شماره ۱۶۶۸ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری صبح دیروز به تشریح خدمات و اقدامات جمعیت در استان‌های درگیر در سیل و دریافت کمک‌ها و محموله‌های بشردوستانه خارجی پرداخت
کمک 100‌میلیارد تومانی مردم، سد مهربانی را شکست
هزینه‌کردن 126‌میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی جمعیت هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده تا به امروز حتی یک دلار و یورو کمک نقدی خارجی به دلیل تحریم‌ها به حساب‌های جمعیت هلال‌احمر واریز نشده است

شهروند| سیلی که سین هشتم بسیاری از سفره‌های هفت‌سین ایرانی در نوروز 98 شد و خرابی‌ها و خسارت‌های بسیاری به بار آورد، از سوی دیگر سیل همدلی و مهربانی همه ایرانی‌ها را به تصویر کشید. وقوع سیل در استان‌های کشور نزدیک به یک ماه است که فعالیت شبانه‌روزی امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر و دیگر نهادهای کمک‌کننده را به همراه داشته است. ماموریت جمعیت هلال‌احمر همچنان در استان‌های لرستان و خوزستان برای اسکان و امدادرسانی و هشدار به مردم مناطق پرخطر به‌طور جدی ادامه دارد. صبح دیروز، دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه خدمات و اقدامات جمعیت در استان‌ها، گزارش کمک‌ها و محموله‌های بشردوستانه خارجی و همچنین برنامه‌های آتی برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده را تشریح کرد. کمک 100میلیارد تومانی مردم نوعدوست ایران به استان‌های درگیر سیل، خدمات شبانه‌روزی جمعیت در ایام نوروز و استان‌های درگیر در سیل، گوشه‌ای از عملکرد جمعیت هلال‌احمر در سیل نوروز 98 و طرح امداد نوروزی مهمترین موضوعاتی بود که پیوندی در نشست یک‌ساعته با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح کرد.
مهمترین ابعاد خدمت‌رسانی از اسکان اضطراری تا فعالیت تیم‌های درمانی
 پیوندی با تأکید بر ویرانگری و تفاوت‌های سیل امسال با دیگر حوادث بیان کرد: «سیل 98 به دلیل این‌که در ایام نوروز و فصلی که همه خانواده‌ها به مسافرت می‌روند، اتفاق افتاد و همچنین تخریب راه‌های ارتباطی و زیرساخت‌ها باعث شد روند امدادرسانی با مشکلات زیادی مواجه شود. این سیل گستردگی بسیاری داشت. شاید بتوان گفت تنها نقطه‌ای که در امان ماند، جزیره کیش بود و 31 استان درگیر سیل بودند. استان‌هایی که بیشترین آسیب را دیدند شامل استان گلستان، مازندران، لرستان، ایلام و خوزستان بودند که در گلستان و مازندران سیل تقریبا فروکش کرده است، اما در لرستان، خوزستان و ایلام امدادرسانی همچنان ادامه دارد.»
پیوندی به مهمترین ابعاد خدمت‌رسانی به مصیبت‌دیدگان اشاره و آن را در پنج بُعد تشریح کرد: «نخست بحث امدادونجات است که در این ایام به بیش از 445‌هزار نفر امدادرسانی کرده‌ایم و توانستیم مردم را به مکان‌های امن منتقل کنیم. بالغ بر 227‌هزار نفر اسکان اضطراری شده‌اند که از این تعداد، به دلیل موقعیت خاص و گستردگی سیل در استان خوزستان، بیش از 100‌هزار نفر در این استان اسکان یافته‌اند. در بحث تغذیه اضطراری تلاش کردیم مایحتاج اولیه را به‌صورت بسته‌های 72 ساعته و یک‌ماهه در اختیار مردم سیل‌زده قرار دهیم. بیش از 40‌هزار چادر را با توجه به وسعت کار در میان مردم توزیع کرده‌ایم.»
