شماره ۱۶۶۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۱ فروردين
صفحه را ببند
حذف یارانه ارزی کالاهای اساسی برای مبارزه با فساد و رانت
دلار 4200 تومانی، خداحافظ، خداحافظ!

شهروند| دلار 4200 تومانی گوشت حذف شد و بنا شده است که ارز دولتی از واردات کلیه کالاهای اساسی حذف شود و به جای آن دلار نیمایی به واردات این دسته از کالاها تعلق بگیرد. گرچه حذف دلار 4200 تومانی واردات گوشت، فعلا تاثیری در قیمت‌ها نداشته است، اما برخی معتقدند حذف دلار 4200 تومانی دوباره موجب افزایش قیمت مواد غذایی می‌شود. اتفاقی که به گفته قاسمعلی حسنی، رئیس پیشین اتحادیه بنکداران مواد غذایی مقطعی و کوتاه‌مدت است و البته آن را رویدادی مثبت می‌داند و به «شهروند» می‌گوید: «یارانه دلار 4200 تومانی به دست مردم نرسید و مصرف‌کنندگان ناچار بودند مواد غذایی را همپای رشد نرخ تورم خریداری کنند.»
او با اشاره به این‌که این اتفاق موجب از بین رفتن رانت و فساد در این زمینه می‌شود، توضیح می‌دهد که ایران از نظر مواد غذایی در تحریم نیست و قیمت‌ها نباید جهش داشته باشد.
البته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم تاکید کرده است که دولت تصمیم دارد سازوکاری ایجاد کند که یارانه دلار 4200 تومانی را به نوعی به دست مردم برساند.
نیما به جای دلار 4200 تومانی
 ارز نیما که قیمتی نزدیک به بازار آزاد دارد، جایگزین دلار 4200 تومانی می‌شود. روز گذشته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر حذف ارز دولتی برای اقلام اساسی را داد و اذعان کرده بود: «مبنا برای مردم هنوز 4200 تومان است، تنها شیوه تخصیص را تغییر می‌دهیم، چون ‌سال گذشته این ارز را به واردکنندگان دادیم و متاسفانه بیشتر آن به دست مردم نرسید.» او در ادامه توضیح داده بود: «از ابتدای سال 97 ‌ و همزمان با نوسانات و التهابات بازار ارز، دولت در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان تصمیم به استفاده از نرخ ارز ترجیحی با 4200 تومان برای کالاهای اساسی گرفت، تا افزایش نرخ دلار و نوسانات بازار ارز کمترین تاثیر سوء را در زندگی آحاد جامعه داشته باشد. اما با گذشت زمان و نزدیک شدن به اواخر ‌سال 97 برخی از کارشناسان این سیاست را کم‌اثر و عامل رانت و فساد دانستند، از همین روی پیشنهاد حذف آن و واردات همین کالاها با نرخ نیمایی داده شد.»
اما  با حذف  ارز دولتی برای اقلام اساسی چه تبعاتی را پیش‌رو داریم؟ قاسمعلی حسنی،  دبیرکل سابق اتحادیه بنکداران در این زمینه  به «شهروند» می‌گوید: «یکی از بهترین اقدامات دولت حذف ارز دولتی است.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «ارز دولتی تنها موجب افزایش فساد و رانت شده بود که با حذف آن بسیاری از این معضلات از بین می‌رود.»
حذف ارز دولتی رانت را از بین می‌برد
محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی گفته بود: «هدف این مصوبه هیأت وزیران، جلوگیری از کاهش تولید گوشت قرمز در داخل کشور و ایجاد انگیزه برای افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان سنتی و صنعتی دام بود که رانت ناشی از اختلاف قیمت گوشت را از بین می‌برد.» البته  صحبت‌های حسنی صحه بر این موضوع می‌گذارد، چراکه معتقد است: «از‌ سال گذشته تاکنون  ما  از مخالفان سرسخت ارز دولتی  هستیم و بار‌ها این موضوع را از طرق‌ مختلف اعلام کرده‌ایم.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «ما برای مواد غذایی نه ارز دولتی می‌خواهیم و نه محدودیت،  چراکه جز رانت و فساد چیزی را به دنبال ندارد.»
حالا بسیاری از واردکنندگان امیدوارند که رانت موجود از بین برود، چراکه ارز دولتی نه‌تنها فایده‌ای برای عموم مصرف‌کنندگان نداشت و ثروت‌های یک‌شبه را به جیب عده‌ای از واردکنندگان ریخت، بلکه گرفتن و ثبت سفارش این ارز برای بسیاری از واردکنندگان دشوار بود و موجب چند نرخی‌شدن قیمت کالاهای مختلف و نابسامانی در بازار مصرف شده بود.
البته شاید این نگرانی برای بسیاری از مردم پیش بیاید که آیا با حذف ارز دولتی مشکلی برای واردات یا گرانی پیش‌رو خواهیم داشت یا نه. دبیر کل اتحادیه بنکداران در این زمینه توضیح می‌دهد: «این اتفاق اگرچه در کوتاه‌مدت می‌تواند موجب افزایش قیمت‌ها شود، اما در طولانی‌مدت می‌تواند اثرات مثبتی از خود برجای گذارد، چرا که در طولانی‌مدت؛ ثبات قیمت، کیفیت بالا، رقابت‌پذیری و حتی کاهش قیمت را پیش‌رو دارد.»


تعداد بازدید :  195