شماره ۱۶۶۶ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ فروردين
صفحه را ببند
ماجرای عیدی جنجالی سینماگران به‌کجا رسید
ناپدید شدن عیدی میلیاردی!‏

شهروند| در نخستین روزهای ‌سال نو انتشار خبر عیدی یک میلیاردی سینماگران فضای سینمای ایران را تکان داد. ماجرایی که هنوز ‏که هنوز است به نتیجه‌ای نرسیده و در این بین، در میان تأیید و تکذیب‌ها و ارایه آمارها، نزدیک به هفتصد‌میلیون تومان از این ‏عیدی ناپدید شده است!‏
ماجرا از آن‌جا آغاز شد که گفته شد وزارت ارشاد با اختصاص یک‌میلیارد تومان عیدی به سینماگران، این مبلغ را در اختیار خانه ‏سینما قرار داده تا بین اعضای صنوف مختلف توزیع شود. این می‌توانست یک خبر عادی باشد، اما وقتی افراد پرشماری ‏از صنوف مختلف ادعا کردند که چنین پولی بهشان داده نشده، عیدی میلیاردی سینماگران توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرد. ‏درواقع جرقه اصلی پیگیری این ماجرا از آن‌جا آغاز شد که رسانه‌ها متوجه شدند بسیاری از سینماگران از عیدی اختصاص‌یافته ‏سهمی نداشته‌اند.
بعدتر ادعاهای بسیاری مطرح شد. یکی از مدیران خانه سینما گفت که این مبلغ به‌شکل کارت‌های هدیه 200‌هزار تومانی در ‏اختیار اعضا قرار گرفته است. همایون اسعدیان نیز گفت که این عیدی برای اعضای نیازمند بود نه همه اعضا و این در حالی‌ است ‏که نه طبق ادعای مدیر اول پنج‌هزار کارت دویست‌هزار تومانی بین اعضا پخش شده و نه نیازمندان سینما گرفتن عیدی را گردن ‏می‌گیرند!‏
تلاش‌های رسانه‌ها برای اطلاع از کم‌وکیف ماجرا به این‌جا رسیده که اصناف مختلف خانه سینما مبلغ دریافتی خود از کل عیدی ‏میلیاردی را اعلام کرده‌اند که طبق آمار اعلام شده کمتر از 300‌میلیون تومان بین صنوف مختلف برای عیدی ‏اعضا توزیع شده و معلوم نیست مابقی این عیدی هنگفت چه شده است. درواقع تاکنون نزدیک به ۱۸ صنف خانه سینما درباره ‏سهم خود از عیدی میلیاردی شفاف‌سازی کرده‌اند و مشخص شده که دریافتی این  صنوف روی‌هم فقط کمی بیشتر از ۲۵۰میلیون ‏است.
جالب این‌که درحالی‌که طبق ادعای اسعدیان حدود ۸۵۰‌میلیون تومان از مبلغ یک‌میلیارد تومان اهدای وزارت ارشاد در قالب ‏کارت هدیه ۲۰۰‌هزار تومانی  به اعضای صنوف داده شده و در زمان اهدای کارت‌ها نیز از افراد رسید گرفته شده است، اما با ‏این‌که سه هفته از افشای عیدی میلیاردی ارشاد می‌گذرد و در این مدت خانه سینما با اتهامات مالی گوناگونی مواجه شده، اما خانه ‏سینما فهرست دریافت‌کنندگان را رسانه‌ای نمی‌کند تا معلوم شود واقعا 850‌میلیون تومان مورد ادعای مدیریت خانه سینما  توزیع ‏شده یا همان‌گونه که صنوف مختلف می‌گویند 250 میلیون؟


تعداد بازدید :  427