شماره ۱۶۶۳ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ فروردين
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری از ساخت‌وساز در مسیرهای سیل بشدت انتقاد کرد
صحبت از معامله جان مردم با پول کثیف است

حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از سه طرح بزرگ شهری به ابعاد مختلف توسعه و ارتباط توسعه پایدار با محیط‌زیست پرداخت. بخش‌هایی از صحبت‌های او را مرور می‌کنیم:  
  دو پروژه از سه پروژه‌ای که امروز افتتاح شد، مرتبط با محیط‌زیست است. از آغاز انقلاب تا به امروز یکی از مسائلی که شاید برای مردم باورکردنی نباشد این است که آیا متروی تهران که اساس آن قبل از انقلاب تهیه شده است، اجرا بشود یا نشود. آن زمان سخن از این بود که مترو یک پروژه لوکس است و ما باید اتوبوس را برای مردم تهران تهیه کنیم، سخن از این بود که این پروژه ما را وابسته می‌کند و با خودکفایی ما منافات دارد. امروز نه نیازی هست و نه فرصت آن وجود دارد که بخواهیم بگوییم چه افرادی با این پروژه مخالف بودند، افراد روشنفکر، تحصیلکرده و معروفی با پروژه مترو مخالف بودند، نه این‌که شما فکر کنید افراد خاصی که اطلاعات چندانی از این پروژه نداشتند. به‌هرحال مجلس اول با این دعواها گذشت. در اوایل مجلس دوم که ترکیب تغییر کرده بود و شرایط مناسب شد، تقریبا ‌سال ۶۳ بود که نمایندگان تهران برای مسائل مرتبط با تهران هر هفته یک بار جلسه می‌گذاشتند و ریاست آن هم با مرحوم آقای‌ هاشمی بود. در آن جلسات درخصوص مترو صحبت می‌کردند و بنابراین پروژه مترو به تصویب رسید. از طرف نمایندگان مردم تهران در مجلس دوم، بنده و آقای دری نجف‌آبادی مسئول پیگیری اجرای پروژه متروی تهران شدیم.
  در ایام نوروز که ما در مناطقی از کشور شاهد سیل بودیم، طرح‌های توسعه همانند سدها جان هزاران نفر را نجات داد. اگر طرح‌های توسعه‌ای ما در قالب سدها در خوزستان نبودند، که باز هم ما در این پروژه شاهد تلاش‌های مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی بودیم و اگر سد دز که سدی قدیمی است، سد کرخه، سد گتوند و سد شهید عباسپور و دیگر سدهای آن استان وجود نداشت، امروز وضع استان خوزستان متفاوت بود.
  اگر سد کرخه وجود نداشت، همه آن حجم آبی که به سمت این سد روانه می‌شد، به کجا می‌رفت؟ چه وضعیتی برای استان خوزستان به وجود می‌آمد؟ ما وقتی درخصوص بسیاری از طرح‌ها قضاوت می‌کنیم، باید یک مقدار بلندمدت‌تر به آن نگاه کنیم.
  سیل جایی جاری نمی‌شود، بلکه در مسیل خود جاری می‌شود و وقتی ما مسیل آن را خراب می‌کنیم، سیل هم خانه ما را خراب می‌کند. الان یک فرصتی هست که ما برگردیم و به حقوق طبیعت بپردازیم. ما امیدواریم که جنگل‌کاری اطراف تهران ادامه پیدا کند. جنگل‌کاری‌ها و مراتع به هنگام بارش باران شدید مانع از شکل‌گیری سیل و سیلاب می‌شود و موجبات حفظ جان مردم را به وجود می‌آورد. آدم تعجب می‌کند که چه کسی و چطور برای ساخت برخی اماکن در طبیعت و بستر رودخانه‌ها مجوز داده است؟ با چه مقدار پول؟ اگر خدای ناکرده آن دستگاه فاسد پولی گرفته باشد، با این کار خطر بزرگی را برای جان مردم تهران خریده است. این‌جا دیگر بحث پول نیست، بلکه بحث معامله جان مردم با پول کثیف است.
  امیدواریم که شهرداری تهران و در دیگر استان‌ها، استانداران و شهرداران محترم آن استان‌ها، ‌سال ۹۸ را ‌سال آزادسازی طبیعت بدانند. این وظیفه بزرگ در قبال همه ما هست. سیل‌ سال ۹۸ فریاد رسای طبیعت بود که مردم دست از ظلم به من بردارید، چراکه درنهایت مورد ظلم واقع خواهید شد. ما وقتی به لایروبی رودخانه‌ها و موانع نمی‌رسیم آن وقت با یک نظر کوتاه‌مدت ممکن است کاری را انجام دهیم که آسیب بزند.
  اگر شرایط تحریم و مسائل اقتصادی نبود، دلار امسال به صورت طبیعی قیمتی حوالی ۶‌هزار تومان داشت. با این وجود نیز قیمت سوخت در کشور ما قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست و باز این قاچاق صورت می‌گرفت. بنابراین برای جلوگیری از قاچاق و فساد و برای کاهش مصرف انرژی، ما در تعطیلات عید بیش از ۱۰۰‌میلیون لیتر سوخت مصرف کردیم. این‌که به صورت عادی بالای ۷۰-۸۰‌میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم، می‌شود با گسترش حمل‌ونقل عمومی مانند مترو بخشی از این سوخت صادر شود و مردم از منافع آن بهره‌مند شوند.
  سیل و زلزله، پیامشان این بود که بافت فرسوده باید تغییر پیدا کند و تهران شهری است که باید ما حتما آن را در برابر زلزله و سیل احتمالی مصون‌سازی کنیم و برای حفظ جان مردم و رفاه مردم تلاش کنیم. ما اگر یک محله فرسوده را زنده و آن را به یک ساختی نو تبدیل کنیم، ثروت مردم افزوده و زندگی آنها راحت‌تر می‌شود. ما باید محله‌های فرسوده را نوسازی کنیم و من در ابتدای کار آقای مهندس حناچی، شهردار تهران بر اهمیت این موضوع تاکید کردم.


تعداد بازدید :  147