شماره ۱۶۶۸ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
ادامه بررسی پتروشیمی‌گیت شیخ‌الاسلامی واقعا کیست؟
مورد اعتماد در داخل و خارج

شهروند| پرونده فساد در پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی درحال رسیدگی است. اتهام ۱۴ متهم این پرونده «مشارکت و معاونت در اخلال کلان اقتصادی در حوزه پتروشیمی و توزیع ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی» به میزان ۶‌میلیارد و ۶۵۶‌میلیون یورو است. شرکت بازرگانی پتروشیمی (پی‌سی‌سی) در‌ سال 1370 تاسیس شده و به‌عنوان یک بازوی تجاری به همکاری با همه مجموعه‌های پتروشیمی می‌پردازد. چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر آن صبح دیروز در شعبه سوم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. از زمان سروصدای این پرونده تا الان سرنخ‌های دیگری نیز پیدا شده است؛ برای مثال مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا، هم زمانی که در داخل بوده و هم الان که در خارج از کشور است، میان جریان‌های موافق و مخالف و اپوزیسیون خارج کشور و رسانه‌های همسو با آنان حامی داشته و فرد مورد اعتمادی شناخته می‌شد. در ادامه با برخی از حقایق پنهان و عجیب زندگی این متهم فساد اقتصادی بیشتر آشنا می‌شوید.
طرحی از یک زندگی متناقض
مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا همسر مهدی خلجی است؛ چهره‌ای که در سال‌های نه‌چندان دور در گفت‌وگو با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور از تحریم علیه ایران و سپاه پاسداران دفاع کرده است. درواقع رویکرد سیاسی خلجی در این سال‌ها نشان می‌دهد چرا بعد از رسانه‌ای‌شدن ماجرای پرونده فساد در پتروشیمی، نام مرجان شیخ‌الاسلامی بیش از گذشته بر سر زبان‌ها افتاد. ماجرا درواقع ریشه در ازدواج زوجی داشت که یکی از آنها (خلجی) به‌عنوان «فعال در تحریم‌ها علیه ایران» ملقب شده بود و دیگری (آل آقا) «فعال در دور زدن تحریم‌های ایران».
مرجان شیخ‌الاسلامی در سال‌های دهه 80 در روزنامه‌های اصلاح‌طلب ازجمله صبح امروز و همبستگی به صورت حق‌التحریر فعالیت داشته و به مدیریت خبرگزاری میراث فرهنگی نیز رسید. او همچنین مسئول گروه پارلمانی روزنامه اصلاح‌طلب همبستگی بود. در انتخابات مجلس ششم هم به‌عنوان عضو جبهه مشارکت از تهران نامزد شد، ولی در لیست جبهه مشارکت قرار نگرفت. با روی‌کارآمدن دولت محمود احمدی‌نژاد به سمت اصولگرایان چرخید و در انتخابات مجلس هشتم مجددا نامزد شده و این بار در لیست «ائتلاف اصولگرایان مستقل تهران» قرار گرفت. به این ترتیب در‌ سال ۱۳۸۶ آل‌آقا در لیست انتخاباتی جریان اصولگرای جمعیت زنان جمهوری اسلامی برای انتخابات مجلس هشتم از تهران قرار گرفته بود‌. نام او اما حالا به‌عنوان متهم در دو پرونده بزرگ فساد مالی در ایران مطرح است. طبق گزارش روزنامه شرق، همزمان با فعالیت در روزنامه همبستگی وابسته به حزب اصلاح‌طلب همبستگی، با بقایی و احمدی‌نژاد هم لابی نفتی می‌کرده. شیخ‌الاسلامی در سال‌های پایانی دهه80 وارد فعالیت اقتصادی در عرصه نفت و گاز و به بهانه دور زدن تحریم‌ها با شرکت سپانیر   وارد معامله شد. او وجوهی را برای وارد کردن کالاهای تحریمی برای این شرکت دریافت می‌کرد، اما بدون تحویل‌دادن کالاها از ایران خارج شده، به کانادا رفت و به فعالیت اقتصادی در آن‌جا مشغول شد. جالب اینجاست بعد از رسانه‌ای‌شدن پرونده اتهامش در ایران، پشت‌پرده‌های دیگری هم از زندگی‌اش مطرح شد. مثلا کسی فکرش را نمی‌کرد که اخراج دو خبرنگار اقتصادی رادیو فردا با موضوع اختلاس او در پتروشیمی مرتبط باشد. خبرنگار اخراج‌شده به تازگی با انتشار توییتی علت این اخراج را پرداختن به موضوع پتروشیمی عنوان کرد. موضوعی که واکنش حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در لندن را هم به دنبال داشت. این موضوع وقتی ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند که برخی جزییات دادگاه روز گذشته را هم مرور کنیم. جایی که متهم ردیف اول در دادگاه عنوان می‌کند که «چهره‌ای که در انتخابات از سد شورای نگهبان عبور کرده، فرد فعالی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بوده است.»
