شماره ۱۶۷۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
‏فراتر از یک سریال

محمود محرابی

بالاخره پس از ماه‌ها انتظار برای دیدن فصل آخر سریال بازی تاج‌وتخت، پخش جهانی آن از چند روز پیش شروع شد و ‏دوستداران این مجموعه  بی‌صبرانه منتظرند تا به سرانجام  ماجرای پرپیچ و خم این سریال جذاب و پرکشش پی ببرند. ‏استقبال جهانی از این سریال بی‌نظیر است‎ .‎‏ نگاهی به آمار رسمی و غیررسمی از میزان نفوذ این مجموعه  در بین مردم دنیا  ‏نشانگر موفقیت بالای این سریال در به دست آوردن محبوبیت است. این محبوبیت در کشور ما نیز کاملا مشهود است. کافی ‏است سری به شبکه‌های اجتماعی و نشریات این روزهای کشور خود بزنیم تا متوجه حضور چشمگیر این سریال در صدر ‏خبرها باشیم. این‌که این سریال چگونه توانست در چند‌سال اخیر، خود را به چنین سطحی از شهرت و محبوبیت برساند، ‏موضوعی است که می‌توان ساعت‌ها درباره آن صحبت کرد. جدای از جذابیت داستان و شخصیت‌سازی بی‌نظیر آن‌که همیشه ‏برگ برنده‌ای برای این سریال محسوب می‌شود، دیالوگ‌های ماندگار و محکم این مجموعه فضای اسطوره‌ای داستان را در ‏می‌نوردد و چنان تن ما را به لرزه درمی‌آورد که گویی خود ما مخاطب این گفت‌وگوها  هستیم. کنش‌ها و واکنش‌های روانی و ‏عاطفی شخصیت‌های داستان در عمیق‌ترین سطح خود شکافته می‌شوند و کاملا در معرض دید ما قرار می‌گیرند. فصل ‏مشترک بازی تاج‌وتخت و ما به‌عنوان مخاطب آن، همان امیال و احساساتی است که در جای جای این مجموعه رخ می‌نماید و ما را ‏با خود سهیم می‌کند.  شاید همین جریان برملاسازی درونیات شخصیت‌هاست که سریال تاج‌وتخت را چیزی فراتر از یک ‏مجموعه سرگرم‌کننده قرار داده است. اتفاقی که سال‌ها قبل در سریال محبوب «برکینگ بد» شکل گرفت و حالا به شکلی‎ ‎بزرگتر در «گیم آو ترونز» نمایان می‌شود. اینها و بسیار بیشتر از این، ماحصل سال‌ها تجربه، دقت و ممارستی است که در ‏سینمای غرب به وجود آمده و  حالا همه دنیا را مسحور خود کرده است. فارغ از ارزش‌گذاری فرهنگی این نوع محصولات که ‏ممکن است با نوع نگاه جامعه ما متفاوت باشد، تاثیرگذاری و جهت‌دهی آن نیز قابل توجه است. موضوعی که دقیقا این روزها ‏نقل محافل ادبی و به‌خصوص سینمایی کشور ما شده و مدام بر سر تعریف سینمای فرهنگ‌ساز و تاثیرگذار بحث و مجادله ‏شکل می‌گیرد. منتقدان سینمای پول ساز و تجاری، ارزش فیلم را فراتر از سرگرم کنندگی آن می‌دانند و هجوم مردم به سمت ‏این گونه فیلم‌ها را نزول فرهنگ سینما قلمداد می‌کنند. درحالی‌که طرفداران آن، فروش بالای فیلم و اقبال عمومی جامعه به ‏این نوع سینما را ملاک  برحق بودن این نوع سینما می‌دانند. هر دو طرف این دعوا به گونه‌ای تلاش می‌‌کنند تا تعریف سینما ‏را به نفع نگاه خود تغییر دهند. اما تجربه120 ساله تاریخ سینما چیزی مغایر با این موضوع بوده است. سریال بازی تاج‌وتخت ‏به هیچ وجه ملاک مناسبی برای مقایسه با سینمای داخلی ما نیست اما می‌تواند مدلی باشد از یک نگاه دقیق به یک محصول ‏فرهنگی و سرگرم کننده. مجموعه‌ای که تنها در پی سود تجاری خود نیست و در عین حال تلاش می‌کند تا سال‌ها در اذهان و ‏خاطره طرفداران خود باقی بماند. ‏


تعداد بازدید :  419