شماره ۱۶۶۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۱ فروردين
صفحه را ببند
هیجان دوباره سکه و دلار
اخبار سیاسی نرخ دلار را بالاتر از 14‌هزار تومان و سکه طلا را بالاتر از 5‌میلیون تومان برد

شهروند|  خبر کوتاه بود: سپاه از سوی آمریکا در فهرست تروریست‌ها قرار گرفت. به محض قرارگرفتن خبر روی خروجی رسانه‌ها، بسیاری از کاربران ایرانی نوشتند که بازار طلا و دلار ملتهب خواهد شد. دیروز دلار تا مرز 14‌هزار و 500 تومان بالا رفت و تا قیمت 14‌هزار و 200 تومان عقبگرد کرد و بهای سکه هم به بالاتر از 5‌میلیون تومان رسید. اتفاقی که به گفته فعالان بازار هیجانی بود و امکان کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده وجود دارد.
البته عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی هم گفته است که اجازه جهش دوباره را به دلار نمی‌دهند و کارشناسان بازار پولی و مالی معتقدند همه چیز بستگی به سیاست‌های آینده بانک مرکزی دارد. سیاست‌هایی مانند این‌که آیا ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد یا نه؟ جلوی واردات کالاهای غیرضروری و لوکس گرفته شود یا نه؟ و البته میزان فروش نفت که در‌هاله‌ای از ابهام است.
ظهور دوباره دلال‌ها در استانبول
با افزایش نرخ ارز دوباره شاهد افزایش تعداد دلالان در خیابان فردوسی، سبزه‌میدان و چهارراه استانبول هستیم. نرخ فروش دلار در روند افزایشی خود با عبور از مرز 14‌هزار تومان در بازار آزاد روی عدد 14‌هزار و 280‌هزار تومان آرام گرفت، هرچند روز گذشته قیمت تا 14‌هزار و 500 تومان هم بالا رفته بود.
همچنین با افزایش نرخ ارز و گرم‌شدن بازار سفته‌بازی دوباره شاهد افزایش تعداد دلالان در خیابان فردوسی، سبزه‌میدان و چهارراه استانبول دوباره زیاد شد و در سوی دیگر برخی از افراد برای تهیه ارز مورد نیاز خود به صرافی‌های بانک‌ها مراجعه کردند که این کار باعث تشکیل صف در خیابان فردوسی شد.
در سوی دیگر بازار نرخ سکه در روندی کم‌سابقه با عبور از مرز 5‌میلیون تومان وارد این کانال شد، به‌طوری که نرخ هر قطعه سکه تمام با تصویر امام(ره) 5‌میلیون و 200‌هزار تومان و نرخ خرید آن 5‌میلیون و 50‌هزار تومان است. همچنین نرخ فروش نیم‌سکه 2‌میلیون و 800‌هزار تومان و ربع سکه نیز یک‌میلیون و 800‌هزار تومان شد.
با این وجود کارشناسان می‌گویند، بازار ارز ایران قابل مدیریت است و احتمالا نرخ ارز در‌ سال 98 در کانال 13 تا 15‌هزار تومانی نوسان خواهد کرد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که آمارها نشان می‌دهد که از تقریبا ۴۲‌میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تنها ۱۰‌میلیارد دلار  آن برگشته است، بنابراین با وجود تراز تجاری مثبت، تراز ارزی کشور با کسری مواجه است. از همین‌رو، بازار ارز نیازمند مدیریت و اقدامات مناسب است که یکی از آنها ساماندهی واردات است. با این وجود قیمت دلار و طلا در‌ هاله‌ای از ابهام است و باید دید که بانک مرکزی برای مدیریت این وضع چه اقدامی انجام می‌دهد. البته بانک مرکزی در آستانه ‌سال نو که بازار ارز هرسال با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شد، توانست با تزریق دلار به بازار، قیمت اسکناس آمریکایی و به‌تبع آن سکه و طلا را کنترل کند و حالا باید دید که این اتفاق در روزهای آینده‌ سال سخت اقتصاد ایران چگونه مدیریت می‌شود؟


تعداد بازدید :  169