شماره ۱۶۶۶ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ فروردين
صفحه را ببند
آخرین گزارش آماری از اقدامات جمعیت هلال احمر در استان های لرستان و خوزستان چه می‌گوید
اعلام آمادگی برای اسکان اضطراری 100 هزار خوزستانی
400 نیروی عملیاتی در منطقه لرستان مستقر هستند

شهروند| با سپری‌شدن 26 روز از عملیات نفسگیر جمعیت هلال احمر در استان‌های سیل‌زده کشور در استان‌های شمالی گلستان و مازندران کم کم با فروکش‌کردن سطح آب و لایروبی منازل مسکونی و ساختمان‌ها در کنار باز شدن راه‌ها می‌توان گفت وضعیت در روزهای آتی به حالت عادی بازمی‌گردد و مردم سیل‌زده رفته رفته می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردند. در این میان اصلی‌ترین عملیات امدادونجات و تخلیه و اسکان اضطراری این روزها در استان خوزستان صورت می‌گیرد و روند امدادرسانی به سیل‌زدگان استان لرستان نیز ادامه دارد. بر همین اساس گزارش آماری جمعیت هلال احمر از آخرین اقدامات صورت‌گرفته از سوی این نهاد برای مردم سیل‌زده به طور منظم به‌روز می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. آن‌چه در ادامه آمده است اهم این اقدامات در استان‌های لرستان و خوزستان تا 21 فروردین ماه است.
اقدامات صورت‌گرفته
در استان لرستان از 4 تا 21 فروردین ۹۸
 در استان لرستان،  در ۱۱ شهرستان به تعداد ۷۰ هزار نفر امدادرسانی شده و بیش از ۱۷ هزار نفر اسکان اضطراری داده و ۱۴۲۰ واحد مسکونی از آب تخلیه شده است؛ (ازنا، پلدختر، الشتر، کوهدشت، نورآباد، الیگودرز، خرم‌آباد، دورود، دوره چگینی و بروجرد).
۶ فروند بالگرد امدادی در منطقه مستقر هستند و فعالیت  می‌کنند و علاوه بر تجهیزات امداد هوایی جمعیت هلال احمر شاهد  ۶ فروند بالگرد ارتش و ۲ فروند بالگرد سپاه برای توزیع اقلام و جابه‌جایی حادثه‌دیدگان با جمعیت همکاری می‌کنند؛ به‌علاوه تیم‌های امدادی از استان‌های معین اصفهان، کردستان، همدان، چهارمحال‌وبختیاری، مرکزی، البرز، زنجان و قم به لرستان اعزام شده‌اند و از ظرفیت داوطلبان و جوانان جهت بسته‌بندی اقلام غذایی در استان استفاده می‌شود.
در منطقه لرستان  یک دستگاه خودروی ارتباطات سیار  برای برقراری ارتباط در بستر ماهواره مستقر است و در شهرستان‌های نورآباد، الیگودرز، پلدختر و دورود اردوگاه اسکان اضطراری برای سیل‌زدگان ایجاد شده است. در این میان انبارهای امدادی استان و شعب از تجهیزات و تغذیه اضطراری تقویت شده و شهر پلدختر به ۹ منطقه عملیاتی جهت تسهیل در امر امدادرسانی تقسیم‌بندی شده است. تیم‌های عملیاتی لرستان متشکل از 226 تیم است که 1247 نیروی انسانی جمعیت هلال احمر  را شامل می‌شود.
در حوزه امداد هوایی با توجه به عدم دسترسی زمینی تیم‌های عملیاتی به مناطق آسیب‌دیده در شهرهای سیل‌زده لرستان، تعداد ۶ فروند بالگرد جمعیت هلال احمر در استان مستقر شده و فرآیند انتقال محموله‎های عملیاتی و نیرو و تجهیزات را بر عهده گرفتند. همچنین در همین راستا با همکاری و پشتیبانی ۱۰ فروند بالگردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقال محموله‌های امدادی به منطقه انجام می‌شود.
ساعت پروازی: ۲۳۰ ساعت
سورتی پرواز: ۵۹۵ سورتی
نیروی جابه‌جاشده: ۲۶۸۷ مسافر
محموله جابه‌جا شده: ۲۹۳ هزار کیلوگرم
در بخش معمولان با انجام پروازهای مستمر اقلام امدادی مورد نیاز به روستای حادثه‌دیده ارسال شد و همچنین از طریق یک راه زمینی فرعی نیز که به صورت موقت بازگشایی شد، بسته‌های غذایی بین روستاهای در دسترس منطقه توزیع شده است. به علاوه  ۳ محموله جمعیت هلال احمر با هماهنگی‌های صورت‌گرفته، بعد از بازگشایی فرودگاه خرم‌آباد از طریق هوایی و با هواپیما انتقال یافت.
در حوزه تیم‌های عملیاتی توجه به وسعت منطقه عملیاتی و عدم راه دسترسی به آن مناطق با فراخوان ۴۰ تیم عملیاتی از جمعیت هلال احمر استان‌های کردستان، همدان، اصفهان، مرکزی، قزوین، قم، زنجان و چهارمحال‌وبختیاری ،۴۰۰ نیروی عملیاتی برای ارزیابی روند و امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده مهیا شد. این تیم‌ها مجهز به تلفن‌های ماهواره‌ای بودند تا با توجه به شرایط حاکم بر منطقه بتوانند وضعیت ارتباطی و اطلاعاتی خود را با مرکز استان و سازمان امدادونجات حفظ کنند. همچنین با استقرار خودروی ارتباطات استان اصفهان اولین ارتباط تصویری با همکاری شرکت سرویس از طریق ماهواره با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات برقرار شد و این ارتباط همچنان در حال بهبود است.

اقدامات صورت‌گرفته
 در استان خوزستان از 25 اسفند تا 21 فروردین ۹۸
در ۱۸ شهرستان استان خوزستان ۱۱۹ شهر، روستا، مناطق عشایرنشین و محور کوهستانی به بیش   از ۷۳ هزار نفر امدادرسانی شده و ۵۷ هزار نفر اسکان اضطراری داده و تعداد ۲۷۴۶ نفر به مناطق امن انتقال داده شدند.  ۵۶ اردوگاه اسکان ا ضطراری در مدارس و سالن‌های ورزشی شهرهای دزفول، اهواز، شوش، شوشتر، شادگان ، باوی و سوسنگرد مستقر شده و  انبارهای امدادی از تجهیزات اسکان و تغذیه اضطراری تقویت شده‌اند. با توجه به ادامه بحران و هشدارها در شهرهای خوزستان،  آمادگی و هماهنگی برای اسکان اضطراری ۱۰۰ هزار نفر در شهرستان ها وجود دارد. در این میان تا 21 فروردین ماه ارسال ۵ محموله امدادی از طریق هواپیمای ارتش صورت گرفته است. در استان خوزستان 196 تیم عملیاتی شامل 933 نیروی انسانی فعال هستند.
  مجموع ساعت پروازی: ۱۲۹
  تعداد سورتی پرواز: ۲۸۴
  نیروی جابه‌جاشده: ۶۴۹ مسافر
  محموله جابه‌جا شده: ۶۳ هزار کیلو


تعداد بازدید :  412