شماره ۱۶۶۳ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ فروردين
صفحه را ببند
مجلس به تصمیم احتمالی آمریکا برای قراردادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی واکنش نشان داد
تبعات غیرقابل پیش‌بینی تصمیم آمریکا

آیت وکیلیان|  شنیده‌ها نشان می‌دهد که وزارت خارجه ایالات متحده قصد دارد نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار دهد. بنابر گزارش نیویورک‌تایمز، وزارت خارجه آمریکا درصدد اجرای طرحی است که بر اساس آن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار می‌گیرد. طبق گفته تحلیلگران سیاسی، اگر این اتفاق رخ دهد، برای نخستین‌بار است که نام یک ارگان دولتی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار خواهد گرفت. این تصمیم احتمالا روز دوشنبه ۱۹ فروردین از سوی وزارت خارجه آمریکا رسما اعلام خواهد شد. پیش از این منتقدان هشدار داده بودند که چنین تصمیمی زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا کشورهای غیردوست آمریکا نیز دست به اقدامات مشابهی علیه مقامات امنیتی و ارتش ایالات متحده بزنند. پنتاگون از ارایه توضیح در این‌باره خودداری کرده و گزارشگران رویترز را به وزارت خارجه آمریکا ارجاع داده است اما وزارت خارجه و کاخ سفید حاضر نشده‌اند که در این‌باره توضیحی بدهند. وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این نیز نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران را در سال ۲۰۰۷ به اتهام «حمایت از تروریسم» در فهرست سیاه خود قرار داده بود.
واکنش خانه ملتی‌ها
همزمان با رسانه‌ای‌شدن این اقدام آمریکا، مجلس ایران نیز در واکنش به قرارگرفتن احتمالی نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، حمایت یکپارچه خود را از سپاه پاسداران اعلام کرد؛ علیرضا سلیمی در تذکری در جلسه علنی صبح دیروز مجلس گفت‌ که «اگر آمریکایی‌ها بخواهند سپاه را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کنند ما قطعا همه نیرو‌های آنها در منطقه و سایر نقاط جهان را مورد هدف قرار می‌دهیم.» وی افزود: «اگر آمریکایی‌ها چنین غلطی کنند ما بیکار نمی‌نشینیم. نظر مجلس شورای اسلامی و همه ملت ایران بر این است که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کنیم.» همچنین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد، نیز در تذکر جداگانه‌ای تاکید کرد که «آمریکا غلط می‌کند که سپاه و ارتش را تروریست اعلام کند، آمریکا خودش تروریست است و شاهد این امر نیز حضور نظامیان آن در تمامی دنیا است که به تمام دنیا ظلم می‌کند.»
طرح دوفوریتی برای تروریستی‌خواندن ارتش آمریکا
همزمان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تهیه طرحی دوفوریتی در مجلس خبر داد که بر مبنای آن در صورتی که آمریکا نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی بگنجاند، ایران نیز ارتش آمریکا را تروریستی اعلام خواهد کرد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه روز یکشنبه با اشاره به اینکه «آمریکا می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد» گفت: «به محض رخ‌دادن این اتفاق از سوی آمریکا، نظامیان این کشور را در کنار داعش، در فهرست گروه‌های تروریستی اعلام می‌کنیم». به گفته فلاحت‌پیشه، سه فراکسیون اصلی مجلس حامی این طرح دوفوریتی هستند. این نماینده ارشد مجلس اشاره‌ای به جزییات طرح دوفوریتی یادشده نکرد و به گزارش خبرگزاری تسنیم، تنها گفت که قرار است این طرح پس از امضای نمایندگان تقدیم هیأت‌رئیسه شود. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه یک روز پیش‌تر نیز در توییتر تهدید مشابهی را علیه آمریکا مطرح کرده بود. در صورت قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، نظامیان این کشور را در کنار داعش در فهرست سیاه تروریست‌ها قرار می‌دهیم.
پیامدها
با اینکه تصمیم آمریکا هنوز رسما اعلام نشده، اما ناظران و مقامات سابق درباره تبعات این تصمیم هشدار می‌دهند. نخستین پیامد قرارگرفتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا می‌تواند تشدید تنش‌ها در خاورمیانه باشد، به ویژه که این اقدام تقریبا با موعد انقضای معافیت‌های فروش نفت ایران مقارن شده است. وندی شرمن، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده برجسته آمریکا در برجام گفته است که او درباره تبعات اقدام جدید برای نیرو‌های آمریکایی در منطقه نگران است. به گفته شرمن، اگر رئیس‌جمهوری آمریکا دنبال پایه‌ای برای نزاع نیست، به‌سختی می‌توان این تصمیم را به نفع آمریکا دانست. شرمن افزود: «سپاه پاسداران از قبل کاملا تحت تحریم است و این تشدید تنش قطعا نیروهایمان در منطقه را به خطر می‌اندازد.» هدف قرارگرفتن نیروهای آمریکایی در منطقه از جمله تبعاتی است که ناظران آمریکایی در صورت تروریستی اعلام‌کردن سپاه در مورد آن هشدار داده‌اند.
واکنش مقتضی
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران پیش از این به آمریکا نسبت به «تروریستی» خواندن مجموعه تحت امر خود هشدار داده بود. این مقام بلند پایه نظامی در سال ۱۳۹۶ گفته بود که تهران در صورت اضافه‌شدن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های «تروریستی» از سوی آمریکا، ارتش ایالات متحده را «همسنگ داعش» در نظر خواهد گرفت.
افتخار جمهوری اسلامی و ضامن دفاع از کشور
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در واکنش به این ماجرا  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را افتخاری برای ‏جمهوری اسلامی، ضامن دفاع از کشور و تداوم انقلاب و دفاع از مرزهای کشور خواند‎.‎‏ او با بیان این‌که نقش سپاه در جنگ ‏تحمیلی، بسیار درخشان بوده است، گفت:   «آمریکایی‌ها با چنین اقداماتی خودشان را بیشتر منزوی‌ می‌کنند و در چشم مردم ایران ‏منفورتر می‌شوند. در صورتی‌ که چنین اشتباه راهبردی از سوی مقامات آمریکایی انجام شود، حتما جمهوری اسلامی اقدام متقابل ‏انجام خواهد داد.» ظریف همچنین تأکید کرد که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کشور در برابر هرگونه اراده ‏منفی علیه ملت است و قابل مذاکره نیست‎.


تعداد بازدید :  265