شماره ۱۶۷۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين
صفحه را ببند
مبارزات انتخاباتی دیگر یک «فیلم صامت» نیست
مناظره‌ با جای خالی رقیب در انتخابات اوکراین

پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین بدون حضور رقیبش در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره تلویزیونی شرکت کرد و در کنار تریبونی خالی ایستاد.
ولادیمیر زلنسکی، که در دور اول انتخابات تقریبا دوبرابر آقای پروشنکو رأی آورده و در دور دوم با او رقابت می‌کند، در این مناظره حاضر نشد. با وجود این، پروشنکو از وقت خود استفاده کرد و در کنار تریبون خالی که نام رقیب بر آن نقش بسته بود، در استادیوم المپیک کی‌یف به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. زلنسکی، طنزپرداز و کمدین که سابقه سیاسی ندارد، قبول کرده بود که در مناظره با پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، شرکت کند، اما این دو رقیب بر سر تاریخ مناظره توافق نکرده بودند. زلنسکی گفته بود که ترجیح می‌دهد این مناظره روز جمعه آینده ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین)، دو روز مانده به رأی‌گیری دور دوم انتخابات برگزار شود. به نظر می‌آید پروشنکو که در دور اول انتخابات تنها ۱۶‌درصد آرا را برده، امیدوار است بتواند حداکثر بهره را از حاضرنشدن رقیب در مناظره تلویزیونی ببرد.
به گفته جونا فیشر، خبرنگار بی‌بی‌سی در کی‌یف، این بازرگان سابق می‌خواست در مناظره تلویزیونی نشان دهد که رقیب کمدین او هیچ دیدگاه یا ایده سیاسی قابل توجهی ندارد، اما به جای آن او ۴۵دقیقه منتظر رقیب شد و بعد از آن در پاسخ به سوالات خبرنگاران بشدت به رقیب غایبش حمله کرد. پروشنکو که منتقدانش می‌گویند به اندازه کافی برای مبارزه با فساد در اوکراین تلاش نکرده، مبارزات انتخاباتی را به «فیلمی صامت» تشبیه کرد و آقای زلنسکی را متهم کرد که از روبه‌روشدن با او می‌ترسد. این تحولات درحالی رخ داده که ایده اصلی مناظره از سوی زلنسکی مطرح شده بود. خبرنگاران می‌گویند او درحالی رقیب را به مناظره فرا خوانده بود که تصور می‌کرد پروشنکو چنین دعوتی را رد کند. اما پروشنکو با شرکت در مناظره موافقت کرد.


تعداد بازدید :  506