شماره ۱۶۶۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۱ فروردين
صفحه را ببند
قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی از جانب آمریکا با واکنش‌ تند مردم و مسئولان مواجه شد
ما همه سپاهی هستیم
مقام معظم رهبری: گربه‌رقصانی آمریکا علیه سپاه به جایی نخواهد رسید روحانی: قدرت نظامی ما در مخیله آمریکا نمی‌گنجد

شهروند| روز دوشنبه بود که دونالد ترامپ دست به یک اقدام خطرناک زد و سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. یک تحلیلگر آمریکایی در این مورد گفته که این نخستین‌بار است که ‏آمریکا یک نیروی نظامی رسمی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد؛ اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود، قرار است ظرف ‏یک هفته آینده جزییات تحریم‌های ناشی از این تصمیم نیز اعلام شود‎. تصمیم آمریکا تاکنون با استقبال اسراییل، بحرین و عربستان همراه بوده و از سوی دیگر میان مقامات سیاسی و نظامی و همچنین برخی نهادهای آمریکایی از جمله «پنتاگون» و «سیا» در مورد این تصمیم اختلاف نظر شدید به وجود آمده است. ولی به گفته رسانه‌های آمریکایی این طرح با حمایت ویژه ‏مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اجرایی شده است. ‏نخستین واکنش ایران نیز اقدام متقابل بود؛ شورای عالی امنیت ملی ‏نیرو‌های نظامی آمریکا در غرب آسیا را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. فرمانده سپاه پاسداران نیز به نمایندگی از این نهاد در واکنش به قراردادن نام سپاه در این لیست اذعان کرد که «دیگر ‏نیرو‌های آمریکایی در غرب ‏آسیا آرامش را نخواهند دید».واکنش‌های داخلی و خارجی نسبت به این موضوع ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و بیشتر تحلیل‌ها بر محوریت هشدار نسبت به این اقدام آمریکا بود و جنبه حمایتی و حقوقی از این نیروی نظامی قانونی ایران بوده است. در این گزارش به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی، چهره‌های سرشناس جریان اصلاحات و اصولگرایان و رسانه‌های همسو با این جریانات اشاره کرده‌ایم. گمانه‌زنی‌های ضدونقیض میان مقامات سیاسی و نظامی آمریکا نیز از جمله تبعات این اقدام دولت جدید این کشور بوده که به آن اشاره کرده‌ایم.
حمایت از درون بهارستان
دیروز و با حضور نمایندگان مجلس با لباس فرم سپاه در صحن علنی مجلس حال‌وهوای نظامی به خود گرفته بود و وکلای ملت با یک اتحاد فراکسیونی از اصلاح‌طلب و اصولگرا از سپاه حمایت کردند. علی لاریجانی، رئیس مجلس در واکنش به این اقدام آمریکا علیه سپاه اظهار کرده که «دولت آمریکا و نیروهای مسلحش نماد تروریسم بین‌المللی در ابعاد نظامی و اقتصادی است.» حمایت خانه ملتی‌ها به اظهارنظرهای مختلف نیز کشیده شد؛ کمال دهقانی فیروزآبادی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها ابزاری در دست نتانیاهو و رژیم صهیونیستی هستند، گفت که «آمریکا از سپاه شکست‌های زیادی خورده و سپاه همانند خار در چشم این کشور است». محسن کوهکن، عضو فراکسیون ولایی مجلس با اشاره به اقدام آمریکا برای قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت که «دفاع از سپاه برای جمهوری اسلامی ایران و خصوصا مجلس حیثیتی است و ما از هر اقدامی علیه آمریکا استفاده خواهیم کرد.» اما حمایت‌های پارلمانی تنها محدود به اصولگرایان نبود بلکه اصلاح‌طلبان نیز به حمایت تمام‌عیار پرداختند؛ علی مطهری و الیاس حضرتی در واکنشی مشابه در این راستا متذکر شدند که «این اقدام آمریکایی‌ها خود محبوبیت سپاه را افزایش می‌دهد». علی کرد، رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس ،ژرژیک آبرامیان ونماینده مسیحیان ارمنی حوزه جنوب در مجلس از جمله نمایندگانی بودند که در حمایت از سپاه اظهار نظر کردند.در ادامه بیش از 200 نماینده طرحی دوفوریتی را برای مقابله با اقدام آمریکا امضا کردند.
دو دستگی میان مقامات آمریکایی
استدلال آمریکایی‌ها این است که ‎سپاه‎ ‎فعالیت‌هایی‎ ‎در‎ ‎سرتاسر‎ ‎خاورمیانه‎ ‎دارد و  ‎به‎ ‎شبه‌نظامیان‎ ‎شیعه‎ ‎آموزش‎ ‎می‌دهد. «ادوارد‎ ‎وونگ» در نیویورک‎‌تایمز در این مورد نوشته که «‎این‎ ‎اقدامات‎ ‎تلافی‌جویانه‎ ‎علیه‎ ‎نظامیان‎ ‎آمریکایی‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎دنبال‎ ‎دارد‎.» ناگفته نماند که مقامات‎ ‎سیا‎ ‎و‎ ‎پنتاگون‎ ‎با‎ ‎این‎ ‎اقدام‎ ‎مخالف‎ ‎بودند‎ ‎چرا که‎ ‎معتقدند‎ ‎نیروهای‎ ‎ایران‎ ‎بهانه‌ای‎ ‎برای‎ ‎شدت‎ ‎بخشیدن‎ ‎به‎ ‎عملیات‏هایی‎ ‎مرگبار‎ ‎علیه‎ ‎آمریکا‎ ‎بخصوص‎ ‎واحدهای‎ ‎زیر نظر‎ ‎سیا‎ ‎بیابند‎. برخی کارشناسان معتقدند که دو چهره پرنفوذ کاخ سفید یعنی ‎جان‎ ‎بولتون‎ ‎و‎ ‎پمپئو  ‎بر‎ ‎این‎ ‎تصمیم‎ ‎اصرار‎ ‎داشتند. گفته می‌شود ‎پس‎ ‎از‎ ‎افشای‎ ‎این‎ ‎تصمیم‎ ‎در‎ ‎نیویورک‎تایمز ‎ ‎اختلاف نظر‎ ‎میان‎ ‎مقامات‎ ‎آمریکایی‎ ‎بالا‎ ‎گرفته است.


تعداد بازدید :  387