شماره ۱۶۶۳ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ فروردين
صفحه را ببند
بررسی وضع آخرین کمک‌رسانی‌ها و اقلام ارسالی به مناطق سیل‌زده
از چکمه‌های ارسالی تا کمک‌های روحی

شهروند| پس از گذشت بیش از دو هفته از وقوع سیل در سطح کشور هنوز هم روند کمک‌رسانی و امدادرسانی به مناطق سیل‌زده ادامه دارد. وسعت تخریب و آسیب‌دیدگان ناشی از این حادثه بسیار بوده و نیاز به همیاری و همکاری گسترده در سطح داخلی و خارجی است. جمعیت هلال‌احمر در خط مقدم امدادرسانی و رسیدگی به آسیب‌دیدگان قرار دارد که به صورت مستقیم مشغول خدمت‌رسانی در مناطق سیل‌زده است و کمک‌های این جمعیت هنوز در استان‌های آسیب‌دیده ادامه دارد. نیروهای داوطلب جمعیت از همان ساعات نخستین وقوع سیل در منطقه حاضر شدند. کمک‌های بشردوستانه مردم که شامل اقلام غذایی و بهداشتی است، به وسیله نیروهای داوطلب بین آسیب‌دیدگان توزیع می‌شود، همچنین در کنار این اقلام، کمک‌های مردمی جمع‌آوری و با مشارکت سازمان امدادونجات و نیروهای داوطلب جمعیت هلال‌احمر دسته‌بندی شده و با توجه به نیاز خانوارها در میان آنها توزیع می‌شود. در حقیقت مدیریت و نظارت بر نحوه توزیع و ارسال کمک‌های جمع‌آوری‌شده در مواقع بحران از وظایف ذاتی جمعیت است.
ارسال کمک‌ها به مناطق سیل‌زده به‌ویژه لرستان نیز ادامه دارد و علاوه بر کمک‌های نقدی و اقلامی که توسط مردم جمع‌آوری و به نیروهای امدادی تحویل داده می‌شود، شرکت‌های تولیدی داخلی نیز متناسب با حوزه فعالیت‌شان کمک‌های خود را از طریق جمعیت هلال‌احمر برای مناطق سیل‌زده ارسال می‌کنند. با مشارکت شرکت کفش ملی 10‌هزار جفت چکمه و کفش این شرکت، برای کمک به مردم سیل‌زده لرستان تحویل جمعیت هلال‌احمر شهرستان رباط‌کریم شد، تا در میان مردم شهرهای سیل‌زده لرستان توزیع شود.
از دیگر اقدامات این روزهای جمعیت هلال‌احمر آماده‌سازی محموله‌های دارویی و لوازم پزشکی جهت حمایت از تیم‌های عملیاتی درمان اضطراری و ارایه خدمات درمانی در مناطق سیل‌زده استان لرستان است. معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت از ارسال محموله‌ای شامل ۴ پالت دارو و همچنین ۱۳ پالت لوازم مصرفی پزشکی خبر داده است که توسط تریلی به مناطق سیل‌زده ارسال می‌شود.
جدا از تمام کمک‌های امدادونجات و مادی که از طریق جمعیت هلال‌احمر برای آسیب‌دیدگان سیل انجام می‌شود، نیازهای روحی و روانی آنها نیز مورد توجه داوطلبان و نیروهای جوان جمعیت است. بر مبنای تقسیم کاری که صورت گرفته، مسئولیت اصلی امدادرسانی با سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر است، اما سازمان جوانان نیز دو فعالیت عمده را انجام می‌دهد. صابونچی رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر این دو فعالیت را این‌گونه بیان می‌کند: «نخست موضوع جذب نیرو برای عملیات‌هاست که به شکل روتین و بلند‌مدت در دستور کار سازمان قرار دارد و بسیاری از افرادی که در عملیات‌ها شرکت دارند، اعضای جوانان هستند که از طریق سازمان جوانان جذب شده‌ و در طول ‌سال آموزش‌های لازم را دیده‌اند و الان که حادثه‌ای رخ داده است در عملیات‌های امدادونجات جمعیت شرکت می‌کنند. در کنار آن در مناطق سیل‌زده و حادثه‌دیده تکلیفی با عنوان حمایت روانی و اجتماعی افراد حادثه‌دیده داریم. سازمان امداد برای نجات افراد؛ اسکان اضطراری، تغذیه و نیازهای زیستی اولیه را فراهم می‌کند و در کنار اینها حمایت‌های اجتماعی و روانی نیز به‌عنوان یک نیاز امروزه دیده می‌شود که عموما در بین کودکان و نوجوانان این نیاز بیشتر است.» به بیان دیگر فعالیت‌های اجتماعی، خدماتی و فرهنگی برعهده سازمان جوانان است.
از دست دادن خانه و خانواده و قرار گرفتن در محیط‌‌های اسکان اضطراری، شرایط زندگی را برای آسیب‌دیدگان خصوصا کودکان و نوجوانان بسیار سخت می‌کند. بر همین اساس سازمان جوانان فعالیت‌های خود را در قالب تیم‌های آموزش‌دیده خود با عنوان تیم‌های سحر در گلستان آغاز کرده و در پی گسترش فعالیت‌های خود در دیگر استان‌های درگیر بحران است.


تعداد بازدید :  252