شماره ۱۶۶۷ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
افزایش 80 کیلومتر مربعی دریاچه ارومیه؛
آرتیماس بار دیگر به آب زد!

کشتی آرتمیا که از‌ سال 1391 به دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه زمینگیر شده بود، در سایه افزایش تراز این دریاچه طی روزهای اخیر شناور شده است. این خبری است که فرهاد سرخوش، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی داده و گفته تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش یک‌هزار و 271 متر و 32 سانتی‌متر است و تراز آن نسبت به کمترین ارتفاع ثبت‌شده یک متر و 26 سانتی‌متر افزایش و ارتفاع این دریاچه هم در مقایسه با ‌سال گذشته 59 سانتی‌متر افزایش داشته است.
او با اشاره به این‌که اکنون وسعت دریاچه ارومیه بیش از 2‌هزار و 855 کیلومترمربع است، اضافه کرد: «وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه ‌سال گذشته 580 کیلومترمربع افزایش داشته است و اکنون 3میلیارد و 440‌میلیون مترمکعب آب در نگین آبی آذربایجان وجود دارد و حجم آب تا پایان اردیبهشت‌ سال‌جاری به حدود 3‌میلیارد و 770 مترمکعب خواهد رسید.»
سرخوش دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه در روزهای اخیر را بارندگی مناسب، لایروبی مناسب رودخانه‌ها و رهاسازی آب سدها به دریاچه عنوان کرد. این درحالی است که پیش از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این دریاچه سالانه به‌طور متوسط 40 سانتی‌متر کاهش می‌یافت، اما برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک‌شدن آن را متوقف کرد.
او با تاکید بر این‌که طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، اضافه کرد: «سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره‌برداری می‌رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.»
دریاچه ارومیه از اواسط دهه 80 شروع به خشک‌شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا ‌سال 2015 میلادی حدود 80‌درصد از مساحت آن خشک شد. پس از آن در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار گرفت و اعلام شد ظرف مدت 10 سال، از 1394، به تراز اکولوژیک خود برسد.
از جمله دلایل خشک‌شدن دریاچه ارومیه طی سال‌های متمادی می‌توان به خشکسالی، احداث بزرگراه روی دریاچه، استفاده بی‌رویه از منابع آب حوضه آبریز دریاچه، همچنین بارش کم برف و باران و عوامل انسانی دریاچه اشاره کرد.
ستاد احیا هم طی سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی همچون لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه، طرح اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود برای انتقال بهتر آب به بستر دریاچه ارومیه، اصلاح الگوی آبیاری در زمین‌های کشاورزی حاشیه این دریاچه و تبدیل این زمین‌ها به زمین‌های مجهز به آبیاری نوین، استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و دیگر راهکارها کار خود را شروع کرد، تا این دریاچه بتواند احیا شود. حالا در جدیدترین اتفاق و در پی بارش‌های اخیر این دریاچه توانسته آبگیری شود و کشتی آرتمیا پس از هفت‌سال به گِل نشستن بار دیگر در آب‌های روان دریاچه حرکت کند.

 


تعداد بازدید :  385