او همچنین به تیم‌های درمان اضطراری اشاره کرد و گفت: «به دلیل آسیب‌های روحی و روانی که کودکان و بزرگسالان را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد، تیم‌های سحر را به مناطق سیل‌زده اعزام کردیم.»
بیش از 100‌میلیارد تومان کمک‌ نقدی مردم
پیوندی با اشاره به این‌که کمک‌های مردمی بسیار گسترده و فراگیر بوده است، توضیح داد: «تا امروز، مردم بشردوست و نیکوکار ما بیش از 100‌میلیارد تومان به سیل‌زدگان کمک کرده‌اند که اگر این مبلغ را تقسیم کنیم به هر ایرانی 1250 تومان می‌رسد. انتظار می‌رود با توجه به توان و خصلتی که در ایرانی‌هاست کمک‌های بیشتری از جانب مردم دریافت کنیم، زیرا وسعت حادثه بسیار گسترده است و جمعیت هم وظیفه دارد در کنار دولت تمام تلاش خود را برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان نجام دهد.»
او همچنین به کمک‌های غیر نقدی مردم اشاره کرد و گفت: «کالاهایی که مردم عزیز در سراسر کشور به استان‌های سیل‌زده ارسال کرده‌اند حدود 30میلیارد تومان است که به شکل اقلام خوراکی، موکت، نایلون و ست بهداشتی به مناطق مختلف ارسال شده است.»
سیل مهربانی بسیار وسیع‌تر است
او به همدلی و همراهی نیروها و ارگان‌های مختلف در روند امدادرسانی‌ها اشاره کرد و گفت: «وسعت سیل بسیار گسترده بود و از بین رفتن زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی خصوصا در استان لرستان، امدادرسانی را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرد، اما همدلی در بین مردم و نیروهای مسلح و همه ارگان‌ها بسیار زیاد بود که می‌توانیم اسم آن را سیل مهربانی بگذاریم. امیدواریم مردم همچنان از طریق هلال‌احمر کمک‌هایشان افزایش پیدا کند و ما بتوانیم گوشه‌ای از مشکلات و خساراتی را که به مردم عزیز در استان‌های مختلف رسیده است، جبران کنیم و حس همدردی، محبت و بشردوستی را که زبانزد عام و خاص است به جهانیان نشان دهیم.»
پیوندی در بخشی از صحبت‌های خود به کمک نقدی در زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: «در چهار یا پنج ماه بالغ بر 63‌میلیارد تومان کمک نقدی جمع‌آوری شد که بعد از زلزله بهره پولی بانک‌ها نیز به آن اضافه و براساس پروتکل مشخص و با هماهنگی استانداری و مقامات مسئول بین آسیب‌دیدگان توزیع شد و گزارش شفاف و روشنی را برای اطمینان خاطر مردم منتشر کردیم. بعد از پایان عملیات در استان‌های درگیر سیل، مبالغ جمع‌آوری‌شده براساس خسارت وارده تقسیم خواهد شد.»
هزینه ۱۲۶ میلیاردی هلال‌احمر در سیل کشور
 از محل منابع و ذخایر داخلی
رئیس جمعیت هلال‌احمر به گزارش پزشکی قانونی از تعداد فوت‌شدگان در حادثه سیل اشاره کرد و توضیح داد: «براساس گزارش پزشکی قانونی، 70 نفر در استان‌های مختلف بر اثر سیل درگذشته‌اند که مبلغ 10‌میلیون تومان به خانواده‌های این عزیزان پرداخت می‌شود تا کمکی اولیه برای آنها باشد تا در آینده بتوانیم براساس برآورد وزارت‌های مختلف و جمعیت هلال‌احمر از خسارات، مبالغ جمع‌آوری‌شده را بین آسیب‌دیدگان تقسیم کنیم تا زندگی به سرعت به استان‌های درگیر سیل بازگردد.»
