شماره ۱۶۶۸ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
تولیدکنندگان لوازم خانگی در انتظار تعیین تکلیف قیمت‌ها هستند
امین حضور در محاصره کالای ایرانی

شهروند| بازار لوازم خانگی هنوز در خواب بهاره به سر می‌برد و بسیاری از مغازه‌های لوازم خانگی امین‌حضور تهران، برندهای بزرگ و محبوب کره‌ای را نمی‌فروشند. فعالان بازار می‌گویند که این مسئله موجب شده است که بسیاری از فروشندگان، برندهای محبوب را در انبارهای خارج از شهرشان احتکار کنند و درحال حاضر در بازار لوازم خانگی بیشتر کالاهای چینی و برندهای ایرانی را می‌فروشند.
میری، نایب‌رئیس اتحادیه لوازم خانگی به «شهروند» می‌گوید: «درحال حاضر دو برند اصلی لوازم خانگی کره‌ای عرضه‌ای در بازار نداشته و خریدوفروشی انجام نمی‌شود.»
میری اما تأکید می‌کند که تولیدکنندگان منتظر تعیین تکلیف قیمت‌ها و مجوز سازمان حمایت برای گرانی هستند و امیدوار است که پرونده گرانی لوازم خانگی به رشد 5‌درصدی قیمت‌ها ختم شود، اما فروشندگان بازار امین‌حضور معتقدند سیل اخیر، میزان تقاضا را بالا برده و همین مسأله می‌تواند رشد 20 تا 30‌درصدی قیمت‌ها در بازار را رقم  بزند.
حداقل هزینه برای تأمین لوازم خانگی
در‌ سال 98
این روزها ویدیوهای بسیاری از مردم مناطق سیل‌زده در فضای مجازی منتشر شده که میزان اعتبارات اختصاص‌داده برای جبران خسارت را ناچیز اعلام می‌کنند و می‌گویند خرید دوباره وسایل زندگی خیلی بیشتر از 10‌میلیون تومان تمام می‌شود. یک حساب کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد که اگر حتی کسی قرار باشد اسباب و اثاثیه موجود در بازار را ارزان خریداری کند، دست‌کم باید 12.5‌میلیون تومان هزینه کند. به‌عنوان مثال ارزان‌ترین یخچال و فریزر مارک ایستکول موجود در بازار هم‌اکنون 2‌میلیون و 200‌هزار تومان، یک تلویزیون 20 اینچی مارک مارشال یک‌میلیون و 320‌هزار تومان، لباسشویی 5کیلویی آبسال 2.5میلیون، دو تخته فرش 9متری 3‌میلیون تومان، جاروبرقی 700‌هزار تومان و یک آبمیوه‌گیری و چرخ‌گوشت ساده هم روی  هم 500‌هزار و یک اتوبخار 200‌هزار تومان و یک پنکه یا کولر رومیزی 100‌هزار تومان و بخاری برقی تابان 130‌هزار تومان  قیمت دارد. البته نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به این نکته اشاره می‌کند که قیمت‌های فعلی مربوط به اسفند پارسال بوده و تولیدکنندگان قیمت‌های امسال خود را هنوز اعلام نکرده‌اند.
بازار پر از لوازم برقی متفرقه
فهرست سایت‌های اینترنتی خریدوفروش لوازم خانگی را که نگاه می‌کنید، با کلی مارک‌ها مواجه می‌شوید که شاید تا حالا یکبار هم نام آنها را نشنیده‌اید. به عنوان مثال در سایت دیجی‌کالا 851 نوع مدل اتو یا یک‌هزار و 471 مدل تلویزیون برای فروش به نمایش گذاشته شده است.
مارک‌هایی که نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید، خرید آنها مثل این است که پول خود را دور بریزید. او با بیان این‌که لوازم خانگی در گروه کالایی 4 قرار داشته و واردات آن به کشور ممنوع است، ادامه داد: «برخی از این برندهای ارزان‌قیمت لوازم چینی درجه چند است که به صورت قاچاق وارد کشور شدند، برخی هم در کارگاه‌های زیرزمینی داخل کشور خودمان تولید شده‌اند.»
تلویزیون متفرقه نخرید
خریداران زیادی هستند که بودجه زیادی را صرف خرید یک تلویزیون می‌کنند؛ به‌طوری که بخشی از خرید خود بسیار راضی بوده و بخشی به دلیل انتخاب غلط و نابجا ضرر می‌کنند. به بیان خلاصه هر گزینه‌ای که در بازار مشاهده می‌کنید، نمی‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای خرید باشد؛ پس قبل از خرید نسبت به گارانتی‌داشتن محصولی که می‌خواهید بخرید، اطمینان حاصل کنید. میری، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان این‌که بیش از 90‌درصد قیمت تلویزیون مربوط به پنل آن است، می‌گوید: «گارانتی‌داشتن در تلویزیون مسأله مهمی است و نباید نسبت به آن بی‌اعتنا بود. به‌عنوان مثال اگر یک محصولی خریداری کنید که پنل آن خراب باشد یا در مدت کمی بسوزد، به ناچار مجبور به تعویض تلویزیون خواهید شد و ضرر سنگینی به خریدار تحمیل می‌شود. اگر محصولی را بخرید، ضمانت بعد از فروش داشته باشد، تمام هزینه‌های مربوط به آن متوجه کمپانی سازنده و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آن
هست.