حمزه‌لو از آل‌آقا می‌گوید
حمزه‌لو که عنوان متهم ردیف اول پرونده پتروشیمی را یدک می‌کشد، در این مورد می‌گوید: «یکی از مجموعه‌ها که به این شرکت ما مراجعه کرد، خانم مرجان شیخ‌الاسلامی همراه با همسرش بود، یعنی زمینه فعالیت آنها در بخش فرهنگی و تجاری بود. در بخش فرهنگی آنها دارای یک خبرگزاری بودند و تخصصی در حوزه IT داشتند.» آنطور که ایسنا می‌نویسد این متهم گفت: «در شرکت سرمایه‌گذاری ایران بخش IT وجود داشت و ما در بحث فرهنگی و تجاری همکاری خود را با خانم شیخ‌الاسلامی آغاز کردیم و حاصل این همکاری منجر به تشکیل شرکت هترا و دنیز شد. با توجه به تجارب فرهنگی خانم شیخ‌الاسلامی، وی وارد کار تجارت چاپ و کاغذ شد. شیخ‌الاسلامی چهره شناخته‌شده‌ای بود و حتی از فیلتر شورای نگهبان رد شده بود و به عنوان کارشناس در مجلس و کمیسیون فرهنگی شرکت می‌کرد. وی فرد محجبه‌ای بود.» حمزه‌لو افزود: «شیخ‌الاسلامی از شخصیتی معتقد به نظام و محجبه برخوردار بود و ما هم در مدت همکاری با ایشان چیزی جز این ندیدیم.»
واکنش کاربران
تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی به این رخداد واکنش نشان دادند که در ادامه گزیده‌ای از آنها را مرور می‌کنیم؛ کاربری با نام شهرزاد در توییتر نوشت که «بهترین توصیف خلجی گیت: اون تحریم می‌کرده، این دور می‌زده.» روزبه هم در توییتی نوشت:   «خلجی گیت هشتگ منحرف‌کننده‌ایه. تمرکز رو برده بی‌جهت روی خلجی که این وسط فقط پیازداغ و نعناداغ ماجراست. اصل مرجان شیخ‌الاسلامى و ارتباطات و همدستاش در داخلن.» زهرا کشوری خبرنگار محیط‌زیست هم در توییتی نوشته است: «از دیشب دارم به مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا، مدیرعامل خبرگزاری میراث فرهنگی فکر می‌کنم. زمانی که بقایی داشت خبرگزاری رو نابود می‌کرد و ما هفت ماه و چهار ماه حقوق نمی‌گرفتیم، شیخ‌الاسلامی داشت با بقایی و مشایی و احمدی‌نژاد لابی نفتی می‌کرد! مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا بیمه منو از ۸۴ تا ۸۶ پرداخت نکرده بود (بعدها متوجه شدم) وقتی از خبرگزاری می‌رفتم بیش از یک‌میلیون تومان طلب داشتم. چون وضع مالی خبرگزاری خراب بود، گفتم پول رو نمی‌گیرم تا زمانی که جایی بیمه بشم، از پول خودم بیمه مو بپرداز! من و مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا هر دو روزنامه‌نگاریم. بعد از ۱۸سال کار شرافتمندانه از خودم یه ماشین ندارم. خواستین روزنامه‌نگار شدین، بدونید توی این کار، شریف بودن هزینه‌های بسیاری دارد که امکانی مثل یک ماشین نداشتن، جلوشون هیچ هیچه. شیخ‌الاسلامی بیمه رو از حقوق ما کسر می‌کرد، اما پرداخت نمی‌کرد.»


تعداد بازدید :  238