او با اشاره به این‌که سیل تبعات وسیعی دارد و مشکلات روحی و روانی و معیشتی فراوانی را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند، ادامه داد: «ما تلاش می‌کنیم به‌عنوان یک گروه امدادی و عام‌المنفعه در کنار مردم باشیم و به وظیفه اصلی خودمان جامه عمل بپوشانیم و این مهم با همکاری مردم و همه سازمان‌ها و ارگان‌ها امکان‌پذیر می‌شود. باید خودمان را برای حوادث تلخ آماده کنیم و نه‌تنها جمعیت هلال‌احمر بلکه همه سازمان‌های امدادی آمادگی لازم را داشته باشند تا بتوانیم به محض وقوع حادثه اقدامات را به سرعت انجام دهیم.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه با اشاره به هزینه خدمات و اقلام زیستی و بهداشتی ارایه‌شده در مناطق سیل‌زده کشور گفت: «تا به حال ۱۲۶‌میلیارد تومان از منابع داخلی هلال‌احمر که از محل اعتبارات داخلی و دولتی و همچنین ذخایر انبارهای امدادی هلال‌احمر بوده، در مناطق سیل‌زده هزینه شده است. همچنین توزیع کمک‌های مردمی تحت نظر افراد صاحب صلاحیت انجام خواهد شد و این کار به شفافیت و اطمینان بیشتر مردم نسبت به جمعیت هلال‌احمر کمک خواهد کرد.»
نکاتی که در سیل 98 قابل توجه بود
او به اثرات مثبت و منفی سیل اخیر در کشور نیز اشاره کرد و گفت: «سیلی که اتفاق افتاد هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف داشت. یکی از این نقاط قوت، تلفات اندک در مقابل گستردگی سیل بود. هر چند از دست‌دادن جان یک انسان هم بسیار دردناک و رنجبار است، اما با توجه به گستردگی سیل در استان‌ها، 70 نفر آمار کمی است که این مهم ناشی از عملکرد خوب نیروهای امدادی در روند امدادرسانی‌ها بوده است. از این70 نفر حدود 20 نفر مربوط به حادثه ناگهانی شیراز بوده است. پشتیبانی که نه‌تنها جمعیت هلال‌احمر بلکه دیگر نیروها داشتند، باعث شد امدادرسانی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.» پیوندی با بیان این‌که ما قبل از وقوع سیل براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، اقلام امدادی و زیستی را در انبارهای استان‌های در معرض سیل و استان‌های معین دپو کرده بودیم، بیان کرد:   «تقویت انبارهای امدادی در لحظات اولیه وقوع سیل در کشور، کمک زیادی به ما کرد و اعزام نیروها و اقلام امدادی از استان‌های معین باعث شد ما در منطقه اشراف بالایی داشته باشیم و امدادرسانی‌ها به سرعت انجام شود.»
او دیگر نکته مثبت در مدیریت سیل کشور را همدلی و انسجام تمامی دستگاه‌های دخیل در مدیریت بحران کشور دانست و توضیح داد: «نقطه قوت دیگر این سیل همدلی خوب میان نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و بسیج بود که با تمام توان خود در کنار جمعیت هلال‌احمر در خدمت مردم بودند. این همدلی باعث شد خدمت‌رسانی با سرعت خوبی انجام شود. اسکان اضطراری با هماهنگی با وزارت ورزش و آموزش و پرورش و مساجد انجام شد تا بتوانیم مردم را در مناطق امن ساکن کنیم. نکته بعدی مشارکت گسترده مردمی است. این سیل مهربانی، سد کمک‌ها را نسبت به زلزله کرمانشاه شکست و بالغ بر 100‌میلیارد تومان جمع‌آوری شد. امیدواریم با توجه به گستردگی سیل باز هم کمک‌ها افزایش پیدا کند، زیرا شرایط بعد از سیل به مراتب از زلزله سخت‌تر است.»