از آنجایی که دیگر تلویزیون لامپی در داخل مونتاژ و تولید نمی‌شود، برای پیداکردن یک محصول ارزان‌قیمت باید به سراغ ال‌سی‌دی‌هایی با سایز کوچک بروید. جالب است بدانید که درحال حاضر ارزان‌ترین تلویزیون‌ها موجود در بازار مربوط به ال‌سی‌دی‌های مارک هیوندا و ایکس ویژن است که در بازار بین 500 تا 700‌هزار تومان قیمت دارد. تلویزیون‌هایی که سیل اخیر بازار آنها را حسابی رونق بخشیده است. البته قیمت تلویزیون‌هایی که برندهای آنها کمی نام‌آشنا‌تر هستند، بالای یک‌میلیون تومان هستند. به‌عنوان مثال تلویزیون مارشال مدل ME-2012 سایز 20 اینچ درحال حاضر به قیمت یک‌میلیون و 320‌هزار تومان فروخته می‌شود.
45/1‌میلیون ارزان‌ترین یخچال موجود در بازار
یخچال ایستکول مدل TM-835 در بازار هم‌اکنون به قیمت یک‌میلیون و 450‌هزار تومان عرضه می‌شود. البته این یخچال بسیار کوچک بوده و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که به تنهایی زندگی می‌کنند یا برای محل کار خود به وسیله‌ای برای نگه‌داشتن اقلام خوراکی خود نیاز دارند. درحال حاضر اگر می‌خواهید یک یخچال و فریزر مناسب تهیه کنید، باید به سراغ یخچال‌های 10 فوت ایستکول مدل TM-96200 بروید که قیمت آن در بازار حدود 2‌میلیون و 200‌هزار تومان است. البته اگر خواهان خرید یک یخچال با کیفیت کمی مناسب‌تر هستید، باید حدودا 500‌هزار تومان بیشتر هزینه کنید و یخچال و فریزر امرسان مدل TFH14T را  خریداری کنید که در بازار 2‌میلیون و 750‌هزار تومان قیمت خورده است.
مینی‌واش‌ها را با 700‌هزار تومان بخرید
اما حداقل قیمت ماشین لباسشویی از حدود 2.5‌میلیون تومان شروع می‌شود. درحال حاضر یک لباسشویی 5کیلویی آبسال به قیمت 2‌میلیون و 500‌هزار تومان و پاکشوما حدودا 3‌میلیون تومان عرضه می‌شود. البته قیمت ماشین لباسشویی‌های سطلی که البته استفاده از آنها خیلی هم کم‌دردسر نیست، از 600‌هزار تومان شروع می‌شود. درحال حاضر یک ماشین لباسشویی فریدولین مدل SWTD 20 ظرفیت 2کیلوگرم 724‌هزار تومان و لباسشویی مینی‌واش اینترناسیونال مدل WM3500 با ظرفیت 3.5کیلوگرم 779‌هزار تومان فروخته می‌شود.
از 5/2 تا 32‌میلیون تومان هزینه یک دستگاه ظرفشویی
ماشین ظرفشویی رومیزی سام مدل T1305 در سایت دیجی‌کالا 2‌میلیون و 599‌هزار تومان و ماشین ظرفشویی رومیزی سام مدل T1309 حدود 2‌میلیون و 700‌هزار تومان قیمت خورده است. البته اگر محدودیت مالی نداشته باشید، می‌خواهید یک ماشین ظرفشویی مناسب بخرید، باید بالای 20‌میلیون تومان هزینه کنید. به‌عنوان مثال ماشین ظرفشویی اسمگ مدل LVFAB حدود 32‌میلیون و 500‌هزار تومان و ماشین ظرفشویی توکار سامسونگ مدل D175 حدود 24‌میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.
جارو برقی چند؟
ارزان‌ترین جاروبرقی‌های موجود در بازار همان جاروشارژی‌های قدیمی است که حدود نیم‌میلیون تومان قیمت دارد. نگاهی به قیمت‌ها در یکی از سایت‌های خرید اینترنتی یک جاروبرقی هاردستون مدل HVC1600 حدود 530‌هزار تومان قیمت خورده است. البته جاروبرقی امرسان مدل 510 حدود 768‌هزار تومان و 1200 واتی پارس‌خزر هم حدود 700‌هزار تومان به فروش می‌رود.


تعداد بازدید :  260