شماره ۱۶۶۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۸ فروردين
صفحه را ببند
تعطیلات نوروز و برچیدن یک سنت ناروا

عباس رضایی ثمرین روزنامه نگار

در وانفسای مسائل و مشکلات متعددی که این روزها گریبان روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های مکتوب را گرفته- از گرانی کاغذ تا بحران مخاطب و کاهش تیراژ- سنت ناروای تعطیلی انتشار در تعطیلات نوروز، از آن دست چیزهایی است که می‌تواند قوز بالا قوز به حساب بیاید.
در دور و زمانه جولان فیک‌نیوزها و میدان‌داری منابع غیررسمی عمدتا غیرقابل اعتماد در زیرساخت‌های ٢٤ساعته و سهل‌الوصولی مثل رسانه‌های اجتماعی مجازی، این‌که به دست خودمان منابع معتبر خبر را از چرخه اطلاع‌رسانی خارج کنیم و به محاق تعطیلات نوروزی بفرستیم، مصداق تام یک خطای استراتژیک است.
ضرورت اطلاع‌رسانی عالمانه، حرفه‌ای و قابل اعتماد اتفاقا در روزهای تعطیلات نوروز بیشتر از روزهای عادی ‌سال است؛ چراکه رخوت نسبی و تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی منابع رسمی تولید خبر، فضا را برای نقش‌آفرینی شبه رسانه‌ها و منابع غیررسمی مستعد می‌کند. این درحالی است که اتفاقا در ایام تعطیلات، هم به دلیل فراغت مردم و هم به دلیل سفرهای نوروزی- که مستلزم کسب اطلاع درباره مقدمات سفر، مسیر و مقصد است- چسبندگی مردم به رسانه بیشتر و نیاز خبری و رسانه‌ای آنها، ملموس‌تر از همیشه است. جای خالی منابع رسمی و قابل اعتماد خبری وقتی بیشتر احساس می‌شود که در ایام تعطیلات، اتفاق تلخی نظیر سیل استان‌های شمالی کشور به وقوع بپیوندد و عطش فراگیر مردم برای کسب اطلاع از محل رویداد، فضایی کاملا مستعد برای انتشار بی‌ضابطه اخبار نامعتبر و شایعات پدید آورد. آنجاست که در غیبت روزنامه‌ها و سایر منابع معتبر، افکار عمومی جامعه به عرصه تاخت‌وتاز کسانی تبدیل می‌شود که اگر هم سودجو و شایعه‌ساز و دروغ‌پرداز نباشند، اهلیت و صلاحیت حرفه‌ای اطلاع‌رسانی در شرایط بحران را ندارند.
درچنین شرایطی انتشار روزنامه شهروند در تعطیلات نوروز را باید به فال نیک گرفت. گذشته از ملاحظات کلی فضای رسانه و آن‌چه در سطور گذشته به آن اشاره کردم، «شهروند» رسانه نهادی است که به‌طور عادی در ایام تعطیلات نوروز جزو پرکارترین‌ها درکشور است، چه برسد به زمانی که سیلی هم رخ داده باشد و همه ایرانیان به فعالیت‌ها و عملکرد آن چشم دوخته باشند. امیدوارم سنت انتشار روزنامه شهروند در تعطیلات نوروز در سال‌های آتی هم ادامه یابد و سایر روزنامه‌های کشور هم به این رسم میمون بپیوندند.(منبع: خبرآنلاین)


تعداد بازدید :  331