شماره ۱۶۶۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۸ فروردين
صفحه را ببند
فصل جدید تبادلات مالی و همکاری تجاری دو همسایه
دو ملت به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند

شهروند| دو کشور ایران و عراق در دو ماه گذشته دور جدیدی از تعاملات سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک را آغاز کرده‌اند و البته همچنان تداوم دارد. تحلیلگران منطقه‌ای این سطح از روابط بین دو کشور را آغازگر تغییراتی اساسی در خاورمیانه عنوان کرده‌اند که پیش از این نبض این تغییر معادلات منطقه‌ای در اختیار مثلث «عبری»، «عربی» و «آمریکایی» بود، اما بازی هوشمندانه ایران در سال‌های گذشته که اوج آن در مبارزه با تروریسم منطقه‌ای و شکست و ساقط‌کردن آنان بود، جایگاه سیاسی و دیپلماتیک ایران را به‌طرز چشمگیری بالا برده است. تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در مسأله بلندی‌های جولان در سوریه و هدیه‌دادن یک شهرک ورزشی به عراق توسط سعودی‌ها یک وجه مستتر در همین راستا دارد و آن ترس از سیادت و استیلای هژمونیک منطقه‌ای ایران است. روی این اصل، ایران با گرفتن دست همسایه خود (عراق) قصد آن دارد که معادلات منطقه‌ای را این‌بار با اهرم دیپلماسی تغییر دهد. این معادلات پیچیده بعد از این چنانچه به بروز هر اتفاقی در منطقه بینجامد، بدون ایران نه‌تنها لاینحل خواهد ماند، بلکه به کلافی سردرگم تبدیل خواهد شد. مورد زوال داعشیسم را در این راستا می‌توان ارزیابی کرد.
اکنون اما دور جدیدی از دیدارهای مقامات بلندپایه دو کشور ایران و عراق با آغاز ‌سال جدید شروع شده است که در آن «حسن روحانی» روز گذشته به‌طور رسمی از «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد استقبال کرد. این دو مقام بلندپایه سیاسی پس از دیدن سان از یگان تشریفات و معرفی هیأت‌های عالی‌رتبه خود و با اتمام مراسم استقبال رسمی، مذاکرات دو‌جانبه را آغاز کردند. ارتقای همکاری‌های دو‌جانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ازجمله محورهای مذاکرات طرف ایرانی با همتای عراقی خود بود.
توسعه همکاری‌های تهران – بغداد
رئیس‌جمهور ایران دیروز در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق، روابط بین دو کشور را عمیق و تاریخی عنوان کرد و گفت:   «در طول قرن‌ها همواره روابط بین ایران و عراق به‌عنوان دو همسایه خوب و رو به توسعه بوده، اما امروز برای توسعه روابط در شرایط ممتازی هستیم که ان‌شاء‌الله این شرایط به نفع دو کشور و منطقه خواهد بود». روحانی به مباحث مهم مطرح‌شده در دیدار با نخست‌وزیر عراق اشاره کرد و گفت: «یکی از مباحث مهم امروز ما، تأکید بر تسریع در اجرایی‌شدن همه توافقاتی بود که بین دو کشور در سفر من به بغداد حاصل شده بود.» رئیس‌جمهوری رایگان‌شدن ویزای دو کشور را نخستین توافق دو کشور که اجرایی و عملیاتی شده است، نامید و گفت: «با رایگان‌شدن ویزای دو کشور امیدواریم روابط دو ملت و دو کشور روز به روز بهتر و دو ملت به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.» روحانی همچنین توافق برای لایروبی اروندرود را دیگر توافق مهم دو کشور در سفر اخیر خود به عراق عنوان کرد و گفت: «این موضوع امروز هم در گفت‌وگوها مورد تأکید دو طرف بود و امیدوارم تا پایان ماه مبارک رمضان، مسائل فنی این توافق حل شود و بعد از پایان ماه رمضان شاهد آغاز عملیات لایروبی اروندرود باشیم.» اتصال راه‌آهن دو کشور، موضوع صادرات برق و اتصال شبکه برق و گاز ایران به عراق، اتصال شبکه نفت در آینده، روابط پولی، مالی و بانکی دو کشور، توافق دو کشور برای تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور و موضوع استاندارد برای کالاهای دو طرف ازجمله دارو و تجهیزات پزشکی از محورهای توافق بین دو کشور بود.
توسعه روابط در راستای منافع دو ملت
و ثبات و امنیت در منطقه
رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق با اشاره به ضرورت تلاش وزرا و مسئولان دو کشور در راستای توسعه، تحکیم و تعمیق همه‌جانبه مناسبات دوستانه و برادرانه فی‌مابین، بر اهتمام و جدیت دو دولت در مسیر گسترش بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی تهران- بغداد و تسهیل شرایط برای همکاری‌های نزدیک‌تر تجار، فعالان اقتصادی و بخش‌های خصوصی ایران و عراق تأکید کردند. روحانی روز شنبه در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و عراق، سفر و مذاکرات مقامات دو کشور را نشان‌دهنده علاقه و اهتمام مسئولان در راستای توسعه و تعمیق مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین دانست و اظهار امیدواری کرد با تلاش مسئولان توافقات تهران- بغداد در بخش‌های مختلف سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود. روحانی با ابراز خرسندی از اجرایی‌شدن توافق ایران و عراق برای رایگان‌شدن روادید در فاصله کمتر از یک ماه از مذاکرات انجام‌شده در این راستا در بغداد گفت: «این اقدام برای گسترش روابط و همکاری‌های فی‌مابین و تسهیل در توسعه روابط علمی، تجاری، اقتصادی و بهداشتی و درمانی ایران و عراق تاثیرگذار خواهد بود.» روحانی اظهار کرد: «توسعه روابط بانکی و همکاری‌های بانک‌های مرکزی ایران و عراق در تسهیل شرایط برای گسترش تبادلات مالی و همکاری‌های تجاری و اقتصادی فی‌مابین حایز اهمیت است.»


تعداد بازدید :  351