عزیزان درخواست می‌کنیم که به هیچ‌وجه از سودجویان بازار سیاه بلیت تهیه نفرمایید.» البته گردانندگان کنسرت‌های سنتی در ایران خیلی عادت به تمدید پی درپی اجراها ندارند و فقط کنسرت‌های پاپ «سولد اوت»‌شدن را تجربه می‌کنند، آن‌هم فقط در سه یا چهار روز.
هنرمندی جهانی با ویژگی‌های آرتیستیک
اما واقعا چرا در میان این‌همه خواننده، نوازنده و گروه‌های پاپ و سنتی موسیقی کیهان کلهر تا این اندازه با استقبال روبه‌رو می‌شود که کار به بازار سیاه کشیده شود؟ آرش نصیری، کارشناس و فعال حوزه موسیقی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید که کیهان کلهر مجموعه ویژگی‌هایی که باید یک آرتیست به‌روز داشته باشد را دارد: «او هیچگاه خلاقیت را کنار نگذاشت، تکیه و اصرار بیش از حد به سنت نداشت و در این زمینه از خود تعصب بی‌جا نشان نداد. کیهان کلهر موزیسینی است که از موسیقی روز دنیا عقب نماند و لحن موسیقی جهانی را در موسیقی خود جای داد.» او معتقد است که پرفورمنس و زبان بدن و احساس کیهان کلهر نکته اساسی‌تری نسبت به بقیه ویژگی‌های هنری اوست: «کیهان کلهر خیلی جدی روی این مسأله کار کرده است؛ بنابراین یک مخاطب عادی موسیقی، حتی اگر موسیقی نداند و آن را درک نکند، حرکات نوازنده را در صحنه می‌بیند و جذب اجرا می‌شود.» نصیری می‌گوید که این موزیسین همکاری‌های زیادی با بزرگان موسیقی ازجمله استاد شجریان، شهرام ناظری، استاد علیزاده و غیره درحوزه موسیقی کلامی، غیرکلامی و محلی داشته است: «او آدم صحنه است و در واقع صحنه را به شکل‌های مختلفی دیده است و دقیقا می‌داند که مخاطب چه چیزی دوست دارد و همه این ویژگی‌ها  مثبت است. کیهان کلهر یک هنرمند جهانی است که ریشه‌های موسیقی‌اش سنتی و محلی است  وآنها را با تمام وجود می‌شناسد. اگرچه درحال حاضر نمی‌شود گفت که هنرمندانی مثل او یا حتی علیزاده صرفا موسیقی سنتی یا محلی ارایه می‌دهند بلکه آنها و به‌ویژه کیهان کلهر به یک نوع موسیقی رسیده‌اند که از آن خود آنهاست و لحن خاص خود را دارد. موسیقی سنتی در کار آنها جاری است اما با ویژگی‌های روز دنیا در حوزه موسیقی.» با وجود همه اینها به نظر می‌رسد که اشتیاق مردم برای دیدن و شنیدن کیهان کلهر به یک مد اجتماعی و فرهنگی هم ارتباط دارد که البته به اعتقاد این کارشناس موسیقی مدی مثبت است:  «گاهی تبعیت‌کردن از یک محصول فرهنگی به یک پز روشنفکری تبدیل می‌شود و طبقه متوسط جامعه آن را در سبد کالای خود قرار می‌دهند. در این مورد اتفاقا کالای درستی در سبد کالای فرهنگی مردم قرار گرفته است. علاوه بر این، احتمالا تجربه چنین کنسرتی برای آنها خوشایند است که در انتخاب آن اصرار دارند.»
کنسرت «شهرخاموش» از مشهورترین آلبوم‌های بی‌کلام کیهان کلهر در‌ سال 1387 با همراهی بروکلین رایدر رهبر یک کوارتت زهی از کشور آمریکا در سبک موسیقی کلاسیک و خاورمیانه‌ای در قالبی بین‌المللی منتشر شد؛ آلبومی که با استقبال منتقدان هم همراه بود و جزو آثار برتر رسانه‌های معتبر جهانی معرفی شد. حالا کیهان کلهر قرار است با همراهی پدرام فریوسفی نوازنده ویولن، نیلوفر محبی نوازنده ویولن، میثم مروستی نوازنده آلتو، آتنا اشتیاقی نوازنده ویولنسل  آن را در قالب کوارتت زهی «مینیاتور» در دهه سوم فروردین‌ماه روی صحنه ببرد.


تعداد بازدید :  487