هر حادثه‌ای فی‌نفسه خود بی‌نظمی ایجاد می‌کند
رئیس جمعیت هلال‌احمر در مورد آسیب‌هایی که در سیل ایجاد می‌شود، توضیح داد: «در مورد راه‌های ارتباطی شاید بتوان گفت حتی هنوز در استان لرستان در بعضی از روستاها راه‌های ارتباطی صد‌درصد برقرار نیست و از طریق امداد هوایی اقلام غذایی و زیستی توزیع می‌شود. گستردگی خرابی راه‌های ارتباطی، پل‌ها و ساختمان‌های کمک‌رسان مثل فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و مکان‌هایی که برای مراجعات مردم و امور شهری فعالیت می‌کردند روند امدادرسانی را دچار مشکل کرد؛ با این‌حال عزم امدادگران و تلاشگران برای رفع خرابی‌ها و بهبود وضع باعث شد تا حد قابل قبولی مشکلات رفع شود.» پیوندی با اشاره به این‌که ممکن است نکته‌ای در ذهن مخاطبان و مردمان در مورد روزهای اول حادثه باشد، تأکید کرد: «هر حادثه‌ای فی‌نفسه خود بی‌نظمی ایجاد می‌کند و التهابات خاصی به‌وجود می‌آورد. مردمی که عزیزان خود را از دست داده‌اند یا خانه و زندگی‌ای که چندین‌سال برای ساختنش زحمت کشیده‌اند، یک‌شبه ویران می‌شود؛ این مسائل هیجانات خاصی ایجاد می‌کند. به همین دلیل در برخی شهرستان‌ها و مناطق سیل‌زده شاهد بی‌نظمی بودیم که با همکاری نزدیکی که با نیروهای نظامی و انتظامی داشتیم، توانستیم بی‌نظمی‌ها را جبران کنیم. عده‌ای بسیار معدود با ایجاد بی‌نظمی تلاش داشتند وجهه مردم منطقه را بد جلوه دهند، البته با این افراد برخورد شد و آرامش به سرعت به مناطق آسیب‌دیده بازگشت.»
شب ترس و دلهره در معمولان و پلدختر
«تبعات بعد از حادثه زیاد است؛ دستگاه‌های مسئول قطعا در مورد معیشت مردم فکر جدی خواهند کرد.» پیوندی با بیان این نکته، اضافه کرد: «به‌ویژه مشکلاتی که در بازار کسب‌وکار اتفاق می‌افتد در کنار مشکلات روحی و روانی که ممکن است گریبانگیر خانواده‌های آسیب‌دیده شود، باید با تدبیر مسئولان رفع و رجوع شود. آن شبی که پلدختر و معمولان دچار سیل شد و راه‌های ارتباطی قطع شد، شبی بسیار ترسناک و التهاب‌آور برای همه مردم و مسئولان بود. خدا را شکر که تلفاتی بر جا نگذاشت با این‌که خرابی و خسارت‌های زیادی به همراه داشت. طبیعتا سیل با ارتفاع 5-6 متر در یک شهر، حادثه‌ای بسیار بزرگ را رقم خواهد زد. صداهای مهیب و لحظات دلهره‌آور، ترس و وحشت زیادی به مردم وارد کرد که با همدلی و پایداری و کمک نیروهای امدادی در حال رفع مشکلات مردم هستیم.»

ایران هیچ کمک نقدی از جامعه جهانی دریافت نکرده است
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که تا به امروز حتی یک دلار و یورو کمک نقدی خارجی به دلیل تحریم‌ها به حساب‌های جمعیت هلال‌احمر واریز نشده است، افزود: «اتحادیه اروپا، کشورهای دیگر و فدراسیون جهانی اعداد و ارقامی اعلام کرده‌اند که ما نیز در آمارهای خود ذکر کرده‌ایم، اما تا به حال کمک‌های نقدی را دریافت نکرده‌ایم. کمک‌های غیر نقدی شامل چادر، اقلام امدادی، پتو و ست‌های بهداشتی از کشورهای مختلف مانند کویت، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ارمنستان، فرانسه، آلمان و پاکستان وارد ایران شده‌ است که جا دارد از همه دولت‌های مذکور تشکر و قدردانی کنم که به یاری سیل‌زدگان شتافته‌اند. امیدواریم ما هم بتوانیم با توزیع کمک‌ها و با رسیدگی بیشتر در خدمت مردم عزیزمان باشیم.»

 


تعداد بازدید :  212