شماره ۱۶۶۶ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ فروردين
صفحه را ببند
پس چرا این فروردین تموم نمیشه؟

حسام حیدری طنزنویس

در کتاب‌های موثق علم فیزیک آمده که جناب آقای انیشتین، نظریه معروف خود در رابطه با نسبیت و کش‌آمدن زمان را درست در یکی از همین روزهای هفته سوم فروردین‌ماه و درحالی‌ که داشته تو اداره آمیرزا بازی می‌کرده و با خودش غر میزده که: «پس چرا امروز تموم نمی‌شه، کارت بزنم برم خونه» کشف کرده. یعنی آن‌قدر که این دو هفته آخر فروردین کش می‌آید، پنیر پیتزا کش نمی‌آید. شما اگر با ماشین‌حساب محاسبه کنید، می‌بینید که حدود 20ماه از لحظه ‌سال تحویل و شروع ‌سال 98 گذشته ولی همچنان در اواسط فروردین هستیم و اصلا جلو نمی‌رویم.
یعنی دقیقش این‌طوری است که از روز اول عید تا سیزده به در تقریبا چهار- پنج ساعت طول می‌کشد ولی از فردای سیزده تا آخر فروردین چند ماهی ادامه دارد. حالا شاید سوال کنید که چه کار به فروردین بیچاره داری؟ و مثلا فکر کرده‌ای که در اردیبهشت برایت گلکاری کرده‌اند که منتظرش هستی؟ که باید خدمتتان عرض کنم: نه مطمئنم که در اردیبهشت و بقیه ماه‌های ‌سال هم همین بدبختی که هستم، باقی میمانم ولی از آن‌جا که طنزنویس جماعت پس از مدتی اخلاقیات پدرانه پیدا می‌کند و به هرچیزی که دم دستش می‌رسد (از کلید کولر گرفته تا سر تو گوشی‌بودن فرزندانش) باید گیر بدهد، گفتیم یک گیری هم به فروردین بدهیم. البته از شما چه پنهان که سوژه درست و حسابی هم نداریم. یعنی یک چیزهایی داریم که نباید در موردشان حرف بزنیم. یک چیزهایی داریم که نمی‌خواهیم در موردشان حرف بزنیم.
یک چیزهایی داریم که می‌خواهیم در موردشان بنویسیم ولی خودشان دوست ندارند در موردشان بنویسیم. یک چیزهای دیگری هم هستند که اگر در موردشان بنویسیم، جیز می‌شویم و خلاصه هرچی اخبار و اتفاقات را بالا و پایین می‌کنیم، می‌بینیم که جز اخبار تکراری و روتین سیل و اختلاس و گرانی و بدبختی، خبر دندان‌گیری که بشود در موردش نمک ریخت و مشکلی هم پیدا نشود، وجود ندارد. تو فضای مجازی هم که همه چیز تکراری و مثل همیشه است: «کار زشت بازیگر معروف در حضور داور جنجانی برنامه عصر جدید»، «این پسره حتی به باباش هم رحم نکرد»، «وای‌وای بیا ببین چطوری از دختر مورد علاقه‌اش خواستگاری میکنه» و غیر از این خبرها، چیز دیگری پیدا نمی‌شود. گذشته از اینها، جیبمان هم حسابی خالی شده و همین‌طور لحظه‌شماری می‌کنیم که آخر ماه برسد و این چندرغاز حق‌التحریرمان را بگیریم و اجاره خانه و چند تا قسط باقیمانده را پرداخت کنیم تا شاخص امید به زندگی‌مان چند‌درصدی برود بالا. هرچند که با شروع ماه جدید و خالی‌شدن جیب باز افت خواهد کرد.


تعداد بازدید :  524