شماره ۱۶۷۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
مدیریت رسانه در بحران کلید نگه داشتن روحیه آسیب‌دیدگان

|  احمد قویدل  ||   عضو ستاد بحران سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت|

ستاد بحران سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه سلامت، در زلزله کرمانشاه از سوی وزارت بهداشت، ایجاد شد؛ ستادی ‏برای مدیریت اقدامات برای بیماران در بحران. سازمان‌های مردمی فعال در حوزه سلامت از اعضای این ستاد‌ ‏هستند که نخستین وظیفه‌شان شناسایی بیماران نیازمند درمان در شرایط بحرانی و معرفی آنها به انجمن‌هاست. ‏دومین وظیفه اعضای این ستاد، مشارکت‌های عمومی‌تر در کمک‌رسانی است. کانون هموفیلی ایران هم یکی ‏از اعضای این ستاد است و من به‌عنوان مسئول بخش اطلاع‌رسانی این ستاد فعالیت می‌کنم. عضویت در ‏این ستاد و مشاهده نزدیک فعالیت‌ آن در شرایط بحران، چند نکته دارد. یک این‌که سازمان‌های مردم‌نهاد ‏اکنون به یک بلوغ فکری رسیده‌اند چه زمانی در شرایط بحران ورود پیدا کنند که به دور از احساسات  و ‏هیجان‌ها باشد. چرا که گاهی پیش می‌آید، سازمان مردم‌نهاد یا یک گروه مردمی تحت‌تأثیر هیجان‌ها و ‏احساسات به حادثه ورود پیدا می‌کند، درحالی‌که ورودش بی‌فایده بوده است. حالا سازمان‌های مردم‌نهاد ‏حساب شده‌تر عمل می‌کنند. ما پیش از سیل در سه استان خوزستان، لرستان و گلستان، تجربه زلزله ‏کرمانشاه را داشتیم و یک تمرینی برای فعالیت ستاد بود. ما در این ستاد به این نتیجه رسیدیم که در ابتدا ‏باید عملیات امدادونجات پیش برود و بعد فعالیت گروه‌های مردمی شروع شود. این نوع ارایه خدمت باید ‏فرماندهی واحدی داشته باشد. درست نیست گروهی از افراد در منطقه حضور داشته باشند و با دیدگاه‌های ‏خودشان اقدام به فعالیت کنند. لحظه‌های اولیه بحران، باید مدیریت شود، این اتفاق از سوی ستاد بحران ‏سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت، در زلزله کرمانشاه افتاد و در سیل اخیر هم همین سیاست در پیش ‏گرفته شد. یعنی در ابتدا باید عملیات امدادونجات انجام شود، سپس سازمان‌های مردم نهاد به ماجرا ورود ‏پیدا کنند. ‏
نکته دیگری که وجود دارد، مدیریت رسانه در بحران است که باید یکی از ارکان مدیریت بحران باشد. ‏در ماجرای سیل، نه‌تنها مدیریت رسانه انجام نشد، بلکه یک کج سلیقگی هم صورت گرفت. در شرایطی که ‏سیل سه استان را در خود گرفته و تصمیم‌گیری به این‌جا می‌رسد که آب سد را به مناطق کشاورزی هدایت ‏کنند، درحالی‌که الان زمان برداشت محصول است و در صورت وقوع این رخداد،‌ سال آینده هم ممکن است ‏برداشتی نداشته باشند، خبری در رسانه‌ها منتشر می‌شود که خسارت سیل‌دیدگان ‌سال 95 پرداخت شد. ‏این خبر هم در صدر اخبار رسانه‌های دولت قرار می‌گیرد. انعکاس چنین خبری آن هم برای کشاورزان چقدر ‏می‌تواند منجر به تضعیف روحیه آنها شود. چرا که سیل‌سال 95 آمده و حالا با گذشت بیش از دو سال، ‏خسارتش پرداخت شده است. این سوال برای کشاورزان خوزستان پیش می‌آید که خسارت آنها در این ‏سیل را چه زمانی قرار است پرداخت کنند؟ دو‌سال دیگر؟ این اخبار به روحیه سیل‌زدگان، آسیب جدی وارد ‏می‌کند. یا در نمونه دیگری از این دست خبرها، خبرنگاران حاضر در منطقه، یک روز پس از حادثه اعلام ‏می‌کنند که هیچ اقدامی برای مردم انجام نشده و هیچ کمکی صورت نگرفته است. انتشار همین خبر، خیلی ‏می‌تواند اقدامات سازمان‌های دولتی و کلا دولت را زیر سوال ببرد. متاسفانه بی‌‌توجهی به بخش مدیریت ‏بحران رسانه، بسیار مشهود است، اساس توسعه شایعه‌ها و بدبینی‌ها، می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی صورت ‏گیرد، درحالی‌که رسانه‌های دولتی خیلی با قدرت در فضای مجازی فعال نیستند. شایعه این‌که آب را به مزارع ‏کشاورزان باز کنند تا نخواهند سکوی نفتی هورالعظیم را آبگیری کنند، برای مردم خوزستان خبر مهمی به ‏شمار می‌رود. شاید برای سایر مردم کشور این خبر چندان مهم نباشد، اما ما که به خوزستان رفته بودیم ‏وقتی از سازمان‌های مردم نهاد می‌پرسیدیم که هورالعظیم آبگیری شده یا خیر؟ کسی خبر نداشت. یا در ‏جای دیگری، عکس رئیس جمعیت هلال‌احمر در رستوران منتشر می‌شود، وقتی یک امدادگر در محل ‏حادثه پس از چندین روز سختی خستگی و گرسنگی، این عکس را می‌بیند چه فکری می‌کند؟ اینها همه ‏نشأت گرفته از سیاسی کاری‌هاست. یا در جای دیگری اعلام می‌شود که هلال‌احمر اجازه نمی‌دهد بسیج ‏کمک‌های مردمی را جمع کند. درحالی‌که ستاد بحران کشور پیش از این، مجوز جمع‌آوری کمک‌های ‏مردمی را به هلال‌احمر داده و این را هم تأکید کرده بود که اگر ارگانی می‌خواهد اقدام به جمع‌آوری ‏کمک‌های مردمی کند، باید از هلال‌احمر اجازه بگیرد. این ماجرا بزرگترین ضربه را به کمک‌رسانی به ‏سیل‌زدگان وارد می‌کند. موضوع دیگر، مجازات افراد در زمان وقوع سیل است، سیل آمده، خسارت زیادی هم ‏وارد کرده، خیلی‌ها را درگیر کرده، حالا وقت آن نیست که مسئولان در رسانه‌ ملی از مقصران صحبت کنند و ‏مسئول دیگر، بیاید و جواب آن یکی مسئول را بدهد. زمان برای این اظهارنظرها مناسب نیست. حالا برای ‏مدیریت این مسأله، رادیو 24 ساعته مدیریت بحران به نام «همدلی» راه‌اندازی شده که در دسترس‌ترین ‏رسانه است. این رادیو می‌تواند مرکز اطلاع‌رسانی در بحران باشد و اطلاعات درست را بازنشر کند. به‌طور ‏کلی باید به این موضوع توجه کرد که مدیریت رسانه در بحران، کلید نگه‌داشتن روحیه آسیب‌دیدگان است. ‏


تعداد بازدید :  163