شماره ۱۶۶۴ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ فروردين
صفحه را ببند
در مراسمی با حضور رئیس سازمان امداد و نجات، سفیر و مقامات صلیب‌سرخ آلمان تجهیزات پیشرفته نجات در سیلاب به ایران رسید
محموله 300 هزار یورویی آلمان تحویل شد

عطیه کریمی| این روزها سیل‌زدگان و وضعیت آنها و شرایط خانه و زندگی‌شان از دغدغه‌های هر ایرانی نوعدوستی است؛ در صحبت‌های روزمره اکثر آدم‌ها غم و ناراحتی از این بلای طبیعی که صدها هزار نفر را بی‌‎خانمان کرده، شنیده می‌شود؛ شبکه‌های مجازی پر از تصاویر و ویدیوهایی است که از شرایط بد مردم سیل‌زده حکایت دارد. در این میان هر کسی به سهم خود و در حد توان مالی‌اش می‌تواند از طریق جمعیت هلال احمر کمک نقدی به سیل‌زدگان بکند تا این قطره‌ها جمع شود و مرهمی هر چند کوچک بر دل‌های ماتم‌زده این روزهای‌شان باشد. مردم نوعدوست که همیشه در بحران‌ها پای کار و در کنار هلال احمر هستند، این‌بار هم سنگ تمام گذاشته‌اند و رکورد کمک‌های نقدی به جمعیت هلال احمر را شکسته‌اند. از منظر بین‌المللی جامعه جهانی بشردوستی در قالب صلیب سرخ جهانی و جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر سراسر جهان با اعلام آمادگی برای کمک و ارسال محموله‌های کمکی و تجهیزات امدادی دغدغه خود را برای حل بحران سیل در ایران نشان داده‌اند. در همین راستا مراسم تحویل رسمی محموله بشردوستانه صلیب سرخ آلمان شامل قایق و تجهیزات انفرادی برای سیل‎زدگان با حضور رئیس سازمان امدادونجات، سفیر آلمان و نماینده صلیب سرخ این کشور صبح دیروز در سازمان امدادونجات برگزار شد. این محموله از امروز، 20 فروردین ماه، در مناطق سیل‌زده کشور به خصوص خوزستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. محموله کمک‌های دریافتی از کشور آلمان به ارزش 300 هزار یورو شامل 40 دستگاه قایق و 80 ست نجات انفرادی است که به دلیل شرایط خاصی که در خوزستان حاکم است، نزدیک به ۸۰درصد این تجهیزات به این استان ارسال می‌شود. با توجه به اینکه استفاده از این قایق‌ها نیازمند آموزش است، تیم‌های تخصصی سیلاب از استان‌های مختلف شناسایی شده‌اند و پس از تحویل رسمی قایق‌ها و تجهیزات از آنها برای توزیع اقلام و انتقال به هموطنان به نقاط امن استفاده خواهد شد.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در مراسم رسمی تحویل محموله بشردوستانه صلیب سرخ آلمان با اشاره به وقوع سیل و آبگرفتگی  از 25 اسفند در 24 استان کشور گفت: «بیشترین فعالیت‌های نیروهای ما در استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه مشغول عملیات بوده‌اند.»
در طی این مدت 290 هزار نفر از هموطنانمان خدمات امدادی دریافت کرده‌اند، 111 هزار نفر اسکان اضطراری یافته‌اند، یک هزار و 152 نفر به مناطق امن منتقل شده‌اند.
او به ویژگی‌های خاصی که سیل‌های اخیر داشت، اشاره کرد و گفت: «در استان‌های گلستان و لرستان کلیه راه‌های ارتباطی شهرهای اصلی مسدود شدند. در شهرهای معمولان و پلدختر به دلیل قطع‌بودن راه‌های ارتباطی،  از طریق امداد هوایی کمک‌رسانی‌ها انجام شد.  
سلیمی با اشاره به سرعت کمک‌رسانی‌ها از طریق بالگرد بیان کرد: «تاکنون با 612 ساعت پرواز توسط بالگردهای جمعیت هلال ‌احمر و بالگردهایی که نیروهای مسلح در اختیار جمعیت قرار دادند، توانستیم کمک‌های امدادی را سریع‌تر به مناطق منتقل کنیم.»
رئیس سازمان امدادونجات در ادامه به امدادرسانی به شهرستان پلدختر اشاره کرد و گفت: «در پلدختر همکاران ما جزو اولین نیروهای امدادی بودند که در ساعات اولیه به منطقه رسیدند و توانستند کمک شایانی را به مردم داشته باشند.»
او با اشاره به توزیع اقلام زیستی، غذایی و بهداشتی در مناطق متأثر از سیل گفت: «تا این لحظه 18 هزار و 723 تخته چادر، 134 هزار سبد غذایی (شامل سیدهای غذایی 72 ساعته و یک ماهه)، 35 هزار تخته موکت، 70 هزار تخته پتو و باقی اقلام مورد نیاز بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.»
سلیمی با بیان اینکه پیش از وقوع سیل با توجه به اعلام سازمان هواشناسی به تمام استان‌ها و مناطق متأثر وضعیت آماده‌باش ابلاغ شده بود، توضیح داد: «انبار‌های امدادی این مناطق تقویت شده بودند. بالغ بر 46 هزار تخته چادر به این استان‌ها ارسال شده،  93 هزار سبد غذایی، 51 هزار تخته موکت و اقلام مورد نیاز دیگر به مناطق پیش‌بینی‌شده ارسال شده است. در این مناطق مردم را به مناطق امن منتقل کردیم و اردوگاه‌های اسکان اضطراری را برای پیشگیری از تلفات جانی ایجاد کردیم.»
رئیس سازمان امدادونجات در ادامه صحبت‌های خود از تلاش‌های سفیر آلمان و صلیب سرخ این کشور برای ارسال این محموله و عملیاتی‌شدن این تجهیزات در مناطق سیل‌زده قدردانی کرد و گفت: «ارتباطات آموزشی صلیب سرخ آلمان و جمعیت هلال احمر ایران بسیار مستحکم است و بخشی از آن به بحث تربیت مربیان سگ‌های جست‌وجوگر است و متقابلا تربیت مربیان کوهستان توسط جمعیت هلال احمر ایران مربوط است. امیدواریم این همکاری‌ها با صلیب سرخ آلمان گسترده‌تر از قبل شود.»


تعداد بازدید :  631