شماره ۱۶۷۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
هوشمندی در مدیریت منابع نیکوکاری ‎
‎پاشنه آشیل موفقیت سازمان داوطلبان چیست؟

معین مهدی لموکی معاون داوطلبان هلال‌احمر مازندران

‏(وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ) و شما را ملّت ملّت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل ‏حاصل کنید. بی‌تردید اجتماعی بودن انسان، براساس طرحی حکیمانه از سوی خداوند متعال، برای ‏بازشناسی یکدیگر، در متن آفرینش پی‌ریزی شده است و مقتضای فطرت و آفرینش انسانی است. طبیعت ‏انسانی طبق یک الهام الهی دریافته است که برای ادامه حیات و تکامل، محتاج به همکاری با سایر افراد و ‏انجام کارهای اجتماعی است و همین موضوع او را به تشکیل اجتماع و تطبیق افعال خود بر وضع اجتماعی ‏وادار کرده است.‏
انسان موجودی اجتماعی است تا جایی که او را حیوان مدنی‌الطبع می‌نامند یعنی همواره به‌صورت جمعی ‏زندگی و نیازهای خود را به مدد دیگران رفع می‌کند. مشارکت  یک تحول درونی است یعنی همکاری ‏داوطلبانه و ارادی در فرایند توسعه، بدون چنین تحولی تلاش برای اقدام و امحای فقر و رسیدن به  توسعه ‏پایدار اگر غیرممکن نباشد دست‌کم با مشکلات عدیده مواجه است. مشارکت مردم زمانی اساس توسعه ‏اجتماعی است که مشارکت آحاد مردم با توجه به صلاحیت و توانمندی ذهنی‌شان در تمام پدیده‌ها و ‏متغیرهای اجتماعی  اثرگذار باشد. هدف توسعه پایدار داشتن جامعه سالم است.
مشارکت به معنای احساس تعلق به گروه و شرکت فعالانه و داوطلبانه در آن است که به فعالیت اجتماعی ‏منجر می‌شود و اهمیت دارد. از این نظر، مشارکت، فرآیند سازمان‌یافته‌ای است که هر کس در آن به فعالیتی ‏ارادی و داوطلبانه دست می‌زند.  مشارکت مردم در مدیریت بحران نیز از موضوعات مطرح در علم مدیریت ‏بحران است‎.‎‏ تجارب حوادث پيشين نشان مي‌دهد که غالبا ميان مطالبات مردم و خدمات ناشی از ‏دستگاه‌های دولتي در زمان بحران تفاوت‌های اساسی وجود دارد. در مقابل، مشارکت مردمي و توانايي براي ‏کشف ظرفيت‌هاي محلي از ناحيه جامعه آسيب‌پذير بيشتر مورد قبول واقع مي‌شود. اين توان بالقوه که بر پايه ‏شرايط خاص و زمان‌هاي ويژه استوار نيست و مستمر است، غالبا از دوام و اطمينان بيشتري نزد مردم ‏برخوردار است‎.‎‏ با توجه به گستردگی مدیا و مدل  تولید محتوا در عصر حاضر  و تأثیر ذهنیت جامعه از ‏شبکه‌های اطلاع‌رسانی اجتماعی و همچنین ضعف اطلاعات مدیریت بحران در مدیران اجرایی،  متاسفانه ‏افراد سودجو و مخرب بشدت بذر بی‌اعتمادی را در لایه‌های مختلف جامعه می‌پاشند که این موضوع مدیرت ‏سانحه را دچار چالش می‌کند.‏
آن‌چه مسلم است، مردم  بخصوص سازمان‌های مطالبه‌گر مردم‌نهاد به عنوان سرمايه‌هاي غني اجتماعي، در ‏صورت مدیریت و اطلاع‌رسانی مناسب و آموزش‌های کافی به خوبي قادرند تا در ارتباط با مسائلي که حيات ‏آنها را متاثر مي‌سازد، تصميم‌ بگیرند. دامنه اين مشارکت‌هاي درون‌زا مراحل پيش تا پس از بحران را ‏دربر مي‌گيرد. همچنین تجربه ثابت کرده که
ظرفيت سازي، ايجاد و تقويت حس اعتماد و شکل‌گيري ‏شبکه‌های گسترده داوطلبی آموزش‌دیده  با روابط
هم افزایی، علاوه بر دوام و پاسخ‌دهي مناسب به ‏مطالبات، موجب کاهش هزينه‌ها  و سرعت در مدیریت بحران خواهد شد‎.
خروجی چنین سازماندهی مبين آن است که با توجه به حجم گسترده فعاليت‌هاي پوششي مورد نياز در ‏زمان بحران توسط دولت، مي‌توان مديريت مهار بحران را طي يک برنامه‌ريزي منسجم و دقيق به مردم ‏واگذار کرد تا با آگاهي کاملي که از ظرفيت‌هاي محيط خود دارند، واقعي‌ترين تصميم‌ها را با حداکثر کارايي ‏بگیرند.‎‏ بی‌تردید لزوم ساماندهی داوطلبان در کشور و گسترش نیکوکاری در جامعه و وجود یک واحد ‏عملیات داوطلبانه با مدل ‏ icsو ‏EOP ‎‏ مشخص  بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد تا با همکاری سازمان‌های ‏مردم‌نهاد آموزش دیده و داوطلبان و نیکوکاران رسمی توان مالی و لجستیکی و حمایتی مردمی در کنار و به ‏موازات حوزه امدادونجات درساعت صفر حادثه ساماندهی و عملیاتی شود. همچنین حضور رسمی لایه‌های مردمی ‏در بطن حادثه موجب اعتماد عمومی و هم افزایی کلیه منابع مردمی شود. ‏
