شماره ۱۶۶۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۱ فروردين
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با محسن ‌احمدیان طلبه‌ای که فیلم امدادگری او خبرساز شد
ما مردم باید در کنار هم باشیم

شهروند| «قهرمان ‌ملی یا یک چهره رسانه‌ای؟» این دو سوی برداشت‌هایی است که در مورد یک خبر و یک عکس در شبکه‌های ‌اجتماعی صورت گرفت. تیتر خبر این بود: «امدادرسانی یک روحانی شیعه به شیخ اهل سنت». عکس هم تصویری از یک روحانی سالخورده اهل سنت بر دوش طلبه‌ جوان شیعه را نشان می‌داد. خبر و تصویری که در روزهای اخیر با وا‌کنش‌های بسیاری در شبکه‌های ‌اجتماعی همراه شده است؛ برخی از کاربران در توصیف این اتفاق نوشته‌اند و آن را تابلویی دوست‌داشتنی از مردم ایران که نشان‌دهنده وحدت میان آنها هست، دانستند و برخی کاربران هم در مقابل با انتقاد از این عکس، آن را تصویری نمایشی قلمداد کردند؛ اما ماجرای این عکس و این خبر دقیقا چه بود؟ بگذارید داستان را از زبان همان طلبه جوان روایت کنیم؛ «محسن‌ احمدیان» طلبه‌ سی‌ودو ساله‌ای که پس از سیل اخیر گلستان به همراه سیدرضا علیزاده مداح ‌اهل بیت و تعدادی از خیّرین شهر مشهد با یک ماشین سواری و یک وانت از کمک‌های ‌مردمی پس از هماهنگی با سازمان‌ مربوطه وارد مناطق سیل‌زده گمیشان می‌شوند. تصویر هم مربوط به همین شهر است. محسن‌ احمدیان همان طلبه‌ جوان در گفت‌وگوی کوتاه خود با «شهروند» در مورد این عکس صحبت‌های بیشتری داشته است.
 در مورد آن عکس صحبت کنیم؛ عکسی که این روزها با قضاوت‌های متعددی روبه‌رو است.
ما در اولین ‌روزی که در مناطق سیل‌زده حاضر شدیم، در بازدیدی که داشتیم یک فرد به  سمت ما آمد و از ما کمک خواست، خُب ما برای همین موضوع در مناطق سیل‌زده حاضر شدیم. وقتی برای کمک به خانواده آن فرد رفتیم، من در مسجد یا حوزه ‌علمیه فاروق اعظم مردی سالمند را دیدم که گرفتار سیل شده بود، یک شلوار بادی هم بر تن داشت و از چهره و پوشش هم مشخص بود که از روحانیون اهل سنت است؛ حالا یا ائمه جماعات یا استاد حوزه علمیه دقیق نمی‌دانم تا دیدمش گفتم: «شیخ بیا روی دوش من» قبول نمی‌کرد اصرار داشت دستش را بگیرم؛ اما توان پایین آمدن و حرکت در سیلاب را نداشت. همسرش همراهش بود. بعد از فراهم‌سازی شرایط عبور همسرش از آب، شیخ را روی دوشم گذاشتم و به یک محل امن انتقال دادم. اگر در فیلم هم دیده باشید و ملاحظه کنید، شیخ تا چه میزان مهربانه با ما برخورد می‌کند؛ پایان ماجرا هم مثل همیشه روبوسی و قدردانی بود.
 از این ماجرا فیلم هم گرفته شد؟
باور کنید من از فیلم‌گرفتن خبر نداشتم. بله دوستانی بودند که عکس می‌گرفتند و عکس‌ها را هم منتشر کردند. در چنین شرایطی همیشه خبرنگاران و عکاسان بسیاری فعال هستند و برخی ازمردم هم دوست دارند این تصاویر را ثبت کنند. اما من در طول مسیر فقط به یک موضوع فکر می‌کردم و آن بود که توانستم به اندازه‌ای در زمینه وحدت شیعه و اهل‌ تسنن که مورد تایید رهبر انقلاب است، قدم بردارم.
 خودتان اهل فضای مجازی هستید؟
من عکس‌ و توییت‌ها را هم دیدم، گوشی هوشمند هم ندارم؛ اما  با لپ‌تاپ شخصی برخی از شبکه‌‌های اجتماعی را چک می‌کنم. ای کاش به این عکس‌ها جناحی نگاه نشود و آن را فراتر از نگاه سیاسی ببینیم. ما ایرانی هستیم، مسلمان هستیم، بیاییم با این پیش‌فرض‌ها به این عکس‌ها نگاه کنیم.
 شما در مناطق سیل‌زده حاضر بودید، در مورد وضعیت این مناطق هم توضیح بدهید؟
نیاز است مسئولان در چنین حوادثی  کنار مردم باشند، برخی‌ها این حضور را شومن‌بازی می‌دانند؛ اما من اسمش را می‌گذارم کار میدانی همراهی با مردم. اگر از مردم فاصله نگیریم، مشکلات حل می‌شود.
 چه خدمات داوطلبانه‌ای را در این حادثه ارایه ‌دادید؟
بیشتر اقلام بهداشتی و خوراکی که آن هم کمک‌های دریافتی از مردم بود را توزیع کردیم.
 متاهل هستید؟
بله یک دختر چهارساله به اسم زینب دارم.
 اهل مشهد هستید؟
اصلیت‌مان یزدی است، پدر و مادرم یزدی هستند اما من متولد مشهدم.
 در چه زمینه‌هایی فعالیت ‌می‌کنید؟
بیشتر کار تبلیغی-فرهنگی می‌کنم؛ البته در مسجد هم حضور دارم اما معتقدم روحانی باید در میان مردم جامعه خود باشد. فیلم می‌بینم حتی از سینمای هالیوود هم غافل نیستم، نقد می‌نویسم. صریح‌تر بگویم حتی برای نقد و تبیین موسیقی معاند را هم گوش می‌کنم.  سعی می‌کنم به عنوان یک مبلّغ  این موارد را برای مخاطب تبیین کنم.
 خواننده مورد علاقه‌‌تان چه کسی است؟
حجت اشرف‌زاده.
 فیلم مورد علاقه‌تان چیست؟
آژانس شیشه‌ای.
 در میان فیلم‌های هالیوودی کدام فیلم را بیشتر دوست داشتید؟
ایکوالایزر۲؛ این فیلم وضعیت بد نظام اقتصادی آمریکا  را نشان می‌دهد.


تعداد بازدید :  176