محمود محرابی
بالاخره پس از ماهها انتظار برای دیدن فصل آخر سریال بازی تاجوتخت، پخش جهانی آن از چند روز پیش شروع شد و دوستداران این مجموعه بیصبرانه منتظرند تا به سرانجام ماجرای پرپیچ و خم این سریال جذاب و پرکشش پی ببرند. استقبال جهانی از این سریال بینظیر است . نگاهی به آمار رسمی و غیررسمی از میزان نفوذ این مجموعه در بین مردم دنیا نشانگر موفقیت بالای این سریال در به دست آوردن محبوبیت است. این محبوبیت در کشور ما نیز کاملا مشهود است. کافی است سری به شبکههای اجتماعی و نشریات این روزهای کشور خود بزنیم تا متوجه حضور چشمگیر این سریال در صدر خبرها باشیم. اینکه این سریال چگونه توانست در چندسال اخیر، خود را به چنین سطحی از شهرت و محبوبیت برساند، موضوعی است که میتوان ساعتها درباره آن صحبت کرد. جدای از جذابیت داستان و شخصیتسازی بینظیر آنکه همیشه برگ برندهای برای این سریال محسوب میشود، دیالوگهای ماندگار و محکم این مجموعه فضای اسطورهای داستان را در مینوردد و چنان تن ما را به لرزه درمیآورد که گویی خود ما مخاطب این گفتوگوها هستیم. کنشها و واکنشهای روانی و عاطفی شخصیتهای داستان در عمیقترین سطح خود شکافته میشوند و کاملا در معرض دید ما قرار میگیرند. فصل مشترک بازی تاجوتخت و ما بهعنوان مخاطب آن، همان امیال و احساساتی است که در جای جای این مجموعه رخ مینماید و ما را با خود سهیم میکند. شاید همین جریان برملاسازی درونیات شخصیتهاست که سریال تاجوتخت را چیزی فراتر از یک مجموعه سرگرمکننده قرار داده است. اتفاقی که سالها قبل در سریال محبوب «برکینگ بد» شکل گرفت و حالا به شکلی بزرگتر در «گیم آو ترونز» نمایان میشود. اینها و بسیار بیشتر از این، ماحصل سالها تجربه، دقت و ممارستی است که در سینمای غرب به وجود آمده و حالا همه دنیا را مسحور خود کرده است. فارغ از ارزشگذاری فرهنگی این نوع محصولات که ممکن است با نوع نگاه جامعه ما متفاوت باشد، تاثیرگذاری و جهتدهی آن نیز قابل توجه است. موضوعی که دقیقا این روزها نقل محافل ادبی و بهخصوص سینمایی کشور ما شده و مدام بر سر تعریف سینمای فرهنگساز و تاثیرگذار بحث و مجادله شکل میگیرد. منتقدان سینمای پول ساز و تجاری، ارزش فیلم را فراتر از سرگرم کنندگی آن میدانند و هجوم مردم به سمت این گونه فیلمها را نزول فرهنگ سینما قلمداد میکنند. درحالیکه طرفداران آن، فروش بالای فیلم و اقبال عمومی جامعه به این نوع سینما را ملاک برحق بودن این نوع سینما میدانند. هر دو طرف این دعوا به گونهای تلاش میکنند تا تعریف سینما را به نفع نگاه خود تغییر دهند. اما تجربه120 ساله تاریخ سینما چیزی مغایر با این موضوع بوده است. سریال بازی تاجوتخت به هیچ وجه ملاک مناسبی برای مقایسه با سینمای داخلی ما نیست اما میتواند مدلی باشد از یک نگاه دقیق به یک محصول فرهنگی و سرگرم کننده. مجموعهای که تنها در پی سود تجاری خود نیست و در عین حال تلاش میکند تا سالها در اذهان و خاطره طرفداران خود باقی بماند.