با رجوع به تجارب حوادث گذشته و بررسی عوامل موثر در  نارضایتی جامعه هدف و کاستی‌های سیستم ‏مدیریت بحران  و جمعیت هلال‌احمر (زلزله کرمانشاه) می‌توان به تخریب گسترده خدمات ارایه شده  توسط ‏شبکه‌های  بی‌شمار تولید محتوای مجازی  اشاره کرد  که نتیجه آن کاهش سطح اعتماد در  بدنه جامعه و ‏همچنین ورود مستقیم و احساسی افراد شاخص در  فرایند خدمت‌رسانی  و سوءاستفاده عده‌ای از حس نوع‏دوستی  مردم بود که این وضع نشان‌دهنده عدم وجود یک مدیریت یکپارچه نیکوکاری در جامعه بود. با ‏این وجود اینک باید دید چه اتفاقی در حوادث اخیر  موجب این همدلی و بازگشت اعتماد و مشارکت کم ‏نظیر مردم نیکوکار در تعطیلات نوروز شده  و نقطه ضعف اتفاقات گذشته به پاشنه آشیل  قوت تبدیل شده ‏است؟ چه اقداماتی توسط سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بخصوص در این یک‌صد و چند روز صورت ‏گرفته؟ آیا سازمان به سوی تعالی و سرآمدی گام برمی‌دارد؟ نکته بسیار مهم و حایز اهمیت که باید بر آن تامل ‏کرد این است که سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بدون داشتن یک مدیای رسمی، کلان، تاثیرگذار و ‏حرفه‌ای در فضای مجازی و  نداشتن ابزار مناسب در تقابل با تعداد کثیر شبکه‌های مجازی که با تولیدات ‏سمعی و بصری و نوشتاری حرفه‌ای  و مخرب و با هزینه‌های گزاف و جذابیت بالا احساسات مردم را در ‏جهت همزدایی اجتماعی سوق می‌دهند با یک مدیریت هوشمند مدیریت فضای احساسی جامعه را در فضای ‏مجازی به دست گرفت و با ارتباط منطقی با افراد سرشناس و آگاهی به این عزیزان در جهت هم افزایی منابع ‏مردمی گام برداشت. به نظر می‌رسد شاخص‌های موفقیت سازمان داوطلبان در استفاده حداکثری از توان ‏توانمندان برای کمک به رفع نیاز نیازمندان و متاثرین از سیلاب اخیر را می‌توان به شرح ذیل برشمرد:  ‏
 ورود از طریق مبادی قانونی کشور جهت تثبیت وظایف رسمی و قانونی هلال‌احمر یعنی جمع‌آوری ‏کمک‌های مردمی در حوادث آن هم در ساعات اولیه بحران
 به دست گرفتن مدیای مجازی و رسمی با توجه به حضور تعداد بی‌نهایت شبکه‌های اطلاع‌رسانی  ‏به صورت کم نظیر با مدیریت هوشمندانه با کمک سلبریتی‌ها و افراد تاثیرگذار ‏
 تقویت حس اعتماد در لایه‌های مختلف مردمی از رسیدن کمک‌های مردمی به آسیب دیدگان  با ‏روش‌های درست ‏
 حضور نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد در متن کمک‌رسانی ‏
 تشکیل واحدهای واکنش سریع داوطلبی با منابع داوطلبی در ساعات اولیه حادثه به‌طور موازی با ‏سازمان امداد
 حضور مدیران رده بالای جمعیت و سازمان داوطلبان  از نخستین ساعات حادثه در منطقه با توجه به ‏فضای روانی حاکم برجامعه ‏
 رفتار صادقانه و مردمی و داوطلبانه رئیس محترم جمعیت در بین حادثه دیدگان
 حضور گسترده مدیران در شبکه‌های رسمی دیداری شنیداری و نوشتاری و ارایه گزارش اقدامات ‏انجام شده
 اشاعه فرهنگ نیکوکاری و استفاده از نفوذ افراد شاخص در کمپین‌های داوطلبی
 تغییر رفتار سلبریتی‌ها با پوشیدن کاور داوطلبی در مناطق حادثه دیده به جهت گزارش خدمات به ‏جامعه دنبال‌کننده آنها. ‏
اما نکته مهمتر مراقبت از این دستاوردها و ادامه این روند با تلاش بیشتر و رسیدن به رهبری نظام داوطلبی ‏کشور است. قطعا می‌توان با کارهای جهادی در سایه همدلی و همراهی و درک واقعیت موجود در کمترین ‏زمان برای جبران خسارت‌ها گام برداشت  و پاسخ اعتماد خیرین و نیکوکاران و واقفان را با در نظر گرفتن ‏نیات این عزیزان با تخصیص هدفمند و به موقع این کمک‌ها به مناطق مزبور داد. لذا به لحاظ ساماندهی ‏دقیق کمک‌های مردمی و پاسخگویی مناسب با توجه به  تجارب موجود و جلوگیری از هرگونه شائبه در ‏ماهیت خدمات انجام شده، هرچه سریع‌تر باید کمیته‌ای با ترکیب مختلف و متنوع از جوامع  موثر ‏در موفقیت‌های یاد شده جهت حراست از حفظ دستاورد‌ها و آسیب شناسی این عملیات تشکیل شود.‏


تعداد بازدید :  274